طرح سوال ملی از زنگنه در دستور کار کمیسیون  قراردارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: طی روزهای آینده طرح سوال ملی نمایندگان از آقای زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز از طرح سوال وزیر نفت در خصوص قرارداد ایران با توتال فرانسه خبر داد و گفت: طی روزهای آینده طرح سوال ملی نمایندگان از آقای زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تقدیم و درخواست پاسخ از وزیر در صحن مجلس شورای اسلامی اعلام خواهد شد.

وی در خصوص این قرار داد عنوان کرد: قرارداد توتال که میان دو کشور ایران و فرانسه منعقد شد قراردادی است که هر دو طرف جریان مشکل دار هستند به نحوی که طرف فرانسوی آن شرکتی است که در ماهیت فاسد و خائن به منافع ملت ایران است و طرف ایرانی و برخی افراد که پیگیری این موضوع را در دست اقدام داشتند جزو نفراتی بودند که در محاکم قضایی بر سر پرونده کرسنت محکومیت اقتصادی دارند.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس در اد امه به موضوع سهم بندی این قرارداد اشاره کرد و افزود: موضوع سهم بندی در این قرارداد به ضرر ایران است چرا که 51 درصد آن متعلق به شرکت فرانسوی توتال است و این موضوع بدین معنی است که خود شرکت فرانسوی و تمام زیر مجموعه آن ذینفع این قرارداد و به بهره برداری از آن به سود این شرکت استن و عملا ایران در این قرارداد هیچ منفعتی نخواهد برد.

حاجی دلیگانی با انتقاد از انعقاد این قرار داد گفت:متاسفانه نمایندگان مجلس باید زمانی که بحث ipc (مدیریت قرارداد های بین المللی نفت و گاز) را داشتیم باید به این موضوع الزام داشتیم و توجه میکردیم اما این اتفاق میسر نشد.

وی در ادامه تاکید کرد: مقرر شد تا نمایندگان مجلس از ظرفیت مواد قانونی 49 و 236 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی استفاده کنیم تا بتوانیم هم نسبت به این امر شفاف سازی کنیم و هم الزامی صورت دهیم تا این موضوع در دستور کار مجلس قرار گیرد تا نمایندگان در مقام سوال از وزیر جلسه ای با این امر در صحن تشکیل شود.

301

کد خبر: 804631

وب گردی

وب گردی