۵۷۰ طرح تکمیلی بعد از تولید در قالب تعاونی تهیه کرده ایم/ خرید تضمینی محصولات کشاورزی داروی شفابخش نیست

وزیر جهاد کشاورزی کابینه یازدهم توجه به بخش تعاونی در حوزه کشاورزی را از اولویت های وزارتخانه متبوعش دانست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز، محمود حجتی در نشست علنی امروز (یکشنبه 18 تیر) مجلس شورای اسلامی در جریان سوال سید کمال الدین شهریاری از خود درخصوص اینکه چرا سازمان تعاون روستایی براساس اهداف تعیین شده در اساسنامه به وظایف قانونی خود در جهت حمایت از کشاورزان عمل نمی کند؟، گفت: در بخش کشاورزی موضوع زنجیره تولید از مزرعه تا سفره را در دستور کار قرار دادیم که باید در این بخش کشاورزان به صورت حقیقی یا حقوقی حضور داشته باشند تا بتوانند بدون کمترین دغدغه محصولات خود را عرضه کنند.

وی با بیان اینکه یکی از سازوکارهای مهم عرضه محصولات کشاورزی، تعاونی های روستایی هستند، گفت: در حال حاضر حجم محصولات کشاورزی 120 میلیون تن در سال است که در این زمینه ایجاد تعاونی های توانمند در دستورکار قرار داشته و دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در این ارتباط ، تامین نهاده های دامی، کود، بذر و سم را تعاونی ها برعهده دارند، افزود: وزارتخانه جهاد کشاورزی خرید تضمینی محصولات را داروی شفابخش نمی داند،بلکه آن را زمانی که به سازوکار مشخصی دست یابیم،در حکم مُسَکن می دانیم.

حجتی خاطرنشان کرد:دیروز کشاورزی معیشتی داشتیم و کمتر برای تولیدکننده دغدغه بازار وجود داشت، اما باید نگاه تقاضامحور به دوره گذار از کشاورزی معیشتی به کشاورزی اقتصادی و تولیدی بپردازیم و در بدو شروع اقدام به شناسایی بازار و محل عرضه محصول کنیم.

وی با بیان اینکه براساس همین نگاه در دستورکار وزارتخانه این فرآیند را تعریف کرده ایم که در ارتباط با خدمات پیش از تولید، تولید و مهمتر از آن بعد از تولید،در ارتباط با دسته بندی صنایع تبدیلی،صنایع غذایی و بازار فروش از ظرفیت تعاونی ها استفاده کنیم.

این عضو کابینه دولت یازدهم تاکید کرد: ایجاد تعاونی های توانمند که هم بازار را می شناسند و هم قدرت اقتصادی داشته باشند و هم بتوانند مشکلات مربوط به عملیات بعد از تولید را انجام دهد،در دستورکار قرار گرفته است و ما در استفاده از تعاونی ها تا آنجاکه امکان داشته و توانسته ایم اقدام کرده ایم.

حجتی با اشاره به اینکه در زمینه تولید مرغ امروز حدود 45 درصد از تولید مرغ کشور را وارد زنجیره تولید کرده ایم، گفت: این زنجیره شامل تامین نهاده ها، تولید مرغ مادر، جوجه یک روزه، مرغ گوشتی و عرضه و بسته بندی می شود که باید در تمامی شاخه های تولیدی بخش کشاورزی این کار صورت گیرد.

301

کد خبر: 804638

وب گردی

وب گردی