پانزدهمین آیین نکوداشت دانش آموختگان غیرایرانی در دانشگاه تبریز برگزار شد

پانزدهمین آیین نکوداشت دانش آموختگان غیرایرانی و دهمین جشنواره فرهنگ ملل با حضور مقامات کشوری و استانی و دانشجویان بیش از ۳۰ کشور خارجی به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمدسعید تسلیمی قائم مقام وزیر علوم در این مراسم اظهار داشت: یکی از مظاهر گسترش علم و فرهنگ همین مجلس امروز است که در دوره پانزدهمین خود قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموختگان امروز از کشورهای مختلف جهان هستند که هر کدام در حال علم‌آموزی در ایران بودند، گفت: نقطه عطفی که برای این دانش‌آموختگان وجود دارد یکی پایان مقطع و دیگری آغاز در مقطعی دیگر است.

دکتر تسلیمی با بیان اینکه از ۹۸۱ دانشگاه برتر جهانی؛ سیزده دانشگاه ازآن جمهوری اسلامی است و بقیه دانشگاه‌های کشور نیز سیر صعودی دارند که توسط پایگاه‌های رتبه بندی جهانی اعلام می‌شوند، خاطرنشان کرد: افرادی که امروز فارغ التحصیل شده‌اند باید انتظارت خود از خود و انتظارات دیگران از خود را ارزیابی کنند و صرفاً علم بی فایده کسب نکنند بلکه علم را در کنار تخصص خود بگذارند.

قائم مقام وزیر علوم تصریح کرد: وقتی اسم دانشگاه را می‌آورند به صورت جهانی یعنی مکانی مشترک در جهان است و وقتی کسی از آن فارغ التحصیل می‌شود با هدف اشتغال و فعالیت در کشور فعالیت می‌کند.

وی افزود: دانشگاه نماد علم و فضیلت است که دانشگاه تبریز نیز از دانشگاه‌های شایسته کشور است که این مراسم را به بهترین شکل میزبانی می‌کند.

دکتر تسلیمی با اشاره به مطالعات جهانی در راستای اشتغال دانشجویان، گفت: بر اساس آمارها حدود ۵۳ درصد از دانشجویان در مدت ۵ سال شغل پیدا می‌کنند.

قائم مقام وزیر علوم در خاتمه با بیان اینکه شغل فقط استخدام دولتی نیست، گفت: باید با تجمیع سرمایه یک کاری را راه‌اندازی کنید تا اندوخته‌ای برای کشور خود باشید.

در ادامه دکتر ابوالحسن ریاضی معاون سازمان امور دانشجویان با تاکید بر اینکه دانشجویان غیرایرانی پیام‌رسان فرهنگ پیشرفته ایران هستند، یادآور شد: بازخوردی که تا امروز از این مراسم داشتیم این بود که دانش‌آموختگان سعی کرده‌اند برای مقاطع بالاتر نیز در ایران بمانند و از مقاطع مختلف تحصیلی خود به قدری رضایت داشته‌اند که برای بار دیگر این کشور را ترجیح داده‌اند.

وی افزود: کشور ایران با آغوش باز دانش‌آموختگان را می‌پذیرد و از این رو در ۲۵ دانشگاه بین‌المللی ایران که جزو بهترین دانشگاه‌ها هستند امکانات را به گونه‌ای فراهم ساخته‌ایم که دانشجویان در شرایط مطلوب در ایران تحصیل کنند و درصدد تاسیس کلاس‌های زبان و سایر امکانات رفاهی در سطح بین‌المللی هستیم.

دکتر ریاضی بیان کرد: دانشجویان غیرایرانی در حال حاضر جزو هشت هزار نفری هستند که از بورس استفاده کرده و در بهترین دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه دانش‌آموختگان خارجی بهترین منتقدان ما هستند، ادامه داد: از شما درخواست می‌کنیم، اگر نواقصی وجود دارد آن را به ما گوشزد کنید تا با رفع آن در سال‌های آینده مشکلی وجود نداشته باشد.

دکتر ریاضی متذکر شد: طبق تاکیدات، روز فارغ التحصیلی پایان روابط ایران با شما پیام‌رسانان نخواهد بود بلکه آغاز یک رابطه گسترده و فراتر است.

سپس دکتر محمدرضا پورمحمدی رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه دانشگاه تبریز نقطه عطف انقلاب اسلامی است، گفت: تبریز مهد ادب و فرهنگ است و این شهر بزرگانی همچون علامه جعفری، طباطبایی و شهریار را تقدیم جامعه علمی و ادبی کشور و جهان کرده است.

وی افزود: تبریز در تمامی عرصه‌ها سبک و سیاق خاص خودش را داشته و در ادامه عظمت علمی، دانشگاه ربع رشیدی است که ۷۰۰ سال پیش با برگزاری همه علوم پیشرفته زمان و تربیت دانشجویان از سراسر دنیا تاسیس شده است.

دکتر پورمحمدی تاکید کرد: دانشگاه تبریز پنجمین دانشگاه جامع کشور به شمار می‌آید و در رنکینگ جهانی نیز از جایگاه خوبی برخوردار است. همچنین این دانشگاه جزو ۱۳ دانشگاه تاثیرگذار دنیا به شمار می‌آید.

وی تاکید کرد: دنیای امروز از فقر تکنولوژیک و علمی در امان است، ولی فقر معنوی و انسانیت است که باید ریشه کن شود.

حجت‌الاسلام محمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی نیز در این آیین با بیان اینکه دشمن درصدد جلوگیری از نفوذ گفتمان انقلاب اسلامی در میان ملت‌های جهان و منطقه است، تصریح کرد: وقوع انقلاب اسلامی یکی از تاثیرگذارترین رویدادهای قرن گذشته است که به صورت شگفت‌آور تاثیرات عمیقی در روابط بین‌الملل گذاشته و قطعاً نقطه عطفی در آن بوده است.

وی با تاکید براینکه انقلاب اسلامی نه تنها در داخل کشور بلکه در منطقه راهبردی، بسیاری از اقدامات ظالمانه را بر هم زد، افزود: پیروزی شکوهمند انقلاب بسیار اعجاب‌آمیز بود، زیرا مردم توانستند در مقابل رژیم تا دندان مسلح بایستند و آن را به زیر بکشند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی در ادامه گفت: قدرت‌های حامی رژیم ملعون شاه می‌خواستند مانع سقوط آن رژیم شوند ولی اقتدار انقلاب چنین اجازه‌ای نداد و علناً شکست خوردند.

وی همچنین تغییر در ساختار و روابط بین‌المللی و استقلال سیاسی و احیای نقش جنبش آزادی بخش و احیای گرایش به معنویات و ارزش‌های دینی در ملل جهان، روحیه خودباوری و سلطه‌ستیزی در ملت‌ها را از برکات انقلاب اسلامی دانست و افزود: دشمنان فعالیت‌های زیادی در رسانه گروهی انجام داده‌اند تا گفتمان انقلاب را مورد هدف قرار دهند زیرا دشمن می‌داند تمام مشکلاتش در منطقه به دلیل فراگیر شدن پیام الهام‌بخش انقلاب اسلامی است و از این رو انقلاب ما را خطری برای خود می‌دانند.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویانی که از کشورهای خارجی در ایران حضور دارند باید نسبت به شناخت واقعی ایران اسلامی اقدام کنند، گفت: امروز نظام اسلامی در مرحله نوینی از تثبیت اقتدار در عرصه داخلی و بین‌المللی در دهه پنجم خود قرار دارد که دانشجویان باید در نشر این واقعیات کوشا باشند.

دکتر اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی نیز در این آیین با بیان اینکه دانش آموختگان غیرایرانی در دانشگا‌ه‌های ایران سفیران صلح و پیام رسان ایران اسلامی هستند، گفت: ۲۷ سال قبل در چنین ایامی در این دانشگاه فارغ التحصیل شدم و همزمان با کنگره بین‌المللی ارولوژی بود که باید در آن ایام یک مقاله هم ارائه می‌دادم.

وی افزود: هر دانشجویی باید نسبت به دانشگاه خود تعصب داشته باشد و من هم نسبت به دانشگاه تبریز تعصب ویژه دارم.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه در این مراسم از ۳۰ کشور دانشجو وجود دارد، گفت: به عنوان استاندار به شما می‌گویم که شما سفیران صلح هستید و هر آنچه از خوبی‌ها است به کشور خود ابلاغ کنید و ما آمادگی خود برای ارتباط با همه آن ۳۰ کشور در زمینه علمی، پژوهشی و سایر موارد را داریم.

وی بیان کرد: جشن فارغ‌التحصیلی شما را روز آغاز ارتباط به دولت‌مردان، تولیدکنندگان و کارآفرینان می‌دانیم و اگر امروز شما به کشور خود باز می‌گردید به معنای رفتن از این کشور نیست زیرا کشور ایران و استان آذربایجان‌شرقی شما را جزو خانواده خود می‌داند.

دکتر جبارزاده گفت: استان آذربایجان‌شرقی ظرفیت بزرگی برای ارتباط تنگاتنگ با کشورهای پیشرفته و علاقه‌مند به توسعه دارد و از این رو شما را نماینده خود در کشور خودتان می‌شناسیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: نباید بعد از فارغ التحصیلی رابطه خود با کشور اسلامی را قطع کنید بلکه شما سفیران ما هستید و در همه مسائل با کشور محل تحصیل خود در ارتباط باشید.

در ادامه دکتر عبدالحمید علیزاده سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان گفت: دانشگاه تبریز پتانسیل ویژه‌ای در آموزش عالی کشور داشته و در منطقه خاصی نیز قرار دارد، دانشگاه تبریز دومین دانشگاه قدیمی کشور بوده و بی‌شک حوزه‌ آموزش عالی تبریز می‌تواند به خوبی منطقه‌ قفقاز را نمایندگی کند.

وی در ادامه با بیان اینکه تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های کشور به نوعی علم ثروت‌ساز است، گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی می‌تواند ثمربخش باشد و ایران نیز تنها کشوری است که مراسم دانش‌آموختگی را برای کل دانشجویان غیرایرانی کشور برگزار می‌کند.

دکتر علیزاده با تاکید بر اینکه امروز پانزدهمین آیین نکوداشت دانش آموختگان غیرایرانی در دانشگاه تبریز برگزار شد، گفت: در این مراسم از ۳۷۳ دانشجوی غیر ایرانی تجلیل شد و با بررسی سالیان گذشته در می‌یابیم که هر ساله بر تعداد دانشجویان خارجی در کشور افزوده شده است، این میزان در سال گذشته بیش از ۲۰۰ دانشجو بود.

همچنین در این آیین نیز دو تن از دانشجویان غیرایرانی به نمایندگی از دانشجویان خارجی به ارائه دیدگاه‌ها و نطرات خود پرداختند. اهدای تندیس این جشنواره به جمعی از دانشجویان، رونمایی از تابلو فرش این جشنواره، عکس یادگاری، اجرای برنامه‌های فرهنگی کشور نظیر موسیقی محلی و مقامی، تور گردشگری و برگزاری نشست خبری از دیگر برنامه‌های این آیین بود.

گفتنی است دهمین جشنواره فرهنگ ملل دانشجویان غیر ایرانی ۳۰ کشور نیز با افتتاح نمایشگاهی از صنایع دستی و گردشگری کشورهای دانشجویان شاغل به تحصیل در ایران در پارک ائل گلی تبریز برگزار شد.

201

کد خبر: 804674

وب گردی

وب گردی