از اضطراب و افسردگی تا روان پریشی/مکمل های ورزشی عواقب خطرناک دارند

مدیر کل نظارت بر فرآورده های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با هشدار نسبت به خطر اعتیاد و وابستگی مکمل های غیرمجاز گفت: پودرهای حجم سازی و عضله سازی در بلند مدت حالتی در بدن ایجاد می کند که مصرف کننده می پندارد تنها با تکرار مصرف، به تناسب اندام می رسد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سازمان غذا و دارو ، دکتر امیر حسین جمشیدی افزود: مکمل های غیرمجاز به ویژه هورمون ها و پودرهای عرضه شده در باشگاه های ورزشی، علاوه بر عوارض جسمی، عوارض روانی خطرناکی از اضطراب و افسردگی تا روان پریشی را در پی دارند.
وی ادامه داد: در واقع ورزشکاران با مصرف این مواد به جای زیبایی اندام، سلامتی خود را چنان به خطر می اندازند که عواقب آن، کمتر از اعتیاد نیست.
وی، اختلالات قلبی عروقی، توهم، تشنج و حتی مرگ را از دیگر خطرات مصرف مکمل های غیرمجاز عنوان کرد و گفت: مکمل ها باید آرم و لوگوی سازمان غذا و دارو و برچسب اصالت و سلامت کالا را داشته باشند.
مدیر کل نظارت بر فرآورده های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو از مردم خواست برای خرید مکمل ها به داروخانه ها مراجعه کرده و از خرید از مراکز غیررسمی خودداری کنند.
جمشیدی تاکید کرد: براساس قانون، مسئول تجویز مکمل باید شماره نظام پزشکی داشته باشد و این مساله به آن معنا است که معمولا صلاحیت تجویز مکمل غذایی با پزشک است.
وی اضافه کرد: یکی از بزرگترین دغدغه های جوانان امروز، به ویژه بدنسازان و ورزشکاران، افزایش کارایی و انرژی بدن است و امروزه علاوه بر سپری کردن مدت زمان طولانی در باشگاه های ورزشی برای رسیدن به این هدف، راه های میانبری مانند استفاده از مکمل ها تبلیغ می شود.
وی با اشاره به تبلیغات مکمل ها در شبکه های ماهواره ای، اظهار داشت: تصاویری که برای تبلیغ مکمل های ورزشی استفاده می شود، معمولا افراد را به اشتباه می اندازد، چرا که همیشه در آگهی ها از مدل های خوش اندام و قوی هیکل استفاده می کنند.
این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو گفت: باید همواره به خاطر داشت که هدف مبلغان، صرفا بالا بردن میزان فروش مکمل ها است.
جمشیدی ادامه داد: مکمل های قاچاق اغلب تقلبی بوده و از کیفیت پایین برخوردار هستند.

702

کد خبر: 804707

وب گردی

وب گردی