یک پژوهشگر: ازدواج دختران جوان با مردان مسن نتیجه آسیب های دوران کودکی است

یک پژوهشگر مسائل اجتماعی معتقد است که ازدواج دختران جوان با مردان مسن با حداقل تفاوت سنی 25 سال، نتیجه آسیب های دوران کودکی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، افشین طباطبایی افزود:‌ دخترانی که با مردان مسن ازدواج می کنند اغلب رابطه عاطفی احساسی سالمی با پدران خود ندارند و بیشتر به دنبال حمایت، پناهگاه و آغوش پدرانه هستند؛ به همین دلیل به این نوع رابطه ها سازگاری نشان می دهند درحالی که برقراری این گونه روابط با پسران جوان برایشان دشوار است.
این جامعه شناس گفت: علاوه بر این، دخترانی هم که در خانواده های ضعیف از لحاظ مالی بزرگ می شوند بیشتر ترجیح می دهند تن به ازدواج با مردان مسن بدهند. این قبیل دختران آرامش، اطمینان خاطر و امنیت روانی خود را در تامین مالی همسران مسن پیدا می کنند.
وی دختران خانواده های متشنج را از دیگر افرادی برشمرد که اغلب دنبال مردان بزرگ تر از خودشان برای ازدواج می گردند تا با حمایت های پدرانه همسر مسن، به آرامش برسند.
وی ادامه داد: دسته دیگر از زنان که به ازدواج با مردان مسن تمایل نشان می دهند عمدتا زنان مطلقه ای هستند که در ازدواج اول خود شکست خورده اند و دیگر تمایلی به ازدواج با مردان جوان برای فرار از درگیری و رو در رویی با چالش های متعدد را ندارند.
این جامعه شناس در عین حال افزود: مردان مسن نیز در قبال ازدواج با زنان جوان، باج های فراوانی از قبیل آزادی شغلی، ‌مالی به این قبیل دختران می دهند و این گونه تلاش می کنند تا از زنان جوانی که به آنها پناه آورده اند حمایت کنند.
این پژوهشگر گفت: معمولا چشم اندازی از تولید نسل در ازدواج زنان جوان با مردان مسن دیده نمی شود و این تفکر خیلی کم قابل مشاهده است.
طباطبایی افزود: ‌متاسفانه در ازدواج های دختران جوان با مردان مسن به دلیل وجود اختلاف نسل ها، درک متقابل کمی وجود دارد و زوجین حرف یکدیگر را نمی فهمند.
طباطبایی درباره ازدواج پسران با دختران بزرگتر از خود نیز گفت:‌ برخی از پسران امروزی ترجیح می دهند با وجود مخالفت خانواده با دختران بزرگ تر از خود ازدواج کنند و این امر به نوعی مرسوم شده است.
وی اضافه کرد: ‌اغلب خانواده ها با ازدواج پسران خود با دختران بزرگ تر از خودشان مخالف و بر این تصورند که زنان با زایمان خیلی خود شکسته شده و پیر می شوند.
این جامعه شناس گفت:‌ دختران و پسرانی که در کانون سالم خانواده قرار دارند و دوران طبیعی رشد را در خانواده سپری می کنند اغلب از سلامت روان و رفتاری سالم تری برخوردار می باشند و در مقابل، کسانی که دچار نقص و کاستی هستند و در خانواده های متشنج و مساله دار رشد می یابند اغلب در زندگی خود دچار مشکل می شوند و اقدام به ازدواج های نامعقول می کنند.
وی ضعف مالی، تجربه اجتماعی و ایجاد روابط عاطفی قوی را از دیگر دلایلی دانست که پسران به ازدواج با دختران بزرگ تر از خود ترغیب می شوند.
طباطبایی گفت: پسرانی که با دختران بزرگ تر از خود ازدواج می کنند، در مواردی همچون روابط عاطفی و اجتماعی به تفاهم رسیده اند.
این جامعه شناس با تاکید بر هوشیاری خانواده ها و آگاه سازی جوانان درباره مساله ازدواج مناسب و معقول، اظهارکرد: جوانان باید بتوانند پیش از ازدواج به شناخت مناسب از یکدیگر برسند و در چارچوب خانواده رفت و آمد کنند تا همدیگر را بهتر بشناسند تا دست به انتخاب های نامتناسب برای ازدواج نزنند.

703

کد خبر: 804915

وب گردی

وب گردی