دکتر جاسبی:  دانشگاه آزاد از زمان تاسیس کمک کشور بوده است/مقابل هر کار بزرگی مقاومت  وجود دارد

کنفرانس مطبوعاتی انقلاب چهارم صنعتی با حضور دکتر عبدالله جاسبی برگزار شد.

دکتر عبدالله جاسبی در ابتدای کنفرانس مطبوعاتی انقلاب چهارم صنعتی گفت: در جمهوری اسلامی موفقیت ها و البته گاهی شکست هایی داشته ایم؛ اما نکته حائز اهمیت این است که هر کجا که از توان مردمی استفاده کردیم به موفقیت دست پیدا کرده ایم. به عنوان مثال انقلاب اسلامی یکی از مصادیق موفقیت در کشور ما بوده که با حضور مردم شکل گرفته است.
وی افزود: در حوزه اموزش عالی در اول پیروزی انقلاب سرانه دانشجویی ما بسیار پایین و حدود 150هزار نفر در کل کشور بود. این در حالی است که بالا بودن سرانه دانشجو نسبت به جمعیت یکی از معیارهای کشور های توسعه یافته بوده و است.
عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: امروز سرانه دانشجویی ما در جمهوری اسلامی مرزها را پشت سر گذاشته و با کشورهایی مانند آمریکا،اروپا در رقابت است.
جاسبی یادآور شد: در این موفقیت نیز نهاد های مردمی به کمک کشور آمدند که یکی از این نهادها دانشگاه آزاد اسلامی بود که با همت مردم و پشتیبانی امام راحل در سال 61 اغاز به کار کرد. باید به این نکته توجه داشت که در هر کار بزرگی مقاومت ها و مشکلاتی وجود دارد اما باید به نتایج توجه خود را مبذول داشت.

وی افزود: امروز در کشور جوانان متخصص و تحصیل کرده بسیاری داریم که به عنوان سرمایه های اصلی این کشور محسوب می شوند اما آن چیزی که در آن نیاز به کمک داریم به کارگیری این جوان ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی، اقتصادی تولیدگرا مبتنی بر دانش است.
رییس اسبق دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: در واقع تمام اقتصاد ما باید دانش بنیان شود، البته این کاری سخت و پر هزینه است که در این میان نباید جوانان متخصص ما بدون استفاده بمانند و در حقیقت این کنفرانس به همین منظور و برای معرفی نسل چهارم انقلاب صنعتی است.

جاسبی ادامه داد: در خصوص نکته سوم باید بدانیم که تمامی مسائل در کشور متولی دولتی دارند اما این مردم هستند که نقش کلیدی داشته و باید کمک کنند. ما باید در جایی حرکت کنیم که خواسته و نیاز مردم است. در واقع باید تمامی کارها زیر نظر مردم، مورد تایید آن ها و استقبالشان قرار بگیرد. به علاوه نیاز داریم تا مردم بار سنگینی از بخش اقتصاد غیر دولتی که همان اقتصاد تولید گرایی و دانش گرایی است بردارند.
عضو هیات امنای دانشگاه آزاد افزود: نکته بعدی که باید دانست این است که در این زمینه نمونه های موفقی مانند نانو تکنولوژی و رباتیک در کشور کار شده و به نتیجه رسیده اند. همان طور که می بینیم در صنعت نانو جز اولین ها در جهان هستیم و یا در رباتیک پیشرفت های چشمگیر را از دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین که برای چندین سال پیاپی توانست مدال اول را کسب کند داشته ایم.
وی با بیان اینکه در طول 2سال اخیر رابطه خوبی با نسل چهارم صنعت داشته ایم و کنفرانس های متعددی در این زمینه برگزار کردیم افزود: کنفرانس بعدی ما در این رابطه در روز پنجشنبه و جمعه در سالن همایش های برج میلاد برگزار می شود و در 3شهر صنعتی اصفهان، تبریز و اراک نیز در روز شنبه این کنفرانس برگزار خواهد شد.بعلاوه جشنواره کاریکاتور هم در این کنفرانس خواهیم داشت که بخش عمده آن را شرکت کنندگان داخلی و مابقی را علاقه مندان خارجی تشکیل می‌دهند و به نفرات اول تا چهارم نیز جوایزی به رسم یادبود اهدا خواهد شد.
وی ادامه داد: مفهوم انقلاب صنعتی تنها در استفاده از فناوری ها،ربات ها و سیستم های پیچیده خلاصه نمی شود بلکه مهمترین ویژگی انقلاب صنعتی تغییر پارادایم ها است. در واقع مفاهیمی که در ذهن مردن از صنعتی شدن وجود دارد باید تغییر کند.یک صنعت سنتی را نمی توان با فشار و زور به یک صنعت مدرن تبدیل کنیم بلکه باید شرایطی را مهیا کنیم که این صنعت جدید جای خود را در میان مردم پیدا کند.
به طور مثال در سال 61 هنگامی که دانشگاه آزاد آغاز به کار کرد موجی از مخالفت ها را در پی داشت تا اینکه با کمک مردم و حمایت های 5مرحله ای امام راحل فضای موجود شکسته شد. بنابراین از دید من یکی از علت های که رهبر معظم انقلاب در ایجاد فضای اقتصاد مقاومتی به آن تاکید می کنند این است که مردم خود را بدون پشتیبان ندانند.
وی در پایان از نقش اساسی تمامی رسانه های کشور سخن گفت و خاطر نشان کرد: رسانه ها در تغییر مفاهیم و پارادایم ها نقش اساسی و ویژه ای را ایفا می کنند که اگر این موضوع با کمک رسانه ها حل نشود ابدا نمی توان با اعمال فشار آن را حل کرد.

200/202

کد خبر: 804947

وب گردی

وب گردی