در ابتلا به سل  سیستان اول و گلستان دوم  شد/سوء تغذیه و همجواری با کشورهای پرخطر دلایل شیوع سل

رییس اداره سل و جذام وزارت بهداشت با اعلام اینکه دو استان سیستان و بلوچستان و گلستان رتبه اول و دوم ابتلا به سل را در کشور دارند، سوء تغذیه و همجواری با کشورهای پرخطر را دو دلیل مهم برای شیوع بالای سل در این دو استان دانست .                  

به گزارش ایسکانیوز به دلیل اهمیت افزایش شیوع این بیماری با دکتر مرتضی عبداللهی متخصص ریه گفتگو کردیم.

عبداللهی با اشاره به اینکه سل یکی از بیماری های عفونی شایع و خطرناک است و در بسیاری از موارد می تواند مرگبار باشد گفت: عامل ایجاد این بیماری گونه‌های مختلف میکوباکتریا است که بیشترمی توانیم به نوع «مایکوباکتریوم توبرکلوزیس» اشاره کنیم.

وی گفت: سل به معمولا به شُش ها حمله می‌کند، اما قسمت‌های دیگر بدن را هم می تواند مبتلا کند. وقتی فردی عفونت سلی فعال دارد می تواند از طریق سرفه، عطسه، و یا بزاق خود این میکروب را به هوا منتقل کندکه این عامل باعث می شود سل از طریق هوا پخش می‌شود

عبداللهی با اشره به اینکه اغلب عفونت‌های سلی در بدن بدون علامت و پنهان هستند گفت: اما معمولاً از هر 10 عفونت پنهان یک عفونت پیشرفت کرده و به بیماری فعال تبدیل می‌شود و اگر سل درمان نشود، بیش ازنیمی از افرادی که به آن آلوده شده اند را به کام مرگ می‌کشاند.

این متخصص گفت: تشخیص این بیماری مهلک به وسیله رادیولوژی (معمولاً رادیولوژی از قفسه سینه با X-ray) و همچنین آزمایش‌های میکروسکوپی و کشت مایعات بدن امکان پذیر است. تشخیص سل پنهان بیشتر از طریق تست پوستی توبرکولین (TST) و آزمایش خون مشخص می شود و درمان این بیماری بسیار دشوار است و مستلزم مصرف آنتی بیوتیک‌های متعددی در مدت زمان طولانی است.از مشکلات اصلی درمان این بیماری مقاومت در برابر آنتی بیوتیک‌ها و مقاوم شدن عفونت‌های سلی در برابر داروهای چندگانه (MDR-TB) است.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از سل در جامعه باید افراد در خطر معرض بیماری غربالگری وشناخته شوند وتحت آموزش های ویژه مراقبتی قرارگیرند.

عامل شیوع سل چیست ؟

این در حالی است که امروز رییس اداره سل و جذام وزارت بهداشت با اعلام اینکه دو استان سیستان و بلوچستان و گلستان رتبه اول و دوم ابتلا به سل را در کشور دارند، سوء تغذیه و همجواری با کشورهای پرخطر را دو دلیل مهم برای شیوع بالای سل در این دو استان دانست .

دکتر مهشید ناصحی درخصوص عوامل شیوع بالای سل در استان‌های گلستان و سیستان و بلوچستان گفت: ما درهمه استا‌ن‌های کشور موارد ابتلا به سل داریم، اما در بعضی از استان‌ها شیوع این بیماری بیشتر است. رتبه اول و دوم به ترتیب متعلق به استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان است. بر اساس گزارشات سازمان جهانی بهداشت، ۸۰ درصد موارد سالانه سل دنیا در ۲۲ کشور بروز کرده است. دو کشور افغانستان و پاکستان که میزان شیوع سل در آنها بیش از ۱۰ برابر کشور ما است و با استان سیستان و بلوچستان نیز هم مرزند در زمره این ۲۲ کشور قرار دارند. این همجواری و ترددهای مرزی در دهه‌ها و سال‌های گذشته می‌تواند بر میزان ابتلا به سل در این استان تاثیر داشته باشد.

خبرنگار:سولمازظریفی

702

کد خبر: 804977

وب گردی

وب گردی