اخذ بیش از 2000 میلیارد ریال مالیات در خراسان‌جنوبی

سرپرست اداره‌کل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی در خصوص عملکرد اداره امور مالیاتی گفت: اداره‌کل امور مالیاتی استان سال گذشته مبلغ 2301 میلیارد ریال وصول مالیات داشته که از این مبلغ 1554 میلیارد ریال مربوط به مالیات‌های مستقیم و747 میلیارد ریال نیز از محل وصول مالیات بر ارزش افزوده بوده است.

به گزارش ایسکانیوز، «محمدرضا پاک‌گهر»، امروز(دوشنبه 19 تیرماه) در جلسه دیدار سرپرست و کارکنان اداره‌کل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی با نماینده ولی‌فقیه در استان با تبریک هفته فرهنگسازی مالیاتی، اظهار کرد: یکی از درآمدهای پایدار دولت و یک ابزار حکومتی که از طریق دریافت قسمتی از درآمد و ثروت افراد ثروتمند و توانمند اعمال می شود .

وی افزود: مالیات به عنوان یک هزینه اجتماعی عامل توسعه اقتصادی کشور، توزیع مناسب ثروت، عدالت اجتماعی، کاهش فاصله طبقات اجتماعی و یک رکن اساسی تکیه بر اقتصاد داخلی در حوزه اقتصاد مقاومتی است .

سرپرست اداره‌کل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی بیان کرد: اخذ مالیات به دولت کمک می‌کند تا بتواند در خدمت‌رسانی و خدمات اجتماعی در جامعه اقدام و نسبت به اجرای طرح‌های عمرانی از جمله خدمات بهداشت‌ودرمان، در زمینه ساخت بیمارستان و درمانگاه و تجهیز آنان، آموزش و پرورش در زمینه ساخت‌وساز مدارس و آموزش رایگان، مسکن و حمل‌ونقل و ارتباطات و ساخت راه‌ها، جاده‌ها و فرودگاه و به طور کلی تأمین زیرساخت‌های جامعه اقدام کند.

پاک‌گهر ادامه داد: به همین منظور بر جایگزینی درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی و تأمین مالی پایدار دولت در سند چشم انداز بیست ساله و برنامه ششم توسعه اجتماعی و اقتصادی بسته اقتصاد مقاومتی تأکید می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های راهبردی اقتصاد مقاومتی، کاهش درآمدهای نفتی و جایگزینی درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی است، تصریح کرد: در همین راستا مقام معظم رهبری پرداخت مالیات را یک امر شرعی و الزامی و یکی از راه‌های قطع وابستگی بودجه از درآمدهای نفتی را پرداخت مالیات می‌دانند.

پاک‌گهر ادامه داد: سال گذشته سهم در آمدهای مالیاتی استان نسبت به کل کشور، 0.23 درصد بوده و استان در بین 31 استان کشور از این حیث در رتبه 30 قرار دارد.

وی بیان کرد: اعتبارات عمرانی و جاری تخصیص داده شده در استان 2.1 درصد بوده و 7 برابر درآمدهای مالیاتی استان به اعتبارات عمرانی و جاری اختصاص یافته است.

سرپرست اداره‌کل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی در خصوص اخذ مالیات از منابع مختلف بیان کرد: میزان مالیات اخذشده از صاحبان مشاغل و کسبه حدود 5.8 درصد و از منبع حقوق و دستمزد در بخش دولتی و خصوصی 27 درصد مالیات اشخاص حقوقی 31 درصد و مالیات بر ارزش افزوده 31 درصد بوده است.

پاک‌گهر ادامه داد: از محل وصولی مالیات بر ارزش افزوده، که از نیمه دوم 87 در کشور اجرایی شده تا پایان خردادماه 96، بالغ بر 183 میلیارد تومان عوارض به حساب شهرداری و دهیاری های استان واریز شده که از این مبلغ 66 میلیارد تومان مستقیما، به حساب شهرداری بیرجند واریز شده است.

وی افزود: برابر قانون بودجه سنواتی از سال 93 یک واحد درصد از مالیات به بحث بهداشت و درمان اختصاص یافته است که این میزان باید در ساخت و تجهیز بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و تجهیز آن‌ها هزینه شود.

سرپرست اداره‌کل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی یادآور شد: اعمال معافیت مناطق کمتر توسعه یافته به واحدهای تولیدی و معدنی، اجرای کامل نظام مالیات بر ارزش افزوده و اجرای پروژه طرح جامع مالیاتی در سطح امور مالیاتی استان از محل اعتبارات ملی جذب شده، بکارگیری امکانات اداره‌کل به منظور تسهیل اظهار نامه مالیاتی و الکترونیک کردن آن، برنامه‌ریزی برای اطلاع‌رسانی دقیق به مؤدیان و راه اندازی سامانه مردمی 1626 از دیگر اقدامات اداره‌کل امور مالیاتی استان است.

ایسنا

کد خبر: 805010

وب گردی

وب گردی