این نان شما را چاق نمی کند/توصیه پزشکان به دیابتی ها برای کنترل قند خون

محققان دریافتند که بهترین نان برای کاهش وکنترل قندخون نان چاودار است و میزان مواد مغذی موجود در آرد آن دو برابر بیشتر از آرد گندم است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، آیا تا به حال نام چاودار شنیده اید؟ چاودار به گندم سیاه شهرت دارد و در دنیا از نظر اهمیت، جزو غلات درجه دو محسوب می‌شود و بر خلاف گندم به طور معمول به عنوان غله کامل مصرف نمی شود. شکل ظاهری آن شبیه گندم، با اندازه کمی کوچکتر و رنگ تیره و کدر است. فاقد پوسته است واین امر باعث می شود از کل سبوس و مغز آن با هم استفاده کرد و تفاوت آن با سایر غلات در این است که چربی کمتری دارد.

تحقیقات کارشناسان تغذیه نشان داده شده است چاودار سرشار از مواد مغذی است و از منابع خوب منیزیم، سلنیوم، منگنز، فسفر و ویتامین B1 است. این غله منبع غنی از فیبرهای محلول و نامحلول است. اجزای اصلی فیبر چاودار عبارتند از آرابینوکسیلان ، فروکتان ، بتاگلوکان ، سلولز و نشاسته مقاوم .آرد چاودار صاف و نرم است و از دسته آردهای تیره بوده و منبع مواد معدنی (خصوصاً منیزیم) و ویتامینهای گروهB، از جمله اسید فولیک ، تیامین و نیاسین است. درکشورهایی که نان چاودار یا نان مخلوط چاودار و گندم در رژیم غذایی آنها وجود دارد نیازی به افزودن کلسیم، آهن و ویتامین B1 به آرد گندم وجود ندارد .

بر اساس گزارش دیابت دیلی، بهترین نان برای کاهش وکنترل قندخون نان چاودار است. آرد چاودار دو برابر مواد مغذی بیشتری نسبت به آرد گندم است.کنترل قند و میزان انسولین خون در پیشگیری از بروز عوارض دیابت لازم است. مصرف جو و چاودار می‌تواند از افزایش ناگهانی قندخون بدنبال مصرف غذا جلوگیری کند. بتاگلوکان موجود در این غلات در معده تشکیل ژل داده و از تخلیه سریع معده جلوگیری می‌کند و از این طریق می‌تواند به کنترل قندخون بعد از مصرف غذا کمک کند.

چاودار غنی از فیبر است و فیبر آن حاوی مقادیر زیادی پلی‌ساکاریدهای غیر سلولزی است که ظرفیت زیادی برای اتصال به آب دارد و خیلی سریع احساس پرشدگی و سیری ایجاد می‌کند و نان چاودار برای کسی که برای کاهش وزن تلاش می‌کند،بسیار مفید است .چاودار در مقایسه با دیگر غلات حاوی مقدار بیشتری پنتوزان است که در حقیقت ماهیت شیمیایی آن پلی ساکارید است. این مشخصه چاودار باعث شده که آن را به عنوان یک نان رژیمی بشناسد. پنتوزان ها در معده ژلاتینه و متورم می شوند و در حقیقت باعث احساس سیری کاذب می شوند. هضم پنتوزان به کندی انجام مى شود و در نتیجه قندخون نیز به کندى بالا مى رود. بنابراین به مدت 5 الى 6 ساعت قند خون در یک ثابت باقى مى ماند و به صورت می تواند اشتها را کنترل کرد.فیبر چاودار کاهش وزن را تسهیل می‌کند و باعث کاهش کلسترول شده و درنتیجه از این طریق خطر بیمارى هاى قلبى و عروقى را کاهش مى دهد. به دلیل دارا بودن منیزیم بالا می تواند کنترل کننده خوبی برای فشار خون به حساب آید. لیگنان موجود در این غلات می‌تواند اثرات بسیار در کاهش گرگرفتگی و علائم یائسگی داشته باشد و تاحدی می‌تواند پوکی استخوان را به تأخیر بیندازد.

به گفته محققان،علی رغم اینکه اغلب بیماری آسم در کودکان به عنوان یک بیماری همه گیر که باید درمان شود، نادیده گرفته می شود ، اما چاودار می تواند به مقدار قابل توجهی شانس ابتلا به آسم در کودکان را کاهش دهد. تحقیقات انجام شده در تعدادی از مدارس نشان داد که کودکانی که به طور منظم غلاتی مانند چاودار را در رژیم غذایی خود داشتند، بیشتر از 60٪ کمتر از کودکانی که در رژیم غذایی خود غلات ندارند به این بیماری مبتلا می شوند.

ترجمه : سولمازظریفی

702

کد خبر: 805250

وب گردی

وب گردی