تهران-ایسکانیوز: رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق اعلام کرد: 60 درصد نیروگاه‌های واگذار شده توسط وزارت نیرو منطبق با سیاست‌های اصل 44 نیست.

محمد فارسی با بیان اینکه واگذاری نیروگاه‌ها به سایر ارگان‌های دولتی نظیر بنیاد مستضعفان و جانبازان، مپنا و غیره نوعی "خصولتی سازی" است، افزود: این شکل از واگذاری‌ها به دلیل آنکه منافع بخش خصوصی در آن مستتر نیست و دیدگاه‌های دولتی هنوز در آن دخالت دارد، نمی‌تواند مشکلات صنعت برق را حل کند.

وی ادامه داد: با این شکل از خصوصی‌سازی، راندمان در شبکه برق اصلاح نمی‌شود. فقط یک بار اضافه، به بودجه وزارت نیرو تحمیل می‌شود.

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق گفت: شرکت‌هایی که در چارچوب خصولتی‌سازی واگذار می‌شوند، به دلیل نفوذی که دارند، برای هر خدمتی که ارایه دهند، پول خود را از دولت می‌گیرند. در نتیجه کمبود بودجه برای فعالیت‌های جاری وزارتخانه مربوطه ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: این شکل از واگذاری‌ها تاثیر چندانی در شکوفایی اقتصادی کشور نخواهد داشت.

فارسی با تایید اظهارات مسئولان وزارت نیرو که می‌گویند بخش خصوصی بودجه کافی برای خرید یک نیروگاه پنج هزار میلیارد تومانی در اختیار ندارد، گفت: قرار نیست بخش خصوصی بلافاصله پول نیروگاه واگذار شده را به حساب دولت واریز کند.

وی اضافه کرد: اگر سیاست دولت دریافت پول نیروگاه به صورت نقدی و در کمترین زمان ممکن باشد، طبیعی است که بخش خصوصی توان چنین کاری را ندارد و فقط افراد سرمایه‌دار بدون تجربه، می‌توانند چنین ارقامی را تامین کنند.

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ادامه داد: بخش خصوصی با توجه به متخصصانی که در بدنه خود دارد و دیدگاه‌های خوب اقتصادی نیروهای خود، قادر است راندمان نیروگاه‌ها را اصلاح کرده و با ایجاد ارزش افزوده مناسب از محل حذف هزینه‌های سربار، بعد از گذشت حداقل پنج سال، به صورت اقساط پول نیروگاه را به حساب دولت واریز کند.

وی تاکید کرد: واگذاری نیروگاه‌ها به صورت خصولتی، دولت را با کمبود بودجه مواجه کرده و سبب می‌شود نتواند پروژه‌های جدید تعریف کند.

فارسی گفت: البته سیاست‌های دولت در زمینه واگذاری‌ها از سال 92 اصلاح شده و شرایط بهتری برای بخش خصوصی فراهم شده‌است و ما نیز در انتظار نتیجه عملکردها هستیم.
کد خبر: 80528

وب گردی

وب گردی