آزمایش برانکارد فضایی در اعماق دریا توسط فضانوردان

فضانوردان حاضر در یک ماموریت 10 روزه در آب‌های فلوریدا ابزار جدیدی را آزمایش کردند که در آینده به عنوان یک برانکارد برای نجات فضانوردان حاضر بر روی ماه به کار خواهد رفت.

به گزارش ایسکانیوز، "سامانه مونتاژ شونده انتقال در ماه" (LESA) به شکل یک سازه هرمی شکل باز می‌شود و ابتدا با بهره‌گیری از چند قرقره فرد بیمار را از زمین بلند می‌کند و وی را به جای امن منتقل می‌کند.

این برانکارد چرخدار که امکان نجات سریع فضانوردان ناتوان از راه رفتن را فراهم کند، برای نجات دادن خدمه فضاپیماها بر روی سطح ماه حیاتی هستند، جایی که محدودیت‌های وزن و تحرک‌پذیری لباس‌های فضایی حمل فرد ناتوان را بی‌نهایت دشوار می‌سازد.

آزمایش‌های دانشمندان به عنوان بخشی از بیست و دومین پروژه "ماموریت در محیط بی‌نهایت خشن" (NEEMO-22) متعلق به ناسا انجام شد. علاوه بر پیاده‌روی‌های آبی و ماموریت‌های دیگر که شرایط ماه یا مریخ را شبیه‌سازی کردند، تیم حاضر ابزارها و فرآیندهای جدید از جمله سامانه LESA را آزمایش کرد.

این فناوری در مرکز آژانس فضایی اروپا در شهر کلن آلمان ساخته شد و تبدیل آن از نسخه مفهومی به نمونه اولیه فقط شش ماه زمان برد. ابزار نجات تاشدنی LESA مجهز به چرخ‌هایی است و بر بالای سر یک فضانورد مصدوم باز می‌شود تا وی را از جا بلند و منتقل کند.

این سامانه قبل از آزمایش در زیستگاه "آکواریوس" (Aquarius) واقع در 20 متری زیر آب، ابتدا در یک استخر آموزشی امتحان شد. در طول این آزمایش‌ها فضانورد آژانس فضایی اروپا به نام "پدرو دوک" (Pedro Duque) و همچنین فضانورد ناسا به نام "کجل لیندگرن" (Kjell Lindgren) به نوبت نقش یک فرد مصدوم را بازی کردند و عملیات نجات آن‌ها انجام شد.

برانکارد ابداعی به تازگی در زیستگاه آکواریوس آزمایش شده و آژانس فضایی اروپا از نظرات فضانوردان برای کارآمدتر کردن این فناوری استفاده خواهد کرد.

خدمه و تکنسین‌های حاضر در ماموریت NEEMO-22 روز 18 ژوئن به رهبری لیندگرن به بستر دریا رسیدند. ناسا اغلب از مکان‌های مختلف زمین برای آموزش‌دادن فضانوردان و دانشمندان جهت انجام ماموریت‌های فضایی آتی بهره می‌برد و محیط‌های انتخابی این آژانس شباهت‌های زیادی به مکان‌های مورد نظر برای تفحص‌های فضایی دارد.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 805450

وب گردی

وب گردی