از دیوار چین تا ارگ بم/ هر آنچه  باید از x22 بدانید + تصاویر

چه موافق باشید چه مخالف، خودروهای چینی در بازار ایران موفق هستند. آن هم چه موفقیتی؟ آنها تقریبا در بازه قیمتی‌شان بی‌رقیب هستند. اینکه چه شد که چشم‌‌بادامی‌های سرزمین اژدها توانستند به این راحتی‌ وارد سرزمین پارسی‌ها شوند، قصه هزار و یک شب است.

به گزارش ایسکانیوز؛ اتفاقاً این‌بار قرار نیست دست‌های پشت پرده و مافیای قدرت در میان باشند. خودروهای چینی آن چیزی را به مردم ارائه دادند که خودروسازان وطنی از انجامش ناتوان بودند و البته هنوز هم هستند. چینی‌ها به مردم ایران «آپشن» هدیه دادند.

در روزهایی که آخرین هنر مهندسان داخلی تعبیه LED در چراغ‌ها و نمایشگر رنگارنگ در داخل کابین بود، چینی‌ها خودروهایی می‌آوردند که حداقل از لحاظ کمیت با کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها برابری می‌کرد.

اما نکته اینجاست که صنعت خودروسازی چین با اینکه فروش قابل قبولی در بازار ایران دارد، ولی هرگز محبوب نبوده است. یکی از دلایل رشد فروش این برندها، شرایط فروش مناسب و به‌نوعی ایرانی‌پسند است. باید قبول کرد که طرح فروش «از دم قسط» هرکسی را وسوسه می‌کند. این سیاست به‌‌خوبی نشان می‌دهد که حتی نمایندگان این برندها هم خودشان می‌دانند در صورتی‌که بخواهند خودروها را به‌صورت نقدی بفروشند، شاید اوضاع به این‌صورت پیش نرود وگرنه وقتی محصول شرکت به‌اصطلاح بازاری‌ها «بفروش» است، دیگر نیازی به چنین استراتژی‌هایی‌ نیست.

این همه درد دل مقدمه‌ای بود برای معرفی یک چینی تازه‌وارد دیگر. مدیران‌خودرو یکی از پیشگامان عرضه خودروهای چینی در ایران و یار غار برند چری، چندی پیش نسخه‌ای جدید از شاسی‌بلندهایش را روانه بازار کرده است، این خودرو X22 نام دارد. محصولی که توسط خود چینی‌ها به Tiggo 2‌ معروف است.

طراحی تیگو 2 دور از زبان طراحی اخیر چری نیست. چراغ‌هایی بزرگ و چندلایه با خطوط موازی روی بدنه که اصرار زیادی بر اسپرت بودن دارد. استفاده اغراق‌آمیز از رنگ کروم به‌ویژه در جلوپنجره آن تلاش چری بر لوکس بودن تیگو 2 را نشان می‌دهد.

داخل کابین، چیدمان عناصر معقول است. این همان آرایشی است که مشتری ایرانی را گرفتار می‌کند. استفاده از لامپ‌های نورانی و دکمه‌ها و شستی‌های بی‌شمار. فقط منظور طراح گرامی از فرم لوزی‌ماننده دریچه‌های کولر درک‌نشدنی است!

یکی از ویژگی‌های این خودروی جدید دقیقاً همان‌چیزی است که بین تمام چینی‌سازها اپیدمی است. در نگاه اول اتاق این خودرو واقعاً مانند نمونه‌های اروپایی است. اما به محض دست کشیدن روی کنسول و داشبورد، حس ناخوشایندی به شما دست می‌دهد. معضل بزرگ چینی‌ها به‌ویژه همین چری، استفاده از متریال سطح‌پایین است. پدیده‌ای در مصرف نه‌چندان درازمدت باعث بروز سر و صدای فراوان می‌شود. به‌واقع وقتی می‌گویند خودروهای چینی خودشان را بعد از یکی دو سال «می‌اندازند» حقیقت دارد.

اگر به شما گفته می‌شود که ایکس 22 یا همان تیگو 2 یک کراس‌اوور جمع‌و‌جور است، در حقیقت کمی با شما شوخی شده است. به‌واقع که این خودرو بهتر است یک هاچ‌بک بزرگ خوانده شود تا یک اس‌یو‌وی کوچک. این چینی با طول 4.2 متری و عرض 1.7 متری شما را در مسافرت‌های طولانی‌مدت با چالش روبه‌رو می‌کند.

خودروهای چینی انصافاً همگی فوق‌العاده نرم هستند. اما ایراد اینجاست که این نرمی در همه سرعت‌ها حفظ می‌شود. با توجه به وزن پایین تیگو 2 و مرکز ثقل بالای آن، کمی در سرعت‌های بالا حواستان بیشتر جمع باشد.

مصرف 5.9 لیتری (ادعای کارخانه) از یک پیشرانه 1.5 لیتری معقول نیست. تجربه نشان داده وقتی حجم موتور کم است، راننده ناخودآگاه بیشتر از پیش روی پدال گاز فشار می‌آورد تا قدرت پایین آن را جبران کند. البته 105 اسب‌بخاری که پیشرانه این خودرو تولید می‌کند در ظاهر نمی‌تواند چندان بد باشد.

مشتری در حال حاضر می‌تواند نسخه پایه دنده دستی این خودرو را در بازار با قیمت حدود 57 میلیون تومان خریداری کند. نسخه اسپرت آن نیز چیزی حدود 2 میلیون تومان گران‌تر است. تیگو 2 دنده اتوماتیک ویرایش پایه قیمتی حدوداً 65 میلیون تومانی دارد. اختلاف قیمت این نسخه با نمونه فول نیز همان 2 میلیون تومان است. این روزها در بازار شما خودرویی پیدا نمی‌کنید که با این همه آپشن چنین قیمتی داشته باشد. این است که مشتری ایرانی خوب از آن استقبال می‌کند ولو اینکه قیمت دست‌دومش به‌شدت نازل باشد و کیفیت قطعاتش بسیار بحث‌برانگیز و ایمنی‌اش جای شک و تردید.

400

کد خبر: 805565

وب گردی

وب گردی