مقایسه زنگنه میان قرارداد توتال با عملکرد دوران تحریم قیاسی مع‌الفارق است

رئیس کمیسیون بودجه خطاب به وزیر نفت، گفت: مقایسه قرارداد توتال با عملکرد دوران تحریم قیاسی مع‌الفارق است زیرا اینگونه جلوه می‌کند که این قرارداد در مقابل همکاری با شرکت‌های داخلی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز، غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 21 تیر) پس از ارائه گزارش بیژن زنگنه وزیر نفت در مورد عقد قرارداد با شرکت توتال،‌گفت: نباید در صحن مجلس به ابعاد فنی این گونه قراردادها پرداخت و برای بررسی ابعاد حقوقی نیز باید از طریق کمیسیون‌های ذیربط اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران اکنون به دنبال یک اقدام بازدارنده در برابر سلاح‌های آمریکایی است، اظهار داشت:‌به نظر برخی کارشناسان عقد چنین قراردادهایی این بازدارندگی را برای کشور ایجاد می‌کند.

تاجگردون با یادآوری اینکه کشور اکنون با مشکل بیکاری مواجه است،‌گفت: ما نیازمند 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای رشد 8 درصدی در بخش نفت هستیم.

نماینده مردم گچساران در مجلس در ادامه گفت: با اصرار رئیس مجلس، وزارت نفت را مکلف کردیم که 5.4 دهم میلیارد دلار از بدهی خود را به سیستم بانکی کشور برگرداند در حالی که اکنون شرکت ملی نفت توان بازپرداخت این میزان 10 درصدی از بدهی‌های خود را ندارد. از این رو سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت الزام‌آور است.

وی در ادامه خطاب به بیژن زنگنه اظهار داشت:‌ مقایسه‌ای که شما میان زمان فعلی و دوران تحریم انجام می‌دهید، ایجاد تشتت می‌کند زیرا مقایسه قرارداد توتال با عملکرد دوران تحریم قیاسی مع‌الفارق است و اینگونه جلوه می‌کند که عقد قرارداد با توتال در مقابل همکاری با شرکت‌های داخلی است که این کار اشتباه است.

رئیس کمیسیون بودجه در پایان با اشاره به اینکه ایرادات قرارداد توتال پس از طرح از سوی دیوان محاسبات رفع شده است، تصریح کرد: ما نمایندگان مجلس حق داریم اختیارات خود را از طریق هیأت عالی نظارت بر منابع هیدروکربنیک اعمال کنیم.

301

کد خبر: 805602

وب گردی

وب گردی