باکتری های دهان می تواند سرطان روده ایجاد کند/گاهی بیماری های دهان و دندان باعث  مرگ  می شوند

یک متخصص دندانپزشکی گفت: باکتری «اف ان» که در دهان زندگی می کند, از راه عفونت و زخم های دهانی می تواند وارد خون شده و به دیگر قسمت های بدن آسیب برساند.  باکتری "اف ان" یکی از عوامل ایجاد  کننده سرطان روده است و به سادگی روده ها را درگیر می کند.

دکتر فرهاد حسینی دندانپزشک به خبرنگار ایسکانیوز گفت:بیماری هایی مرتبط با دهان و دندان کم نیستند و از مهمترین نکاتی که بایدهمه افراد جامعه به آن توجه داشته باشند سلامت لثه ها و دندان ها است. گاهی بیماری های دهان و دندان می توانند باعث بروز بیماری های بزرگتر و حتی مرگ شما شوند.

او گفت:برخی بیماری ها در اثر باکتری های دهان و بیماری های لثه تشدید می شوند. شاید به فکرتان خطور نکند که رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می تواند شما را با چه بیماری های مختلفی مانندناراحتی قلبی, سکته قلبی, فراموشی وسرطان و... روبه رو کند و یا در تشدید علائم بعضی ازآنها موثر باشد. تحقیقات زیادی نشان می دهد, باکتری های دهان و التهاب های لثه نه تنها عفونت های دهانی را افزایش می دهد بلکه می توانند به سایر قسمت های بدن آسیب برسانند و سلامت بدن را با خطر جدی روبه رو کنند.

حسینی گفت: بیماران دیابتی نسبت به دیگر افراد مقاومت کمتری در برابر بیماری های لثه دارد چون این افراد نسبت به دیگران زودتر در معرض عفونت ها، به ویژه بیماری های لثه وعفونت های دهانی قرار می گیرنداز این رو بایدمراقبت های بهداشت دهان ودندان افراد مبتلا به دیابت بسیار بالا وتحت نظر پزشک متخصص باشد.

اوگفت: پژوهش های اخیرنشان داده بیماری های لثه می توانند ابتلا به فراموشی خفیف را در سال های آخر عمر افزایش دهند. التهاب های اطراف دندان و لثه ها با بروز اختلال های شناختی ضعیف مثل مشکلات حافظه در ارتباط باشند و شاید فعالیت های روزانه زندگی را با مشکلات جدی روبه رو کنند. بایدبه افراد میانسال و سالمندان توصیه شود در این دوره از زندگی شان نسبت به بهداشت دهان و دندان توجه بیشتری داشته باشند تا با مشکل کاهش حافظه روبه رو نشوند .

وی افزود:افرادی که به بیماری روماتیسم مفصلی مبتلا هستند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری های دهان و لثه قرار دارند و دندان هایشان را زودتر از دست می دهند. در حقیقت بیماری التهاب مفاصل و لثه ها هر دو روی هم تاثیر می گذارند. دیده شده است افراد مبتلا به روماتیسم بعد از درمان بیماری های لثه ،درد و تورم کمتری داشتند و صبح ها مفاصل شان کمتر خشک و دردناک می شدند. از این رو به این دسته از بیماران که مبتلا به روماتیسم مفصلی هستند توصیه می شود حتما برای درمان مشکلات دهان و دندان به موقع اقدام کنند.

این متختصص گفت: باکتری «اف ان» که در دهان زندگی می کند, از راه عفونت و زخم های دهانی می تواند وارد خون شده و به دیگر قسمت های بدن آسیب برساند. باکتری "اف ان" یکی از عوامل ایجاد کننده سرطان روده است و به سادگی روده ها را درگیر می کند. این باکتری به گیرنده سلولی در روده بزرگ متصل می شود و رشد سلول های سرطانی روده بزرگ را تحریک می کند. در نتیجه برای افراد مستعد ابتلا به سرطان روده تهدید خطرناکی به شمار می آید .

خبرنگار:سولمازظریفی

702

کد خبر: 805650

وب گردی

وب گردی