کبد 40 درصد ایرانی  ها چرب است/عادات بد غذایی ونداشتن تحرک عامل کبد چرب است

دکتر منیژه قاسمی متخصص داخلی گفت:“کبد چرب” مشکلی خطرناک است که با رژیم غذایی نادرست ایجاد می شود و متاسفانه درحدود40 درصد از مردم ایران مبتلا به آن هستند و عوارض شدیدی برای  دیگر اعضای بدن به وجود می آورد

دکتر منیژه قاسمی متخصص داخلی به خبرنگار ایسکانیوز گفت:“کبد چرب” مشکلی خطرناک است که با رژیم غذایی نادرست ایجاد می شود و متاسفانه در حدود 40 درصد از مردم ایران مبتلا به آن هستند و عوارض شدیدی برای دیگر اعضای بدن به وجود می آورد.

او گفت :از کارهای اصلی کبد می توانیم به متابولیسم کربوهیدرات، پروتئین و چربی،ذخیره و فعال کردن ویتامین‌ها و مواد معدنی، تبدیل آمونیاک به اوره و متابولیسم استروئیدها اشاره کرد.

وی افزود:کبد به‌عنوان یک صافی برای محافظت در برابر سیل مواد مضری که به‌ خون سرازیر می‌شوندعمل می کند .کبد صفرا تولید می‌کند، نمک‌های صفراوی برای هضم و جذب چربی و ویتامین‌های محلول در چربی استفاده می‌شوند و بیلی روبین محصول نهایی انهدام گلبول‌های قرمز، در کبد ترکیب شده و از طریق صفرا دفع می‌شود.عملکرد کبد در افراد چاق، مبتلایان به دیابت و چربی خون بالا و بی ‌تحرک ضعیف می شود و موجب آسیب های جدی و خطرناک و گاهی مرگ این افراد می شود.

این متخصص در ادامه گفت:عادات غذایی ونداشتن تحرک مستمر ایجاد کننده این بیماری هستند . از مهمترین عادت غذایی خطرناک مصرف الکل و مشروبات الکلی ,مصرف مواد غذایی چرب ، اضافه وزن ، نداشتن فعالیت بدنی سالم ، سوء تغذیه ، فشار خون بالا ، بارداری ، مصرف داروهایی مثل آسپرین و تتراسایکلین ، متوتروکساتکه تجزیه کبدی دارند و می توانند از عوامل ایجاد کبد چرب باشند. کاهش سریع وزن در کسانی که قبلاً به چاقی مبتلا بوده‌‌‌اند، می‌ تواند این بیماری مهلک را در پی داشته باشد.

او در پایان افزود:این عارضه در کسانی که سوء تغذیه ی پروتئینی دارند یا به سبب چاقی مفرط، جراحی‌های پیوند بای پس(Bypass) روده‌ای انجام داده‌اند نیز دیده می ‌شود.متاسفانه بیماری کبد چرب در هر سنی دیده می ‌شودو بیشترین شیوع آن بین ۶۰- ۴۰ سالگی است.بنابراین در کسی که آنزیم‌های کبدی (Alanine aminotransferease (ALT), aspartate aminotransferase (AST) افزایش یافته و هیچ علتی برای آن پیدا نمی‌ شود، باید به فکر کبد چرب بود.

خبرنگار:سولمازظریفی

702

کد خبر: 805695

وب گردی

وب گردی