85درصد زنان باردار در ایران  کمبود ویتامین D  دارند/شایع ترین کمبود تغذیه ای درایرانیان  کدام است؟

مدیرکل دفتربهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت:شایعترین کمبود تغذیه ای در ایران کمبود ویتامین D است و براساس آمار وزارت بهداشت 85درصد مادران باردار ،76درصد دانش آموزان درسن بلوغ و حدود 61درصد کودکان زیر 6سالدر ایران با کمبود ویتامین D مواجه هستند.

به گزارش ایسکانیوز دکتر زهرا عبداللهی مدیرکل دفتربهبود تغذیه وزارت بهداشت به خبرنگار ایسکانیوز گفت: شایعترین کمبود تغذیه ای در ایران کمبود ویتامین D است و براساس آمار وزارت بهداشت 85درصد مادران باردار ،76درصد دانش آموزان درسن بلوغ و حدود 61درصد کودکان زیر 6سالدر ایران با کمبود ویتامین D مواجه هستند.

به گفته وی ویتامین D یا کلسیفرول یکی از ویتامین های لازم برای بدن و ویتامین محلول در چربی است، که باعث رشد و استحکام استخوانها و به کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می کند. ویتامین D با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان ها کمک می کند و با ترجمه ژنهای هسته سلول به رشد سلول کمک می کند.مهمترین منبع تامین این ویتامین نور خورشید است.

دکتر عبدالهی گفت: افراد مبتلا به این کمبود ، نوزادان شیرخوار،افراد میانسال،افرادی که خیلی کم در معرض نور خورشید دارند،افراد دارای پوست تیره،افراد مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD) و سایر بیماری هایی که منجر به اختلال در جذب چربی می شود،مثلا برخی از بیماری های کبدی، سیستیک فایبروزیس، سلیاک، کرون، کولیت زخمی شونده.افراد چاق یا افرادی که تحت جراحی بایپس معده قرار گرفته اند هستند.

گفتنی است متخصصان معتقدند مقدار این ویتامین برای افرادی که در خطر آرتروز هستند، بسیار کم است. برای تخمین ویتامین D مورد نیازتان با پزشک مشورت نمایید. مصرف بیشتر از ۴۰۰۰ واحد در روز می‌تواند خطرناک بوده و میزان بیشتر از ۱۰۰۰۰ واحد در روز با آسیب های کلیه و بافت‌ها همراه است. تحقیقات نشان می‌دهد روزانه ده دقیقه قرار گرفتن در برابر آفتاب می‌تواند از کمبود ویتامین D جلوگیری کنند.

خبرنگار:سولمازظریفی

702

کد خبر: 805731

وب گردی

وب گردی