بلاتکلیفی تمام نشدنی داوطلبان ارشد دانشگاه آزاد اسلامی/مجلس مسئله این دانشگاه را بررسی می کند

یکم تیرانتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد، دو روز بعد وزارت علوم اعلام کرد حدود 2هزار و 500 رشته محل این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد مجوز ندارند و مورد تایید وزارت علوم نیستند. بحث و مناقشه بر سر رشته ها بالا گرفت و مسئولان دانشگاه آزاد پیگیر مسئله شدند. داوطلبان برای انتخاب رشته تا 10 تیر فرصت داشتند، فرصتی که برای حل و فصل تایید رشته ها کم بود؛ بنابراین مهلت انتخاب رشته تا 17 تیر و در نهایت تا 27 این ماه تمدید شد تا تکلیف رشته ها یا بهتر است بگوییم داوطلبان و دانشجویان مشخص شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حدود 10 روز از ماجرای رشته محل های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی می گذرد و همچنان اخبار ضد و نقیضی از سوی وزارت علوم به گوش می رسد، انتخاب رشته حدود یک هفته دیگه مهلت دارد در حالی که تکلیف بسیاری از رشته ها مشخص نیست؛ البته وزارت علوم 18 تیر در اطلاعیه ای از تایید هزارو 541 رشته خبر داد و اعلام کرد، برای حل مسئله مابقی رشته های این دانشگاه درحال رایزنی و بررسی مستندات است.

از طرف دیگر نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات به این مسئله واکنش های بسیاری نشان دادند؛ بیش از 200 نماینده مجلس در تذکری به محمد فرهادی وزیر علوم، ضمن تأکید بر قانونی بودن مجوز رشته‌ محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی، خواستار تجدیدنظر این وزارتخانه درباره حذف این رشته ها شدند.

آنها تاکید کردند؛ با این اقدام در سال با محوریت اشتغال‌زایی هزاران نفر از استادان و مدرسان و کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی، بیکار و ده‌ها هزار دانشجو هم سرگردان می‌شوند که خود با سیاست های رئیس جمهوری و دولت تدبیر و امید منافات دارد، از طرفی این اقدام وزارت علوم منافی و مغایر با سیاست‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در بومی‌گزینی است و سبب می‌شود خانواده‌ها و دانشجویان با مشکلات اساسی مواجه شوند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز نگرانی برای این اقدام وزارت علوم، اعلام کردند؛ بسیاری از شهرهایی که رشته‌هایشان حذف شده از حیث علمی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وابستگی جدی به مراکز آموزش عالی خودشان دارند، بنابراین با این موضوع بومی‌گرایی -که هر دانشجویی در شهر خود تحصیل کند، خدشه‌دار می‌شود.

مجلس موضوع دانشگاه آزاد را به صحن علنی می برد

حجت الاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز از افزایش امضاهای طرح الزام وزارت علوم به حل مشکل حذف رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی خبر داده و اعلام کرده این طرح یکشنبه 25 تیر به صورت استفساریه دو فوریتی مطرح می‌شود. در این اسفساریه سوال می شود که آیا مصوبه سال 67 مجلس شورای اسلامی به قوت خود باقی است یا نه؟ نمایندگان باید به این سوال رای بدهند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفته است، تصمیم وزارت علوم در حذف کد رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی در جامعه التهاب جدی ایجاد کرده است و بسیاری از دانشجویان این دانشگاه نگرانند.

همچنین دکتر علی اکبر ولایتی، رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی نیز اعلام کرده، دانشگاه آزاد اسلامی تابع قوانین مجلس است. قانونی که توسط مجلس تصویب شده است، رشته محل‌های این دانشگاه را قانونی می‌داند.

وزارت علوم تعدادی از رشته‌ها را تایید کرده و تعدادی را تایید نکرده است، حدود هزار و ۵۰۰ رشته ارشد دانشگاه آزاد اسلامی را تایید کرده و ما بقی را اگر تایید نکند، طبق قانون مجلس این خواسته دانشگاه آزاد عملیاتی خواهد شد.

همچنان موضوع دانشگاه آزاد اسلامی به صورت کامل حل نشده است، مجلس شورای اسلامی وارد موضوع شده و به زودی این مسئله را روشن می کند اما همه این اتفاقات در حالی است که 27 تیر یعنی کمتر از یک هفته دیگر مهلت انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی تمام می شود؛ دانشجویان و داوطلبان نگرانند و بلاتکلیف. اگر این موضوع حل نشود معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار واحدهای کوچک شهرستان ها، داوطلبان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود؟ سرنوشتی که امروز به نوعی در دستان سیاسی وزارت علوم است.

204/200

کد خبر: 805793

وب گردی

وب گردی