ایسکانیوز: نشست نمایندگان ائتلاف بین‌المللی علیه داعش از امروز (دوشنبه) در پاریس آغاز شد.

به گزارش یورو نیوز، در این نشست دست کم ۴۰ کشور حضور دارند. هدف از این نشست تعیین دقیق وظایف و مسئولیت‌های هر کشور به منظور نابودی این جریان شبه نظامی است.

وزیر دفاع فرانسه به تازگی و در آستانه نشست پاریس اعلام کرد که ارتش این کشور در پروازهای شناسایی به نیروی هوایی آمریکا در عراق خواهد پیوست.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه هم گفته است که «بریدن سر امدادگر بریتانیایی نشان داد که کشورها باید علیه گروه دولت اسلامی متحد شوند.»

فیلیپ هموند، وزیر خارجه انگلیس که راهی این نشست است، قرار است درباره قتل دیوید هینس، امدادگر انگلیسی توسط داعش و تهدید به کشتن یک انگلیسی دیگر که توسط این گروه به گروگان گرفته شده است، با وزرای خارجه کشورهای دیگر دیگر صحبت کند.

فواد معصوم، رئیس جمهور عراق هم که به طور رسمی به همراه فرانسوا اولاند همتای فرانسوی اش میزبان نشست پاریس است به فرانسه رفته تا این نشست را افتتاح کند.

به نظر می رسد در این نشست، پیوست های عملیاتی در مبارزه با داعش از سوی کشورهای شرکت کننده تهیه شود. شماری از کشورهای غربی عضو ناتو و همچنین کشورهای منطقه خاورمیانه که به طور سنتی متحد آمریکا هستند در این نشست حاضر هستند. دو دولت ایران و ترکیه که نقش موثری در منطقه خاورمیانه دارند غایبان بزرگ نشست پاریس به شمار می روند.

ایران که به نشست پاریس دعوت نشد و ترکیه هم از همان ابتدا اعلام کرده که نمی خواهد در نبرد علیه داعش مشارکت موثر داشته باشد.

اولاند: بهترین فرصت برای پاسخ به دعوت اوباما

رئیس‌جمهور فرانسه در آغاز این نشست گفت: می‌خواهیم کنفرانس پاریس را برای برقراری امنیت و صلح در عراق و مبارزه با تروریسم برگزار کنیم. من از تمام کشورهای حاضر در این نشست قدردانی می‌کنم. تعداد حاضران به 30 کشور می‌رسد.

«فرانسوا اولاند» افزود: من از اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب و دیگر طرف‌ها تشکر می‌کنم. این نشست یک هدف واحد را دنبال می‌کند که حمایت سیاسی از مسئولان جدید عراق و پشتیبانی از آن‌ها برای مقابله با تهدیدهای داعش در این کشور و تهدیدهایی است که خاورمیانه را هدف قرار داده است.

وی ادامه داد: مقابله با این گروه باید از سوی خود عراقی‌ها صورت گیرد و من از احساس مسئولیت آن‌ها برای تشکیل دولت وحدت ملی قدردانی می‌کنم که این امر ضمانتی برای برقراری وحدت و تمامیت عراق است.

اولاند با یادآوری این مساله که شورای امنیت در قطعنامه 2170 خود تاکید کرده است که داعش تهدید بزرگی علیه امنیت جهانی است، عنوان داشت: «مقابله عراقی‌ها با تروریسم ما را فرامی‌خواند تا با تمام قدرت و وفاداری در کنار مسئولان این کشور بمانیم. وقتی باقی نمانده است که بخواهیم آن را از دست بدهیم.»

وی گفت که «باراک اوباما به تازگی از دولت‌های جهانی خواسته است تا برای مبارزه با داعش همراه شوند. اینک فرصت خوبی برای پاسخ به این دعوت است.»

فواد معصوم: از ایران و دیگر کشورها تشکر می‌کنم

پس از سخنان اولاند، رئیس‌جمهور عراق سخنانش را آغاز کرد و گفت: «من به نمایندگی از کشور عراق از فرانسوا اولاند و دولت و مردم فرانسه به دلیل تلاش‌هایشان قدردانی می‌کنم. »

«فواد معصوم» افزود: «داعش مرتکب جنایت‌های کشتار دسته‌جمعی شده و دست به اقداماتی می‌زند که موجب مهاجرت اجباری ده‌ها هزار خانواده عراقی شده است. داعش همچنین تمدن انسانی و آثار تاریخی را در عراق مورد هدف قرار داده است. در حال حاضر ما باید از فرصت برای سرعت بخشیدن به اتخاذ مواضع جدی علیه داعش و همچنین تمامی افکار تروریستی استفاده کنیم.»

فواد معصوم اظهار داشت: «من از این نشست برای تشکر از برگزاری اجلاس جده استفاده می‌کنم. همچنین از سازمان ملل، آمریکا و سایر کشورها از جمله ایران، ترکیه و عربستان به خاطر ارسال کمک‌های انسانی برای عراقی‌ها و همچنین حمایت نظامی از نیروهای عراقی و پیش‌مرگه‌ها در مقابله با گروه داعش قدردانی می‌کنم.»

وی گفت: «ما باید از این همبستگی برای مقابله با تروریسم استفاده کنیم و به حملات هوایی علیه پایگاه‌های داعش و تعقیب و محاصره آن‌ها شدت بدهیم.»

پس از سخنان فواد معصوم مقامات حاضر در کنفرانس عکس یادگاری گرفتند.  هم اکنون نشست پاریس پشت پشت درهای و بدون حضور خبرنگاران ادامه دارد.
کد خبر: 80588

وب گردی

وب گردی