تفاهم نامه همکاری بین یونسکو و تولیت آرامگاه شمس تبریزی

مدیرعامل تولیت شمس تبریزی گفت: این تفاهم نامه بین کمیسیون ملی یونسکو و تولیت آرامگاه شمس تبریزی و شهرداری خوی با هدف شناساندن هرچه بیشتر این عارف نامی ایران در 9 ماده منعقد شده است.

به گزارش ایسکانیوز میرفتاح کبیری روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همکاری در طراحی و اجرای طرح های کلان ملی و بین المللی با محوریت شمس تبریزی و حضرت مولانا، ایجاد زمینه مناسب برای استفاده طرفین از ظرفیت های فرهنگی و پژوهشی تولیت و کمیسیون ملی یونسکو از مهمترین محورهای این تفاهم نامه است.
وی گفت: با امضای این تفاهمنامه، همکاری های دوجانبه یونسکو و تولیت شمس تبریزی در طراحی و اجرای طرح های کلان ملی و بین‌المللی در حوزه شمس و مولوی جنبه عملیاتی می یابد.
به گزارش ایرنا، شمس الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی بنا بر اشاره های تاریخی به احتمال زیاد در سال 582 هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به ' شیخ پرّان' و ' زردوز' بود.
کتاب 'مقالات شمس' شامل مطالب ارزنده ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شده است.
شمس تبریزی، روحیه و نگرش اندیشمند نابغه ای مثل مولوی را متحول کرد و از مولوی عابد، یک عارف عاشق ساخت.
حضور شمس تبریزی باعث غلیان چشمه شعر مولوی می شد و غیبت وی، زبان مولوی را گنگ می کرد؛ مولوی در سایه محبتی که نسبت به شمس داشت، مطلبی عالی را با مثالی لطیف بیان می کرد.
روحیه و ارادتی که مولوی نسبت به شمس داشت، باعث شد تا وی از وابستگی دنیوی جدا شود؛ تاریخ وفات شمس تبریزی به علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به آن دوره زندگی شمس به روشنی معلوم نیست اما شمس پژوهان آن را بین سال های 645 و 672 هجری قمری ذکر کرده اند.
هفتم مهرماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز شمس نامگذاری شده است.

کد خبر: 805894

وب گردی

وب گردی