رئیس جهاد کشاورزی مازندران:  80 درصد برداشت برنج در مازندران مکانیزه است

رئیس جهاد کشاورزی مازندران گفت: 80 درصد برداشت برنج در مازندران مکانیزه است.

به گزارش ایسکانیوز؛ «دلاور حیدرپور» در مراسم نخستین برداشت مکانیزه برنج در قائم‌شهر اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی و سابقه کشت برنج در مازندران، برآورد می‌شود سطح زیر کشت اول برنج 213 هزار هکتار بوده که نسبت به سال گذشته با افزایش 3000 هکتاری همراه است.

او تصریح کرد: با توجه به بازار خوب برنج و تبدیل اراضی بایر سرمازده به کشت برنج، پیش‌بینی می‌شود 35 هزار هکتار و در مجموع 95 هزار تن کشت دوم در مازندران صورت پذیرد که با افزایش 5 درصدی همراه است.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران به وضعیت آبیاری اراضی زیر کشت در شرق مازندران اشاره و خاطرنشان کرد: در شرق مازندران و در شهرستان‌های گلوگاه، بهشهر و نکا که از سد شهید رجایی تأمین آب می‌شود امیدواریم با مدیریت آب منطقه‌ای و همکاری فرمانداری‌ها بتوان نگرانی خشکی را کاهش داد تا خسارتی به کشاورزان وارد نشود.

حیدرپور با اشاره به این‌که نخستین کشت برنج در شهرستان فریدونکنار انجام شد، اظهار کرد: در کنار برداشت این مزرعه در قائم‌شهر خزانه نیز آماده کشت نشا است و با تلاش کشاورزان اقدامات خوبی برای افزایش تولید برنج نسبت به سال گذشته صورت پذیرفت.

او با اشاره به این‌که در سال گذشته مازندران ۴۶ میلیارد تومان سهمیه داشت که ۱۱۴ میلیاردتومان آن جذب شد، درباره اعتبارات فصل پنجم نیز گفت: اعتبار اولیه اختصاص داده شده ۳۵۰ میلیارد تومان در سهمیه اول است که هیچ محدودیتی برای تسهیلات اعطایی وجود ندارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران در خصوص تسهیلات دریافتی از بانک کشاورزی، تصریح کرد: کشاورزان برای استفاده از دستگاه مکانیزاسیون و دریافت تسهیلات ادوات به جهاد کشاورزی و مراکز خدمات، مراجعه کرده و با دریافت تسهیلات بانک کشاورزی با نرخ بهره ۱۵ درصد و مدت ۵ سال می‌توانند نیاز ماشین‌آلاتی خود را برطرف کنند.

حیدرپور با اشاره به موفقیت سازمان جهاد کشاورزی مازندران در بحث کاشت و برداشت گفت: در سال گذشته حدود 2400 میلیارد ریال تسهیلات و بیش از 6000 دستگاه انواع ماشین‌آلات مانند تراکتور و کمباین در اختیار کشاورزان قرار گرفت تا هم‌اکنون بیش از ۸۰ درصد برداشت برنج در مازندران به صورت مکانیزه شود.

او با بیان این‌که امسال حدود ۳۰ درصد از کاشت برنج نیز مکانیزه بوده است، ابراز امیدواری کرد که با اعتبار جدید، امکان مکانیزاسیون برای کشاورزان به‌ویژه زراعت برنج که دشوارترین کار است به راحتی انجام می‌گیرد.

منبع: ایسنا

402

کد خبر: 805899

وب گردی

وب گردی