واکسن بومی هاری تولید شد/مرگ سالیانه  60 هزار انسان براثر هاری

هاری انسانی به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماریهای میان انسان و حیوان است و تولید واکسن این بیماری نیازمند کسب دانش فنی بالا در حوزه زیست‌فناوری و سلولهای بنیادی است که توانمندی آن اکنون توسط یکی از شرکتهای فناور به واقعیت بدل شده است.

به گزارش ایسکانیوز هاری یک بیماری مهلک است که در بیش از 150 کشور و منطقه جهان وجود دارد اما به قدر کافی در جهان به آن توجه نمی‌شود.

تولید واکسنهای مقابله با این بیماری یکی از گامهایی است که توسط یکی از شرکتهای فناور کشورمان با موفقیت برداشته شده است.

به گفته علیرضا غلامی؛ مدیرعامل این شرکت فناور براساس آمار سازمان جهانی بهداشت سالانه حدود 60 هزار انسان بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند زیرا تمامی سنین را آلوده می‌کند.

وی افزود: بالغ بر نیمی از قربانیان در آسیا هستند که حدود 40 درصد از آن را کودکان و نوجوانان زیر 15 سال شامل می‌شود.

این فعال فناور با بیان اینکه هاری در ایران به‌صورت بومی و در همه مناطق کشور وجود دارد، ابراز کرد: فرآیند واردات سالانه واکسن هاری برای هزاران نفر با صرف هزینه ده‌ها میلیارد تومانی صورت می‌گیرد که به‌دلیل عدم تولید این واکسن در کشور زمینه خروج بالغ بر پنج میلیون دلار ارز از کشور شده است.

وی به تولید این واکسن بومی در انستیتو پاستور ایران از سال 91 اشاره کرد و گفت: شرکت ژن اکسیر زیست‌دارو از سال 92 با ایده محوری تولید واکسن هاری انسانی آغاز به‌کار کرد و طی سه سال با تکیه بر دانش پژوهشگران و کارشناسان داخلی موفق به کسب دانش فنی ساخت این واکسن شد.

به گفته غلامی 80 درصد بودجه طرح صرف تجهیزات، ساخت سایت تولید و اتاقهای تمیز شده و تنها 20 درصد به تثبیت دانش فنی اختصاص یافته است؛ این در حالی است که قیمت پیشنهادی دانش فنی ساخت این واکسن بدون در نظر گرفتن قیمت تجهیزات و دستگاه‌ها، از کشورهای شرق آسیا مانند چین بالغ بر 80 میلیون دلار است.

وی با اشاره به اینکه محصول تولید شده مشابه یکی از انواع اروپایی واکسن هاری انسانی است، اذعان کرد: این محصول براساس کیفیتهای توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت و فارماکوپه‌های بین‌المللی ساخته شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه فرآورده‌های درمانی از حساسیت بیشتری برخوردارند و واکسنها ویژگیهای خاص دارند، گفت: فرآیندهای تولید واکسنهای مدرن پیچیده و شرایط سختی بر تولید آنها مترتب است به‌علاوه، معمولا واکسنها همواره مطابق سفارش ساخته و توسط بخش دولتی برای برنامه واکسیناسیون خریداری می‌شوند.

وی ادامه داد: بنابراین سرمایه‌گذاری در بخش واکسن نیازمند بردباری بیشتری برای بازگشت سرمایه نسبت به سایر فرآورده‌ها دارد.

غلامی با تأکید بر اینکه ارزیابی بازار جهانی در کنار بازار داخلی، همزمان با برنامه‌های جهانی کنترل بیماری باید از ابتدا انجام شود، گفت: این کار موجب می‌شود که از روند میزان مصرف در زمان بهره‌برداری محصول، و پس از آن، اطلاع درستی در دست باشد.

به گفته این فعال فناور، تولید این محصولات با بیش از دو دهه سابقه در کشور هنوز تا حدودی نوپا است و لذا در عین چابکی برای رقابت در عرصه جهانی باید از حرکت شتاب‌زده پرهیز شود.

تسنیم

700

کد خبر: 806075

وب گردی

وب گردی