ورژن جدید  جریانات تروریستی در دوران پساداعش

علی اصغر زارعی کارشناس مسائل بین الملل در یادداشتی که در اختیار ایسکانیوز قرار داد به تحلیل دوران پس از آزادسازی موصل پرداخته است.

ورود داعش به عراق و اشغال استان های استراتژیک الانبار و نینوا، باعث شد تا دولت و مردم عراق برای آنکه شر گروه تکفیری داعش را از سر ملت عراق کوتاه کنند، متحد شدند. از سه سال قبل شهر موصل به طرز مشکوکی به تصرف داعش درآمد که بخشی از نیروهای بعثی و عوامل داخلی در موصل با داعش همکاری داشتند و در اشغال شهر کاملا با آنها هماهنگ بودند. اما بعد از آزادسازی شهرهای استراتژیک استان نینوا و استان استراتژیک موصل که پهناورترین استان عراق بود، دولت عراق تصمیم گرفت از خرداد سال گذشته، شهر موصل را که پایگاه حکومت خودخوانده ابوبکر البغدادی بود را از دست نیروهای داعشی خارج کند.

عملیات پاکسازی موصل ده ماه به طول انجامید و بر اساس قول دولت عراق، در پایان ماه مبارک رمضان به پایان رسید. اما پاکسازی بخشی از موصل غربی و ساحل دجله در غرب موصل و محله های قدیمی این شهر که در واقع پایگاه اصلی داعش و حکومت ابوبکرالبغدادی آنجا اعلام شده بود، به علت بمب گذاری و تله های انفجاری خطرناکی که ایجاد شده بود و استفاده از نیروی مردمی و نیروهای ارتش عراق و نیروهای حشد شعبی، با احتیاط و مراقبت کامل موفق شدند این مناطق را از عناصر داعشی پاکسازی کنند و جشن پیروزی توسط مردم در شهرهای مختلف برگزار شود.

بخشی از پسماندهای نیروهای داعش به شهر تلعفر که دومین شهر پرجمعیت استان استان نینوا و در مجاورت مرز سوریه است گریختند و در آنجا نزاع پایانی خود را انجام می دهند که با توجه به اراده و عزم نیروهای مردمی الحشد الشعبی و ارتش عراق قطعا در روزهای آینده شاهد پاکسازی و آزادسازی این شهرها خواهیم بود، چرا که اکثر شهرهای مرزی مشترک سوریه و عراق به دست نیروهای مردمی و ارتش دو کشور پاکسازی شده و مثلث مرز مشترک اردن، سوریه و عراق تحت تسلط نیروهای مردمی دو کشور است و ترانزیت نیرو و امکانات و لوجستیک به نیروهای تروریستی دشوار شده است. اما متاسفانه علیرغم شعار مبارزه با تروریسم، ما شاهد کمک و اقدامات لوجستیکی ارتش آمریکا و متحدانش برای پسماندهای نیروهای داعشی در بخشی از عراق و سوریه هستیم.

استان رقه سوریه کاملا پاکسازی شده و فقط بخشی از نیروهای جبهه النصره در مناطقی از درعا و دیرالزور مستقر هستند که فعلا آتش بس اعلام شده و عزم و اراده نیروهای عراق و سوریه و مردم دو کشور، برای آزادسازی این مناطق قطعی است و سرنوشت داعش در دو کشور سوریه و عراق خاتمه یافته است و باید جبهه مقاومت تلاش و برنامه ریزی جدیدی را برای دوران پسا داعش داشته باشند چرا که قطعا دشمنان ملت های منطقه به دنبال توطئه های جدید هستند و دست از آرامش و امنیت مردم مسلمان منطقه برنخواهند داشت.

لذا امروز در منطقه، دو جبهه در برابر هم صف آرایی کرده اند. یکی جبهه مقاومت با محوریت ایران و جبهه مقابل آن با سرکردگی آمریکا و محوریت سعودی و پشتیبانی رژیم صهیونستی قرار دارد که پس از شش سال توطئه و برنامه ریزی و هزینه جبهه استکبار علیه جبهه مقاومت، امروز شاهد نابودی تروریست ها هستیم. در بحرین و یمن هنوز درگیری ها ادامه دارد و متاسفانه دولت ایالات متحده آمریکا، قطعا برنامه های جدیدی برای ایجاد تنش علیه جبهه مقاومت را در دستور کار خواهد داشت که ایجاب می کند کشورهای منطقه و محور مقاومت اتحاد و همسویی خود را حفط کنند و اجازه ندهند شرایط جدیدی را به این منطقه تحمیل کنند.

نباید تصور کنیم پس از آزادسازی سرزمین های اشغالی از دست داعش موضوع خاتمه یافت است. بلکه ورژن جدیدی از جریانات تروریستی و بحران ساز در منطقه طراحی شده است . همانطور که داعش ورژن سوم القاعده و طالبان در عراق و افغانستان بود، امروز هم نسخه جدیدی برای دوران پسا داعش با تابلو و عنوان و عملکرد جدید در آینده نزدیک را شاهد خواهیم بود . آنها به دنبال طراحی خودشان برای ایجاد خاورمیانه بزرگ یا به تعبیر شیمون پرز رئیس سابق رژیم صهیونیستی خاورمیانه جدید باید باشند که آمادگی و همسویی ملت ها، می تواند هر توطئه جدید دیگری را خنثی کند.

802

کد خبر: 806097

وب گردی

وب گردی