عامل ۹۵ درصد تا ۱۰۰ درصد آتش‌سوزی‌ها در ایران  انسانی  است/در سه ماهه اول امسال1550 هکتار جنگل سوخت

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن اشاره به اینکه طی سه ماه ابتدایی سال ۹۶، ۱۵۵۰ هکتار آتش‌سوزی در منابع طبیعی داشتیم، از پیگیری مصوبه ممنوعیت روشن کردن آتش در مناطق طبیعی در مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا ناصر مقدسی گفت: در سه ماه ابتدایی سال ۹۵، حدود ۲۲۰۰ هکتار آتش ‌سوزی در منابع طبیعی داشتیم این درحالیست که در سه ماه اول سال ۹۶ تا پایان ۳۱ خردادماه، ۱۵۵۰ هکتار دچار حریق شد. اگرچه سطح آتش‌سوزی کاهش پیدا کرده ولی دفعات وقوع آتش‌سوزی افزایش‌یافته است.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد تا ۱۰۰ درصد آتش‌سوزی‌ها در ایران از طریق عوامل انسانی صورت می‌گیرد،گفت: عامل انسانی به دو دسته عمدی و غیرعمدی تقسیم‌ می‌شود که قسمت عمده آن را سهل‌انگاری‌ها و رفتارهای غیرعمدی شکل می‌دهد ولی بخشی هم بر اثر عامل عمدی است که برخی برای تصرف زمین منابع طبیعی و سایر عوامل اقدام به آتش‌سوزی می‌کنند.

مجازات آتش‌سوزان منابع طبیعی

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در مورد مجازات متخلفانی که اقدام به آتش‌سوزی در منابع طبیعی می‌کنند، تصریح کرد: آتش‌سوزی غیرعمدی بین سه ماه تا یک سال زندانی و پرداخت خسارت دارد و اگر آتش‌سوزی عمدی باشد مشمول سه تا ۱۰ سال حبس می‌شود که در برخی استان‌ها مثل ایلام و فارس، متخلفان با حکم قاضی تا ۸ سال محکوم به حبس شده‌اند.

در سه ماه ابتدایی سال ۹۵، حدود ۲۲۰۰ هکتار آتش ‌سوزی در منابع طبیعی داشتیم این درحالیست که در سه ماه اول سال ۹۶ تا پایان ۳۱ خردادماه، ۱۵۵۰ هکتار دچار حریق شد. اگرچه سطح آتش‌سوزی کاهش پیدا کرده ولی دفعات وقوع آتش‌سوزی افزایش‌یافته است

مقدسی با بیان اینکه ۴۰ درصد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع در خارج از این نقاط و از طریق آتش زدن «پس‌چر» مزارع اتفاق می‌افتد، گفت: ضرورت فرهنگسازی و آموزش در این زمینه وجود دارد چون برخی کشاورزان که زمین را برای کشت دوم آماده می‌کنند به جای شخم زدن اقدام به سوزاندن پس‌چر مزارع می‌کنند. این کار منجر به سرایت آتش به مراتع و از بین رفتن هکتارها مرتع و جنگل می‌شود.

وی به تاثیر افزایش دما بر تشدید وقوع حریق در منابع طبیعی اشاره و اظهار کرد: با توجه به دمای بالا در فصل تابستان که به ۴۰ و ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد کوچکترین سهل‌انگاری باعث وقوع حریق‌های گسترده می‌شود. برای مثال گردشگرانی که برای کمپ و طبخ غذا، آتش درست می‌کنند بعد از سرایت آتش نمی‌توانند آن را مهار کنند بنابراین سعی داریم یک مصوبه از مجلس شورای اسلامی در مورد ممنوعیت روشن کردن آتش در مناطق در بازه چهار- پنج ماه از سال بگیریم. در حال حاضر مجازات برای آتش‌سوزی وجود دارد ولی سعی داریم طی یک مصوبه، ممنوعیت بر افروختن آتش را برای چندماه ایجاد کنیم.

قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه ضمن تشریح وضعیت امکانات و تجهیزات اطفای حریق در سازمان جنگل‌ها، اظهار کرد: طی دو سال اخیر استفاده از بالگرد را بیشتر برای هلیبورد نیرو هنگام آتش‌سوزی داشتیم ولی تجهیز بالگرد و هواپیماهای سبک - که قادر به حمل جعبه‌های آب باشند- هنوز صورت نگرفته است.

آتش‌سوزی غیرعمدی بین سه ماه تا یک سال زندانی و پرداخت خسارت دارد و اگر آتش‌سوزی عمدی باشد مشمول سه تا ۱۰ سال حبس می‌شود که در برخی استان‌ها مثل ایلام و فارس، متخلفان با حکم قاضی تا ۸ سال محکوم به حبس شده‌اند

مقدسی در پایان گفت: تجهیزات اطفای حریق طی دو سه سال خیلی بهتر شده ولی تجهیزات انفرادی اصلا کافی نیست و باید کامل شوند. در برخی نقاط که حریق صورت می‌گیرد حدود ۷۰ هزار همیار طبیعت داریم که در اطفای حریق مشارکت می‌کنند که ۷۰۰۰ هزار نفر آنها آموزش دیده‌اند ولی تجهیزات فردی بسیار ناچیز است.

700

کد خبر: 806110

وب گردی

وب گردی