خروج ناوگان بالای ۴۵ سال از مدار شبکه ریلی/ جبران کمبود ناوگان تا ۵ سال آینده

مدیرعامل شرکت راه ‌آهن با اشاره به اینکه تا ۵ سال آینده کمبود ناوگان ریلی باید جبران شود گفت: روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مسافر و ۷۰۰ هزار خودرو شخصی از حومه وارد کلان شهرها می شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ سعید محمدزاده در دیدار با اعضای کمیسیون عمران مجلس و کمیسیون شوراها با بیان اینکه در سال ۲۰۱۶ فقط بین هند و اروپا بیش از ۵۳ میلیارد دلار کالا جابجا شده است ، گفت: طبق آمار غیر رسمی سازمان تجارت جهانی (WTO) ، از کریدوری که از جنوب آسیا به سمت اروپا حرکت می کند، حدود ۵۰۰ میلیارد دلار کالا جابجا شده که سهم حمل و نقل ریلی از این جابجایی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است که رقمی حدود ۵.۵ میلیارد دلار می شود.

کاهش زمان سیر در حوزه ترانزیت کالا

او افزود: چنانچه این حجم بار بخواهد از مسیر ریلی عبور کند قطعا از خلیج فارس یا دریای عمان به بندر شهید رجایی و از آنجا به استارا و از آنجا به کشور اذربایجان، گرجستان، اوکراین، لهستان اروپا و یا از طریق تبریز به مرز رازی و سپس ترکیه و در نهایت به اروپا می رسد که زمان سیر را بین یک دوم تا یک سوم کاهش می دهد.

محمدزاده با اشاره به بازار بزرگ ۵.۵ میلیارد دلاری ترانزیت کالا در حوزه هند و کشورهای آسیایی و آسیای جنوب شرقی، عنوان کرد: در سال ۲۰۱۶ بین کشور هند و روسیه ، ۲۰ میلیون تن بار جابجا شده و این درحالی است که در ۶ ماه گذشته راه آهن کشور در یک پروسه آزمایشی ، از مقصد بمبئی تا اروپا حجم باری را از بندر شهید رجایی تا قزوین و از آنجا به آستارا و سپس تا مسکو جابجا کرد که حدود ۲۱ روز زمان برد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: اگر قرار بود این کالاها از مسیر دریایی انجام شود ۵۳ روز طول می کشید و تمام این موارد مزایای رقابتی حوزه ریلی را در مقایسه با دیگر شقوق حمل و نقلی نشان می دهد.

او تاکید کرد: اگر قرار است ما با سرعت خوب به سوی اقتصاد مقاومتی پیش برویم باید بیندیشیم که چه اقداماتی را برای جذب بارهای ترانزیتی و عبور آنها از مسیر ریلی ایران انجام دهیم؟

مدیر عامل راه آهن با اشاره به مفاد برنامه ششم توسعه و سیاست ابلاغی آن از سوی مقام معظم رهبری گفت: در بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست های اقتصاد مقاومتی بر اولویت توسعه بخش ریلی و ایجاد مزیت رقابتی در حوزه ریلی و اتصال ریل به مناطق اقتصادی داخلی تاکید شده است.

او با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و سیاست های کلی نظام و توجه ویژه مجلس تصریح کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود بر ایجاد نظام جامع حمل و نقل در سیاست‌های کلی نظام و اولویت دادن به حمل و نقل ریلی از بندهای ۲۴ و ۲۵ تاکید کرده اند.

هدفگذاری سهم ۳۰ درصدی حمل و نقل ریلی از جابجایی بار

محمدزاده بیان کرد: نکته حائز اهمیت توجه ویژه به حوزه بار در بند ۲۵ این سیاست‌ها و ایجاد مزیت رقابتی برای بخش بار آن است و در همین راستا دولت یازدهم توسعه این مهم را در اولویت کاری خود قرار داده است.

او با اشاره به مزایای سرمایه گذاری در حوزه ریلی گفت: در ماده ۵۲ برنامه ششم توسعه امتیازی که برای ریل و توسعه آن در نظر گرفته شده، سرمایه گذاری در حوزه ریلی همانند سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته است بنابراین حمل و نقل کالا با نرخ صفر حساب می شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: توسعه قطارهای حومه ای در بخش مسافری از دیگر تاکیدات دولت بوده است.

محمد زاده خاطر نشان کرد: درماده ۵۷ برنامه ششم توسعه بر سهم بار ۳۰ درصد و ۲۰ درصد مسافر حمل و نقل ریلی تاکید شده است و در سال ۹۲ این سهم ۱۰.۸ در صد بوده است.

او با تشریح بند ق تبصره ۲ قانون برنامه افزود: در بند «ق» که بعدا قانون دائمی ماده ۱۲ شد مصوب شده که ۵/ ۷ میلیارد دلار برای پروژه‌هایی که منجر به صرفه‌جویی سوخت می‌شود اختصاص یابد.

مدیر عامل راه آهن افزود: در جاده عوارض ۳ درصد است که بعد از ۴ سال به ۴ درصد رسیده و مهمتر آنکه نگهداری جاده توسط دولت انجام و قیمت گازوئیل در جاده ۳۵۰ تومان است.

محمدزاده بیان کرد: حمل بار و مسافر از طریق خطوط ریلی نسبت به حمل و نقل جاده ای دارای مزیت هایی است به عنوان مثال در حمل و نقل ریلی مصرف سوخت حمل بار به یک هفتم کاهش می یابد.

او یادآور شد: با توجه به نظرمقام معظم رهبری، برنامه ششم توسعه باید یک برنامه جهت‌دار در حوزه حمل و نقل ریلی است که در دو بند به آن توجه شده است که بر این اساس و با توجه به نقش آن در توسعه اقتصادی کشور، این نوع حمل و نقل باید به شکل اساسی توسعه پیدا کند.

او ادامه داد: در این راستا باید اصول و سیاست های برنامه ششم توسعه به طور جدی رعایت شود و بارها به جای حمل توسط جاده به سمت و سوی ریل هدایت شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه آهن در رقابت با جاده وضعیت نابرابری را دارد، گفت: چنانچه همانند اروپا که از بخش ریلی کاملا توسعه یافته ای برخوردارند ، قیمت گازوئیل آزاد شود وی افزود: طی ۵ سال اینده بایستی تمامی مراکز بار به شبکه ریل وصل و سیاست هایی که منجر به توسعه بخش حمل و نقل ریلی می شود پیگیری و اجرا شوند تا ظرفیت موجود و سهم بار و مسافر افزایش یابد.

مدیر عامل راه آهن با بیان اینکه کمبود ناوگان طی سال های آینده باید جبران و حمل و نقل ترکیبی افزایش یابد، گفت: ما باید زمینه اتصال کارخانجات را به ریل فراهم کنیم؛ در سال گذشته حمل بار فولادی در کشور ۶۰ میلیون تن بوده (بار معدنی) که سهم ریل از این مقدار یک سوم یعنی ۲۰ میلیون تن و مابقی سهم جاده بوده است.

محمدزاده اضافه کرد: در حال حاضر ۳۵ میلیارد دلار طرح توسعه فولاد در کشور در حال انجام است که سال ۱۴۰۳ سهم بار معدنی کشوربه ۲۱۰ میلیون تن می رسد اگر فرض بر یک سوم حمل بار توسط راه آهن باشد، این رقم یعنی ۷۰ میلیون تن و سهم جاده ۱۴۰ میلیون تن و این یعنی یک افزایش تلفات جاده ای در کشور.

مدیر عامل راه آهن گفت: برای رسیدن به توسعه ریل کارهای بزرگی انجام شده که می توان به سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ناوگان اشاره کرد.

او بیان داشت: طی ۳ سال گذشته اقدامات خوبی در بخش تامین لکوموتیو صورت گرفته اما در بخش ناوگان نیازمند ۲۸ هزار واگن هستیم.

او افزود: با کمک تولید کننده های کشور روسیه و تعامل دو کشور اقدامات خوبی در بخش تامین ناوگان در حال اجراست و این پروسه توسط یک بانک روسی فاینانس شده است.

خروج ناوگان ۴۵ ساله

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: ناوگان مسافری بالای ۴۵ سال را از مدار شبکه ریلی خارج کرده ایم و چنانچه مزیت رقابتی ایجاد و بخش خصوصی حمایت نکند، راه آهن در بخش مسافری با چالش بزرگ عدم تقاضای مسافر مواجه خواهد شد.

او با اشاره به اینکه ظرف ۵ سال اینده باید زمینه توسعه بخش خصوصی در حوزه بار و مسافر افزایش یابد، عنوان کرد: تعرفه راه آهن در سال ۹۲، ۵۸ درصد بوده که این رقم در سال ۹۵ به ۲۳ درصد رسید و علی رغم کاهش تعرفه ، در آمد راه آهن از سال ۹۲ تا ۹۵ به ۱۴۸۰ میلیارد تومان کاهش یافت و این موضوع حمل و نقل ریلی را با شرایط سخت مالی مواجه کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تحقق هدف ۳۰ درصدی حمل بار در بخش ریلی با برنامه ریزی برای حمل ۶۲ میلیون تن دنبال می شود و این امر نیازمند حمایت دولت، مجلس و بخش خصوصی است.

محمد زاده در بخش دیگر از سخنان خود گفت: در راه آهن در بخش IT شاهد تحولات زیادی هستیم بطوریکه هر صاحب واگن می داند واگن مختص به خود در کجا قرار دارد.

او تاکید کرد: امروز ما در راه آهن به جایگاهی رسیدیم که معتقدیم راه آهن محور توسعه اقتصادی است.

او تاکید کرد: اگر آنچه که مجلس شورای اسلامی برای راه آهن مصوب کرده است، محقق شود، ما باید از ۴۳ میلیارد تن تن ۰مجموع تن و تن) کیلومتر سال ۹۵ به ۲۰۳ میلیارد تن تن کیلومتر برسیم که این امر نیازمند افزایش ظرفیت خطوط موجود، تکمیل کریدورها و احداث خطوط جدید است.

ورود روزانه۷۰۰ هزار خودروی شخصی از حومه شهرها به کلان‌شهرها

او یکی از اقدامات راه آهن را طی ۳ سال گذشته استفاده از ظرفیت راه آهن برای توسعه خطوط حومه ای اعلام کرد و افزود: در مسیر تهران تا گرمسار خط سوم و چهارم به پایان رسیده و ریل گذاری خط ۳ تمام و ریل گذاری خط ۴ نیز مراحل پایانی را طی می کند.

محمد زاده بیان داشت: در مسیر تهران – زنجان نیز تهران تا کرج خط ۳ و ۴ به زودی تمام می شود و همچنین کرج تا قزوین خط دوم ریل گذاری شده و قزوین تا زنجان نیز خط دوم ریل گذاری می شود.

مدیر عامل راه آهن سهم حمل و نقل حومه ای در کشور را تنها ۲ درصد اعلام کرد و گفت: این رقم در کشور المان ۵۸ درصد است و ما درصدد هستیم در برنامه ششم رقم موجود ۲ درصد را به ۲۵ درصد برسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مسافر و ۷۰۰ هزار خودرو شخصی از حومه وارد کلان شهرها می شوند که ما می توانیم با توسعه خطوط حومه ای از تهران تا کرج، تهران- پرند و نسیم شهر و سلطان اباد و رباط کریم و غیره مانع ترافیک و ورود خودروهای شخصی و ایجاد ترافیک شویم که این امر نیازمند حمایت همه جانبه مجلس از راه آهن و توسعه خطوط حومه ای است.

401

کد خبر: 806260

وب گردی

وب گردی