گچ گرفتن شکستگی های استخوان  را افراد متخصص  انجام دهند/نقش تغذیه درجوش خوردن استخوان ها

یک متخصص ارتوپد گفت:نکته قابل توجه ومهم این است که افراد ماهرو متخصص باید عمل گچ گرفتن را انجام بدهند و گاهی خود متخصص این کار مهم را انجام می دهد چرا که اگر خیلی سفت و محکم گچ گرفته شود ممکن است شریان منطقه آسیب دیده تحت فشار قرار بگیرد وخون رسانی را مختل کند که این اتفاق خطرات جبران ناپذیری را به همراه دارد یا اگر خیلی شل گچ گرفته شود شکستگی بهبود پیدا نمی کند. 

دکتر علی محمدی متخصص ارتوپد به خبرنگار ایسکانیوز گفت:استخوان‌های شما خیلی محکم هستند اما چیزهای محکم هم ممکن است بشکند،وقتی به استخوانی ضربه شدید وارد شود وموجب خوردشدگی بافت استخوان شود به آن شکستگی می‌گویند ،این شکستگی ممکن است یک ترک برداشتن ساده یا به اصطلاح مو برداشتن جزئی باشد یا استخوانی که به دو تکه تقسیم می‌شود.شکستن استخوان بسیار دردناک است وتحمل کردن این درد در افراد مختلف فرق می‌کند،

وی گفت :اگر مطمئن نیستید که دقیقا کدام استخوان شکسته است یا اگر فکر می‌کنید که استخوان گردن یا پشت (ستون فقرات )آسیب دیده است، نباید فرد آسیب‌دیده را تکان دهید،ممکن با کوچکترین حرکت ناگهانی فرد را دچار آسیب نخاعی کنید. رادیولوژی از قسمت آسیب دیده یک نقشه از شکستگی‌ها به دکتر ارائه می‌کند برحسب مدل شکستگی و میزان آسیب وارد شده به استخوان دکتر تصمیم می گیرد چه روشی را انتخاب کند.

این متخصص افزود:شکستگی ها به چند دسته تقسیم می شود شکستگی مویی (Hairline): یک شکستگی باریک در استخوان که در رادیولوژی بیمار به شکل مو دیده می شود ،شکستگی تکی (Single): زمانی است که استخوان در یکجا شکسته می‌شود،شکستگی چند‌قطعه‌ای (Segmental): زمانی است که استخوان در بیش از یک قسمت شکسته می‌شودیعنی شکستگی در چند جای مختلف استخوان رخ داده. شکستگی خرد‌شده (Comminuted): استخوان به بیش از یک تکه شکسته می‌شود یا کاملا خرد می‌شود.

وی گفت:وقتی شکستگی در استخوان‌های بزرگ بدن رخ دهد یا استخوان به بیشتر از دو تکه شکسته شود، لازم است که پزشک میله ای فلزی برای نگهداشتن ساختار اولیه استخوانی کار بگذارد تا آن را نگه دارد.در این روش بیمار باید جراحی شود وپس از بهبودی کامل که گاهی چندین سال طول می کشد فلز کارشده از بدن وی خارج می شود.

محمدی افزود:بعد از اینکه استخوان ثابت شد، قدم بعدی این است که قسمت شکسته شده بیمار گچ گرفته شود. گچ همان بانداژ مخصوصی که یک تا دو ماه استخوان را سر جای خودش ثابت نگه می‌دارد تا کاملاً خوب شود. گچ شکسته‌بندی از بانداژهایی درست شده است که در گچ خوابانده می‌شود وبعد از خشک شدن مثل صدف سخت می شود. این گچ‌های شکسته‌بندی از جنس فایبرگلاس یا پلاستیک هستند و بعضی از آنها حتی ضدآب هستند.

این متخصص ارتوپد گفت:نکته قابل توجه ومهم این استکه افراد ماهر و متخصص باید عمل گچ گرفتن را انجام دهند و گاهی خود متخصص این کار مهم را انجام می دهد چرا که اگر خیلی سفت و محکم گچ گرفته شود ممکن است شریان منطقه آسیب دیده تحت فشار قرار بگیرد وخون رسانی را مختل کند که این اتفاق خطرات جبران ناپذیری به همراه دارد یا اگر خیلی شل گچ گرفته شود شکستگی بهبود پیدا نمی کند.

او افزود :تغذیه تأثیر مهمی در سرعت جوش خوردن شکستگی بدن دارد. بدن شما برای ترمیم شکستگی نیاز به مقداری قابل توجه کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین، مواد معدنی و آب دارد و روزی 8 لیوان یا دو لیتر آب برای بدن لازم و ضروری است.

محمدی گفت:ضروری ترین و مهم‌ترین ماده ای که بدن شما برای سرعت دادن به جوش خوردن شکستگی استخوان نیاز دارد کلسیم است. کلسیم جزء مهم سازنده استخوان است و 99 درصد کلسیم بدن شما در استخوان‌ها است. بدن یک فرد عادی در حالت معمولی به روزی یک گرم یا به عبارت دیگر هزار میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد ولی در زمان شکستگی نیاز بدن به کلسیم بیشتر شده و به روزی 1500 میلی‌گرم کلسیم می رسد.

وی افزود :همچنین استخوان از یک داربست پروتئینی مانند تار عنکبوت سه بعدی تشکیل شده که بر روی آن مواد معدنی که مهم ترین آن هیدروکسی آپاتیت است وجود دارد . پروتئین‌ها یکی از مواد مهم تشکیل دهنده استخوان‌ها هستند و بدن برای تسریع در جوش خوردن شکستگی به پروتئین بیشتری نیاز دارد. میان منابع حیوانی بهترین آن‌ها لبنیات کم چرب و ماهی است گوشت مرغ هم مفید است البته گوشت قرمز با این که پروتئین بالایی دارد ولی به علت عدم تعادلی که در سوخت و ساز کلسیم و فسفر ایجاد می‌کند برای استخوان خوب نیست و مسلماً می‌تواند جوش خوردن استخوان را به تأخیر بیندازد.

این متخصص در پایان گفت:لیزین یک نوع اسید آمینه است که نقش مهمی در جذب کلسیم به استخوان دارد. اکثر موادی که پروتئین زیادی دارند لیزین زیادی هم دارند مانند شیر کم چرب، ماهی، سویا، تخم مرغ و لوبیا. سیب و اسفناج که سرشار از لیزین هستند.ویتامین C نقش مهمی در ساخت کلاژن دارد و کلاژن هم جزء مهمی از داربست پروتئینی استخوان است پس ویتامین C برای بهبود شکستگی استخوان ضروری است. ویتامین C همچنین بهبودی زخم را هم سرعت می‌دهد،که این ویتامین در مرکبات به وفور یافت می‌شود.ویتامین Kهم نقش مهمی در استخوان سازی دارد و در جوش خوردن شکستگی نقش مهمی ایفا می کند این ویتامین در کلم و کاهو و اسفناج یافت می‌شود.

خبرنگار:سولمازظریفی

702

کد خبر: 806467

وب گردی

وب گردی