زمان دوستی ربات‌ها با محیط زیست فرارسیده است

رمان «ربات جنگلی» نوشته پیتر بروان درباره‌ ارتباطی سازنده و آموزنده میان یک ربات با حیوانات وحشی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، کشتی‌ باری بزرگی در اقیانوس غرق شده و محموله‌ی آن به آب‌های اقیانوس ریخته است. محموله کشتی همه جعبه‌هایی بوده که روی سطح اقیانوس شناورند. موج جعبه‌ها را سمت ساحلی ناشناخته می‌برد. بسیاری از این جعبه‌ها به دلیل برخورد با صخره‌های ساحلی خورد شده و محتویاتشان درون آب می‌ریزد. اما در این میان یک جعبه سالم به جزیره می‌رسد. درون این جعبه چیست؟

«ربات جنگلی» نوشته پیتر براون را می‌توان جزو آثار علمی تخیلی، البته با رویکردی فانتزی و مناسب برای نوجوانان در نظر گرفت. با این توضیح که کتاب با داشتن دغدغه‌های محیط زیستی و آشنایی مخاطبان خود با جنگل و حیواناتی که ساکن این جنگل هستند گامی مثبت در زمانه‌ای دانست که تخریب محیط زیست و اهمیت حفظ آن موضوع بحث روز است.

حیوانات جنگل که مهربان و پذیرنده هستند رُز یا رُزام را به جمع خود می‌پذیرند و در این میان اتفاقاتی می‌افتد که داستان را با کششی نسبتا یکنواخت اما قانع‌کننده تا به انتها همراه خود می‌کشد.

رمان ربات جنگلی درباره‌ ارتباطی سازنده و آموزنده میان یک ربات با حیوانات وحشی است. حیوانات وحشی‌ای که در جزیره‌ای ناشناخته ساکن هستند و تاکنون با هیچ موجود بشری یا شبه بشری که ساخته‌ی دست خود انسان باشد از نزدیک برخورد نداشته‌اند. رُز این شانس را دارد که باتری‌اش می‌تواند با نور آفتاب شارژ شود. بنابراین در دل جنگل به کاوش می‌پردازد و متوجه می‌شود موجودات دور و برش آن‌طوری نیستند که برای مغز رباتیک او برنامه‌ریزی شده‌اند. او برای زندگی با انسان برنامه‌ریزی شده اما در حال حاضر خود را میان تعدادی حیوان عجیب و ناشناخته می‌بیند که هیچ‌کدام در برنامه‌های او تعریف نشده‌اند. اما او که دیگر با حیوانات مهربان جنگل کنار آمده و دوست شده، با هر بار شارژ شدن باتری‌اش می‌تواند مدت بیشتری به حیاتش در جزیره و میان حیواناتی که حالا دیگر دوستان او هستند ادامه دهد.

نویسنده با انتخاب زاویه‌ دانای کل محدود به «رُزام»، رباتی که از کشتی به دریا می‌افتد و در ساحل جزیره از آب بیرون کشیده می‌شود، بدون دخالت دادن قضاوت بشری و صرفا با نگاهی ماشینی به جزیره و موجودات زنده ساکن آن جهانی واقعی اما آمیخته به علم و فانتزی برای ما خلق کرده است. جهانی که رابطه‌ای زیبا زنجیر روایی آن است. رابطه‌ای که میان یک ربات ساخته‌ دست بشر با حیوانات وحشی در یک جنگل ناشناخته شکل می‌گیرد و به دوستی میان حیات وحش و یک موجود ماشینی منجر می‌شود. کسی چه می‌داند، شاید یک موجود رباتیک بتواند ارتباط سازنده‌تری با محیط زیست پیرامونش داشته باشد و کم‌تر از انسان به این طبیعتی که دیگر تکرار نمی‌شود، آسیب بزند. احتمالا به همین دلیل هم پیتر براون یک ربات، آن هم یک ربات زن را، برای همزیستی مسالمت آمیز با حیات وحش انتخاب کرده است.

کتاب «ربات جنگلی» تاکنون موفق به دریافت جوایز متعددی در ادبیات کودک و نوجوان شده است.

انتشارات پرتقال رمان «ربات جنگلی» را در قطع رقعی و ۲۴۰ صفحه با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۴ هزار تومان منتشر کرده است.

703

کد خبر: 806468

وب گردی

وب گردی