اشلی فنت در سی ان ان نوشت:باراک اوباما در سخنرانی خود درباره داعش گفت:"قدرت نظامی آمریکا غیر قابل رقابت است،با این حال آمریکا نمی تواند به تنهایی بجنگد."اوباما وعده داد متحدان و دوستان ایالات متحده،این کشور را در نبرد با گروهی تروریستی به نام دولت اسلامی عراق و شام یاری خواهند کرد.گروهی که مسئول قتل عام وحشیانه هزاران عراقی و سوری است. جنگجویانی که دو خبرنگار آمریکایی و یک امداد رسان بریتانیایی را نیز سر بریده اند.

به گزارش ایسکا نیوز، فنت نوشت: نیروهوایی آمریکا تاکنون 150 حمله علیه مواضع داعش انجام داده،جان کری وزیر خارجه نیز در اظهاراتی اعلام کرد چهل کشور برای کمک به مردم عراق و نابودی این گروه تروریستی اعلام آمادگی کرده اند.با این حال او به طور دقیق از این کشور ها نام نبرد. روز یکشنبه،کری در مصاحبه با شبکه "سی بی اس" اعلام کرد کشور های خاورمیانه برای نبرد با داعش اعلام آمادگی کرده اند.ولی به دلایل امنیتی از نام بردن از این کشور ها خودداری کرد.کری این سخنان را پس از اعدام سومین غربی توسط داعش به زبان آورد.او سفری یک هفته ای به کشور های خاورمیانه داشت تا رهبران این کشور ها را برای پیوستن به ائتلاف ضد داعش ترغیب کند.کنفرانس بین المللی برای مذاکره در خصوص ائتلاف ضد داعش،روز دوشنبه در پاریس برگزار شد.

کشور هایی که در پایین ذکر خواهیم کرد،در این ائتلاف شرکت داشتند:

استرالیا:روز یکشنبه دولت استرالیا به درخواست ایالات متحده جواب مثبت داد و اعلام کرد در حال مسلح کردن و آماده سازی 8 جنگنده اف-18 نیرو سلطنتی برای اعزام به امارات متحده عربی است.در همین حال دولت استرالیا از اعزام یک فروند هواپیما اطلاعاتی "ای-7" و یک فروند هواپیما سوخت رسان "کی سی-30" نیز به منطقه خبر داد.استرالیا از زمان بحران کوه سنجار تاکنون کمک های بشر دوستانه نیز به عراق فرستاده است.در ادامه با توجه به بیانیه دفتر تونی ابوت(نخست وزیر استرالیا)نیروهای نظامی این کشور در نبرد هیچ شرکتی نخواهند داشت.

بریتانیا:دیوید کامرون گروه داعش را شیطان خواند و روز یکشنبه اعلام کرد،این کشور قصد مجهز کردن پیشمرگه های کرد و ارتش عراق را دارد.در همین حال بر حمایت از دولت مرکزی عراق و ارسال کمک های بشر دوستانه  نیز تاکید ورزید. او گفت: عملیات ما در رابطه با اعزام نیرونظامی به منطقه نیست.این ها برای کمک به دوستان منطقه ای است،تا بتوانند این گروه را نابود کنند.

فرانسه:طبق آمار وزارت خارجه آمریکا،فرانسه تاکنون 18 هزار گلوله کالیبر پنجاه برای مقابله با دولت اسلامی شام و عراق به بغداد ارسال کرده است. در همین حال نیرو هوایی فرانسه با انجام چندین عملیات توانستند نیروهای داعش را از شهر آمرلی عقب برانند.این کشور در کنار بریتانیا و استرالیا کمک های انسانی نیز به عراق ارسال داشته است.نخست وزیر عراق نیز در سخنانی خبر از گفت و گو تلفنی خود با رییس جمهور فرانسه داد.او در ادامه از وعده فرانسوا اولاند برای حملات هوایی بیشتر علیه داعش گفت.

آلمان:طبق گزارش ها برخی از اعضا داعش،درصدد عضو گیری در آلمان بر آمده اند.به همین دلیل پلیس آلمان هر گونه تبلیغ و فعالیت به نفع داعش را جرم اعلام کرد و حمل پرچم داعش را در هر نقطه ای از کشور ممنوع اعلام کرد.دولت این کشور نیز خبر از ارسال مهمات و تجهیزات نظامی به کردستان داد.

هلند:در  روز یکشنبه وزارت خارجه آمریکا از تلاش های دولت هلند به منظور دستگیری افراد مرتبط با داعش قدردانی کرد.دولتمردان هلند به زودی قوانینی را نیز تصویب خواهند کرد تا شرایط اخراج و جلوگیری از ورود افراد مرتبط با تروریست ها را آسان تر کند.

کانادا:وزارت خارجه آمریکا از ارسال مقادیر زیادی مهمات و تجهیزات نظامی به منظور مقابله با داعش خبر داد.در همین حال نخست وزیر کانادا در سخنانی اعلام کرد پنجاه نفر از کماندو های زبده این کشور وارد عراق خواهند شد تا به آموزش نیروهای عراقی بپردازند.او تاکید کرد این نیرو ها وارد درگیری مستقیم نخواهند شد.

در همین حال وزارت خارجه  اعلام کرد کشورهای ایتالیا،لهستان،آلبانی و کرواسی نیز آماده ارسال تجهیزات نظامی به عراق هستند. نیوزیلند،رومانی و کره جنوبی نیز آمادگی خود را برای اراسل کمک های بشر دوستانه اعلام کردند.

ترکیه:مقامات آمریکایی از برداشتن قدم هایی از سوی دولت ترکیه خبر داده اند که می تواند موجب قطع کمک های مالی به این گروه شود.در ادامه نیز آنکارا از ورود تروریست ها و مهاجمان خارجی به داخل خاک سوریه ممانعت به عمل آورده و بیشتر آنها را از خاک ترکیه اخراج کرده است.ایالات متحده امیدوار است،ترکیه واردات نفت از مناطق تحت کنترل داعش را متوقف کند.موضوعی که باعث رساندن پول به سران این گروه می شود.

اردن:وزیر سابق خارجه این کشور در روز یکشنبه در مصاحبه ای با "سی ان ان" از اعزام نیرو زمینی ارتش اردن به منظور نبرد با داعش ابراز بی اطلاعی کرد و احتمال به وقوع پیوستن چنین چیزی را کم دانست.در ادامه نیز گفت:ایالات متحده وظیفه رهبری عملیات نظامی را بر عهده دارد.وظیفه اصلی اردن در این ائتلاف،جمع آوری و ارائه اطلاعات به غرب است .

عربستان سعودی:جان کری روز پنج شنبه با وزیر امور خارجه عربستان،شاهزاده سعود الفیصل در جده دیدار کرد. مقامات آمریکایی گفته اند دولت عربستان در حال آموزش شبه نظامیان در خاک خود است.قرار است این شبه نظامیان به سوریه اعزام شوند و علیه داعش بجنگند.مشخص نیست سرنوشت این شبه نطامیان پس از داعش چه خواهد شد.سعود الفیصل در مصاحبه با خبرنگاران گفت:"پادشاهی عربستان همواره موضعی مشخص و محکم در برابر تروریست ها دارد.داعش نیز استثنا نیست."همین طور ایالات متحده از دولت عربستان،قطر و مصر درخواست کرده،بر تلویزیون های عربی فشار بیاورند تا به پخش برنامه های ضد داعش بپردازند.در ادامه سازمان ملل خبر از کمک های 500 میلیون دلاری عربستان به آوارگان عراقی داده است.

مصر:جان کری در سخنانی مصر را یکی از مبارزان اصلی علیه داعش خواند وگفت"صحبت های زیادی پیرامون واکنش نظامی مستقیم مصر در عراق،با سران مصر داشته ایم"با وجود این اظهار نظر ها،هنوز نقش مصر در این ائتلاف به طور کامل روشن نشده است.هفته گذشته نیز مفتی اعظم مصر، در اقدامی فرهنگی به منظور مبارزه با تفکرات داعش،این گروه را ضد اسلامی خواند و همکاری و همفکری با این گروه را بر خلاف موازین اسلام دانست.

قطر:این کشور بر اساس گزارش ها،چندین پرواز به منظور کمک رسانی در عراق ترتیب داده است.
کد خبر: 80649

وب گردی

وب گردی