ایسکانیوز: حزب سوسیال دموکرات سوئد در انتخابات پارلمانی به پیروزی رسید. این حزب چپ میانه به رهبری «استفان لوون»کمی بیشتر از ۳۱ درصد آراء را بدست آورد که ضعیف ترین نتیجه انتخاباتی این حزب تاکنون است.

به گزارش یورونیوز، افزایش چشمگیر آراء حزب «دموکرات سوئد» که حزبی راستگرا و افراطی است، دلیل اصلی افت رای احزاب سنتی حاکم در این کشور است. با وجود این، لوون تاکید کرده که برای تشکیل کابینه جدید نیازی به این حزب راستگرا ندارد. رهبر حزب سوسیال دموکرات گفته به سرعت برای رایزنی و مذاکره با دیگر احزاب وارد عمل می شود.

حزب دموکرات سوئد به رهبری «جیمی آکسون»، سیاستمدار ۳۵ ساله، با انتقاد از سیاست های اجتماعی دولت پیشین به ویژه در زمینه پذیرش مهاجران موفق شده نزدیک به ۱۳ درصد آراء را در این انتخابات بدست آورد و با کسب ۴۹ کرسی در پارلمان به سومین نیروی سیاسی این کشور تبدیل شود.

چهار حزب محافظه کار نیز که در هشت سال گذشته در دولت سوئد فعال بودند در مجموع ۱۴۲ کرسی را در اختیار دارند.

با این اوصاف، در صورتی که احزاب چپ به رهبری سوسیال دموکرات ها بتوانند ائتلاف کنند تنها ۱۵۸ کرسی خواهند داشت که باز هم با اکثریت قاطع یعنی ۱۷۵ کرسی فاصله قابل توجهی دارد. نکته ای که نه تنها تصویب قوانین را پیچیده می کند بلکه تشکیل یک دولت ائتلافی را نیز به چالش می کشد.

 
کد خبر: 80676

وب گردی

وب گردی