بدهی بیمه‌ها به شرکت‌های دارویی در مرز بحران است

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: از نظر تامین سرانه تامین سلامت، رتبه خیلی خوبی نداریم و بر خلاف تبلیغاتی که می‌شود، همچنان در میانه جدول کشورهای دنیا هستیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، محمد نعیم امینی فرد در گفتگوی ویژه خبری با موضوع «بدهی بیمه ها به شرکت هابی دارویی»، اظهارداشت: بدهی بیمه‌ها به شرکت‌های دارویی مرز بحرانی را طی می‌کند و به دنبال شروع طرح تحول سلامت، بسته‌های مشخصی ارائه شد که به دنبال آن رضایت‌مندی عمیق مردم را داشتیم.

وی افزود: همزمان با اجرای طرح تحول سلامت، ۱۱ میلیون نفر بیمه شدند و دولت یازدهم توانست این تکلیف سنگین را انجام دهد. در حال حاضر خرید خدماتی که انجام می‌شود، فی فور سرویس است، در حالی که باید خرید خدمات از طریق سیستم ارجاع باشد.

امینی فرد ادامه داد: الان هر شخصی که صاحب دفترچه بیمه است می‌تواند نوع خدمت را انتخاب کند، بدون اینکه مراحل ارجاع را طی کند و این موضوع صدماتی را به سیستم بهداشت و درمان وارد می‌کند. طبیعی است که وقتی منابع را به طور کامل نبینیم و مدیریت هزینه‌ها انجام نشود با این مشکلات مواجه می‌شویم.

وی گفت: سیستم بهداشت و درمان ما در دهه ۶۰ جهش خوبی داشت و در سطح اول و دوم شبکه پیشرفت کرد، اما زیرساخت مناسب برای سطح سوم و چهارم را نداشتیم. قبل از آغاز طرح تحول سلامت، سیستم بهداشت و درمان در حالت فلج به سر می‌برد و باید یک بسته اورژانسی برای آن در نظر گرفته می‌شد که وزارت بهداشت توانست آن را به سطح خوبی برساند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که منابع سلامت را به منابع پایدار گره بزنیم.

وی افزود: در حال حاضر در مرحله بحرانی نیستیم و تا زمانی که بیمه‌ها توانمند نشوند و از راهنماهای بالینی استفاده نکنند و مدیریت هزینه‌ها را انجام ندهند، این چرخه همچنان ادامه خواهد داشت.

امینی فرد گفت: اولین گام ما تفکیک بیمه سلامت از وزارت رفاه و حفظ هویت حقوقی مستقل آن و الحاق آن به وزارت بهداشت بود. موضوع دیگر تدوین راهنماهای بالینی است که سال‌ها مغفول مانده بود که امسال تکلیف قانونی است.

وی افزود: نکته دیگر اینکه از نظر تامین سرانه تامین سلامت، رتبه خیلی خوبی نداریم و بر خلاف تبلیغاتی که می‌شود، همچنان در میانه جدول کشورهای دنیا هستیم و در بین کشورهای هم طراز کمی پایین‌تر از میانه جدول قرار داریم. جمعیت ما رو به پیری است و در سال ۲۰۳۰ حداقل ۳۵ درصد هزینه‌های ما افزایش خواهد یافت.

702

کد خبر: 806846

وب گردی

وب گردی