صدور۱۸ پروانه حلال برای کشتارگاه های طیور در کشور

مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان ملی استاندارد ایران از صدور ۱۸ فقره پروانه حلال برای کشتارگاه های طیور و ماکیان در کشور خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز؛ غلامرضا امینی در مصاحبه با رادیو از صدور 18 فقره پروانه حلال برای کشتارگاه های طیور و ماکیان در کشور خبرداد و اظهار امیدواری کرد که امسال این روند شتاب بیشتری به خود گرفته تا تعداد محصولات و خدمات زیادتری به ویژه در حوزه گردشگری زیر پوشش چتر استانداردهای حلال قرار گیرد.

او در ادامه استانداردهای حلال را از جمله نیازهای اساسی جوامع و کشورهای اسلامی برشمرد و اظهارداشت: رعایت ملاک ها و معیارهای مبتنی بر احکام و اصول فقهی در محصولات و خدمات حلال در کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی بسیار ضروری به نظرمی رسد.

مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در حال حاضر جمعیت زیادی از مسلمانان در ممالک غیر اسلامی جهان ساکن هستند.

او با اعلام اینکه موضوع استاندارد حلال از سال 1997 میلادی مورد توجه کشورهای اسلامی قرارگرفته است، افزود: مالزی نخستین کشور اسلامی بود که استاندارد های حلال را تدوین و به مرحله اجرا در آورد.

امینی اضافه کرد: خوشبختانه با ایجاد موسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی (سمیک) این موضوع روند رو به رشدی در بین ممالک اسلامی پیدا کرده است.

او با اشاره به این جمله ایران مشارکت فعالی در رابطه با استاندارد حلال در دنیا دارد، گفت: جمهوری اسلامی از سال 2012 میلادی با عضویت در هیئت مدیره موسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی (سمیک) و همچنین بر عهده گرفتن ریاست کمیته ارزیابی انطباق این موسسه تلاش دارد بر اساس مبانی شیعه بتواند استانداردهای حلال را در بین کشورهای اسلامی ترویج و نهادینه کند.

مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان ملی استاندارد ایران در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به تدوین استانداردهای حلال در کشور افزود: استاندارد غذایی حلال تحت عنوان «راهنمایی عمومی» و استاندارد حلال در حوزه خدمات گردشگری از جمله این موارد است.

او اظهارداشت: براساس مصوبه هیئت وزیران شورای سیاست گذاری و راهبردی حلال با حضور تعدادی زیادی از وزرا منجمله وزیر صنعت، معدن و تجارت، بهداشت و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، امور خارجه، اقتصاد و دارایی، معاونین رئیس جمهوری در سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سازمان میراث فرهنگی، نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی ایران در کشور تشکیل می شود.

امینی یادآورشد: این شورا فعالیت های مرتبط با حلال را در بخش های مختلف فقهی، علمی، فنی، تجاری سازی و استاندارد سازی دنبال می کند.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 806896

وب گردی

وب گردی