روایت قاضی مقیسه از برخورد با مدیر وقت بانک مسکن در پرونده بابک زنجانی

قاضی مقیسه با تأکید بر اینکه در برخورد با متخلفان، با هیچ‌کس تعارف نداریم، از برخورد و تفهیم اتهام مدیروقت بانک مسکن در پرونده بابک زنجانی گفت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، سومین جلسه محاکمه متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی، صبح امروز 25 تیر ماه 96 در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه و با حضور نماینده دادستان تهران، وکلای متهمان، وکلای شرکت ملی نفت ایران، بانک مسکن، سازمان تأمین اجتماعی و کارشناسان بانک مرکزی آغاز شد.

در ابتدای جلسه امروز، قاضی مقیسه گفت: امروز سومین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان باند بزرگ اخلال در نظام اقتصادی و کلاهبرداری از شرکت نفت توسط شعبه 28 دادگاه انقلاب به صورت علنی شروع می‌شود.

رئیس شعبه 28 دادگاه انقلاب پس از معرفی افراد حاضر در جلسه دادگاه و ابلاغ مواد 350 آیین دادرسی کیفری برای رعایت نظم دادگاه، اظهار کرد: در دو جلسه قبل به اتهامات آقای شمس پرداختیم و دفاعیت‌شان را شنیدیم و ادامه دارد.

قاضی مقیسه افساد فی الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی،کلاهبرداری از شرکت نفت به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون یورو، مشارکت در پولشویی و عواید حاصل از جرم را اتهامات متهم ردیف دوم خواند و از شمس خواست ادامه دفاعیات خود را ارائه کند.

در ادامه وکیل شمس در پاسخ به اظهارات هفته گذشته نماینده دادستان گفت: منشاء این مسئله تحریمی است که توسط دشمنان ملت شریف ایران تحمیل شد و اگر تحریم نبود، یقینا این پرونده تشکیل نمی‌شد. بر فرض تشکیل این پرونده، اگر در معامله صورت گرفته بین دو شرکت، پول بر می‌گشت نه آقایان شاکی بودند و نه مدعی‌العموم می‌توانست طرح دعوا کند. پس در واقع اگر جرمی هم واقع شده به خاطر عدم پرداخت پول به دولت جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: اگر وزارت نفت می‌توانست قانونی معامله کند، نیاز به اصحاب این پرونده نداشت. به ویژه اینکه وزارت نفت قانون و مقررات خاص دارد و شخص نمی‌تواند با دولت معامله کند بلکه باید یک شرکتی باشد تا نفت بخرد و وجه را به دولت برگرداند. در اینجا یک شرکتی از شرکت «اچ.کی» خرید کرده و موظف بوده پول را برگرداند اما به هر دلیل برنگردانده که بررسی آن وظیفه دادسراست. ثانیا قضیه نفت به تنهایی نیست، پول نقدی که وزارت نفت به برخی متهمان داده و او نتوانسته ماموریت خود را انجام دهد، چه ربطی به موکلین ما دارد. اینها اطلاعی نداشتند. اینها بچه‌های نظام وانقلاب هستند. باندی در بساط نیست که بخواهد همدست بشوند تا مال ممکلت و بیت المال را تصرف کنند.

قاضی در پاسخ گفت: بنا نیست شعار بدهید و رج خوانی کنید. اصلا حزب اللهی نیستند. محتویات پرونده و بررسی‌های مدعی العموم نشان می‌دهد اینها شبکه سازمان یافته‌ای هستند که از ابتدا با دسیسه، یک شبکه سازمان یافته با تعدادی از افراد در داخل که تحت بازجویی قرار گرفتند و پرونده‌شان مطرح است، تشکیل دادند.

رئیس دادگاه گفت: شمس می‌گفت عافیت‌طلبان کنارند و ما محاکمه شدیم که درست نیست. اگر وجود دارد، معرفی کنید. تشکیلات و نهادهای امنیتی نظام به این رسید که اینها مرتبط دارند. مرتبطین را احضار کردند از جمله مدیر شرکت نیکو مدیر وقت بانک مسکن که تفهیم اتهام و برخورد شده است. وزرای سابق و هر کس کوچکترین قدمی در جهت کمک به این باند کرده احضار شدند و برخورد شده و می‌شود و نظام تعارفی با کسی ندارد.

701

کد خبر: 806906

وب گردی

وب گردی