افزایش تعداد معتادان و عدم امکان نگهداری طویل‌المدت قاچاقچیان در زندان‌ها

امکان‌پذیر نبودن نگهداری طویل‌المدت قاچاقچیان مواد مخدر در زندان‌ها، فروپاشی خانواده‌ها و افزایش تعداد معتادان از جمله دلایل مخالفان کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر بود.

به گزارش ایسکانیوز، حسین‌علی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه 25 تیر و در مخالفت با کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر ضرورت توجه به تجارب دیگر کشورها در مبارزه هرچه شدیدتر با قاچاق مواد مخدر گفت: اعدام در ایران فرایندی طولانی طی می‌کند و اینگونه نیست که هرکس به محض قاچاق به هر میزان به اعدام محکوم شود.

وی ادامه داد: درست است که حیات حق انسان‌هاست اما آیا آنها که قربانی مواد مخدر می‌شوند حق حیات ندارند؟ و درست است که فرصت‌های شغلی اندک است اما آیا هر شغلی توجیه‌پذیر است؟ آیا زندان‌های طویل‌المدت برای همه محکومان به مواد مخدر با وضعیتی که امروز در زندان‌ها داریم امکان‌پذیر است؟

حاجی‌دلیگانی با تصریح بر اینکه برای حل مسئله نباید صورت مسئله را پاک کرد، گفت: امروز اعتیاد باعث فروپاشی خانواده‌ها شده است و عامل اول طلاق در کشور است. بانوان ایران اسلامی چه گناهی کرده‌اند که باید هم برای فرزندانشان مادر باشند و هم پدر؟

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان موافقان طرح که بر ضرورت کار فرهنگی به جای اعدام در مبارزه با مواد مخدر تأکید می‌کنند، گفت: نشان دهیم که چه مقدار کار فرهنگی در این باره انجام داده‌ایم؟ اگر کار فرهنگی به کاهش اعتیاد در کشور منجر شد مجازات اعدام را برای قاچاقچیان لغو می‌کنیم.

همچنین ولی داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر در صحن علنی مجلس اظهارداشت: ما امروز 6 میلیون معتاد داریم و اگر این طرح تصویب شود این میزان به 10 میلیون خواهد رسید.

وی تصریح کرد: دوستان موافق طرح می‌گویند که ما باید به جای اعدام قاچاقچیان به دنبال سرمنشأ‌ها باشیم در حالی که عوامل اصلی در خارج از کشورند و ما به آنها دسترسی نداریم.

داداشی با اشاره به اینکه اگر در جریان مبارزه با مواد مخدر بی‌گناهی محکوم شود مقصر قاضی است و نباید قانون را مخدوش کرد، گفت: چگونه یک کسی که یک کیلو خاک از طبیعت بر می‌دارد به چند ماه زندان محکوم می‌شود اما حکم حمل 100 کیلو تریاک را می‌خواهیم کاهش دهیم؟

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موافقان از انتقادات سازمان‌های حقوق بشری نسبت به مجازات اعدام در برخورد با قاچاقچیان ابراز نگرانی می‌کنند، گفت: حقوق بشر جهانی به فکر اصلاح عملکرد خود باشد؛ آنها در برابر کشتار مردم در یمن، عراق و افغانستان چه کردند؟

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم کسی به خاطر وضعیت بد معیشتی به قاچاق مواد مخدر روی نیاورده و اعدام نشود به جای تخفیف مجازات مواد مخدر و کمک به گرگ‌ها، به فکر پایین آوردن نرخ سود بانکی باشیم.

منبع: فارس

302

کد خبر: 806919

وب گردی

وب گردی