کمبود کادر پرستاری فقط در استان تهران ملموس است/ در سایر نقاط کشور، نیروی پرستاری برای جذب وجود دارد

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور، کمبود نیروی پرستاری در بیمارستان ها را تایید کرد و در عین حال، این موضوع را بهانه ای برای اجرای طرح تربیت پرستار بیمارستانی دانست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، محمد شریفی مقدم ، با اشاره به طرح تربیت پرستار بیمارستانی که به بهانه کمبود کادر پرستاری در بیمارستان ها کلید خورده است، گفت: اعتقاد ما این است که کمبود کادر پرستاری در بیمارستان ها وجود دارد، ولی اینکه بخواهیم برای جبران کمبود نیرو نسبت به آموزش پرستار در بیمارستان اقدام کنیم، این را قبول نداریم.

وی با این توضیح که کمبود کادر پرستاری فقط در استان تهران ملموس است، افزود: در سایر نقاط کشور، نیروی پرستاری برای جذب وجود دارد به طوریکه در سه روز گذشته با فراخون در سایت سازمان نظام پرستاری، نزدیک به ۱۰ هزار نیروی پرستاری در سراسر کشور برای کار در بیمارستان ها اعلام آمادگی کرده اند.

شریفی مقدم تاکید کرد: کمبود کادر پرستاری در بیمارستان ها وجود دارد اما وزارت بهداشت توان جذب نیرو را ندارد، بطوریکه در خیلی از نقاط کشور حتی پرستاران طرحی هم در نوبت گذراندن طرح خود هستند و این یعنی اینکه جایی برای استخدام و جذب پرستار نداریم.

وی ادامه داد: در یک استان طی ۴ سال گذشته بیش از ۲۰۰۰ فارغ التحصیل پرستاری داشته ایم اما در حدود ۴۵۰ نفر آنها جذب شده اند. همچنین در یک استان دیگر که سال گذشته ۱۲۰ نفر فارغ التحصیل پرستاری داشته است، تنها توان جذب ۱۵ نفر آنها وجود دارد، چون یک بیمارستان در آن منطقه هست.

شریفی مقدم با بیان این مطلب که کمبود پرستار بهانه است، اظهارداشت: وزارت بهداشت امکان جذب برای نیروهای پرستاری را ندارد. این درست نیست که به خاطر کمبود نیروی پرستاری در تهران، آیین نامه ای را ابلاغ کنیم که بخواهیم در سراسر کشور اجرایی شود.ضمن اینکه برای تامین کمبود پرستار در تهران نیز راهکارهایی وجود دارد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور ، با اشاره به شروع طرح تحول سلامت در سال ۹۳، گفت: در آن سال طرحی کلید خورد که هر بیمارستان با شرایط خاص اقدام به تربیت پرستار کند که با مخالفت جامعه پرستاری مواجه شده و مسکوت ماند. در ادامه آیین نامه ای در اصفهان تصویب شد که به رغم ضعف هایی که دارد، اما مورد توافق نمایندگان پرستاری بوده و می بایست اجرایی می شد.

وی افزود: در آیین نامه اصفهان، ملاک آموزش پرستار دانشکده است. اما در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۹۶ وزیر بهداشت ابلاغیه ای را صادر کرد که تمامی بیمارستان ها نسبت به آموزش پرستار اقدام کنند که این ابلاغیه در آن زمان به خاطر انتخابات، مسکوت ماند. اما حالا در کنکور سراسری، موضوع دوباره مطرح شده است که امیدواریم در دفترچه کنکور این موضوع نیامده باشد.

شریفی مقدم با اشاره به وجود ۱۸۵ دانشکده پرستاری که هر سال ۱۲ هزار پرستار فارغ التحصیل می شوند، گفت: در حال حاضر ۶۰ هزار دانشجوی پرستاری در حال تحصیل هستند و اصرار وزارت بهداشت بر اجرای طرح آموزش پرستار بیمارستانی، غیرقانونی و غیرکارشناسی است.

وی ادامه داد: در انجام هر کاری می بایست از صاحبان آن حرفه و فرایند نظرخواهی شود، در حالی که جامعه پرستاری به جز انگشت شماری، مورد مشورت قرار نگرفته اند. زیرا، جریانی در وزارت بهداشت فعال شده که می خواهد پرستاری را ملتهب کند.

702

کد خبر: 807032

وب گردی

وب گردی