شرکت توتال در سواحل قبرس صدای دولت ترکیه را در آورد

وزیر امور خارجه ترکیه گفت، کشورش در پاسخ به آغاز حفاری های اکتشافی توسط شرکت توتال در نزدیکی ساحل قبرس، بدون جلب رضایت دولت ترکیه، اقداماتی را انجام خواهد داد.

به گزارش ایسکانیوز؛ مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت، کشورش در پاسخ به آغاز حفاری های اکتشافی توسط شرکت توتال در نزدیکی ساحل قبرس، بدون جلب رضایت دولت ترکیه، اقداماتی را انجام خواهد داد.

رسانه های خبری گزارش داده اند که شرکت فرانسوی توتال برای انجام حفاری های اکتشافی در بخش یازده میدان گازی آفرودیت در منطقه انحصاری اقتصادی قبرس آماده می شود. گفته شده که یک ماشین حفاری نیز به نزدیکی میدان انتقال یافته است.

این اخبار چند روز پس از آن منتشر شده که مذاکرات اتحاد بین بخش یونانی و ترک نشین قبرس به شکست انجامیده است. بر اساس بیانیه وزارت انرژی قبرس، فعالیت های حفاری اکتشافی در منطقه اونسیفوروس غربی یک تا ماه سپتامبر ادامه خواهد داشت و توتال بعدا در مورد میزان موفقیت این اکتشافات اعلام نظر خواهد کرد.

اما این اقدام شرکت توتال با اعتراض دولت ترکیه مواجه شده است. وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانسی خبری اظهار داشت: «در حالی که مشغول انجام مذاکرات در مورد اتحاد قبرس هستیم، طرف یونانی کشتی ای را برای اکتشافات زمین شناسی به منطقه اعزام می کند. این نشان دهنده عدم صداقت طرف مقابل برای یافتن راه حلی جهت حل بحران است. طرف یونانی به جای تمرکز بر حل موضوع قبرس، تلاش دارد کارهای یکجانبه انجام دهد و این تهدیدی برای روند مذاکرات به شمار می رود. ما نسبت به این اقدام بی تفاوت نخواهیم ماند و با هماهنگی وزارت انرژی خودمان گام هایی را برای پاسخ دادن به اقدامات یکجانبه آنها صورت خواهیم داد.»

در ماه مارس، قبرس اعلام کرد، موافقتنامه هایی را با شرکت های اکسون موبیل، انی و توتال امضا می کند که به این شرکت ها اجازه می دهد در شمال قبرس عملیات اکتشاف نفت انجام دهند. ترکیه تصمیم قبرس برای امضای قرارداد اکتشاف و استخراج نفت با توتال و چند شرکت دیگر غربی را محکوم کرده است.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 807069

وب گردی

وب گردی