استاندار گیلان: گام هایی برای کاهش هزینه‌های جانبی کشت برنج صورت گرفته

استاندار گیلان با بیان اینکه در افزایش قیمت برنج باید شرایط مصرف کننده را نیز در نظر بگیریم، گفت: تمام تلاش‌ها بر این بوده تا ضمن افزایش قیمت، در کاهش هزینه‌های جانبی کشت برنج نیز گام‌هایی برداشته شود.

به گزارش ایسکانیوز، محمدعلی نجفی استاندار گیلان امروز (یکشنبه 25 تیرماه) در حاشیه نخستین برداشت مکانیزه برنج در روستای لاکسار صومعه سرا در جمع خبرنگاران گفت: با سیاستی که دولت یازدهم و وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از این محصول داشتند، شاهد اتفاقات خوبی در این بخش هستیم.
وی به افزایش قیمت برنج و اقتصادی شدن آن برای کشاورز اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات مثبتی که طی سال‌های اخیر در دولت یازدهم شاهد بوده ایم؛ تأمین هزینه‌ کاشت، داشت و برداشت و بهره‌ مطلوب برای کشاورز بوده است.
نجفی با بیان اینکه در افزایش قیمت برنج باید شرایط مصرف کننده را نیز در نظر بگیریم، اظهار داشت: تمام تلاش‌ها بر این بوده تا ضمن افزایش قیمت، در کاهش هزینه‌های جانبی کشت برنج نیز گام‌هایی برداشته شود.
وی ادامه داد: تأمین نهاده‌های کشاورزی، بذر، کود و نیز اعتبارات مناسب برای افزایش مکانیزاسیون ماشین آلات کشاورزی از وظایف دولت بشمار می‌رود که جزو سیاست‌های مسئولان استانی نیز هست.
نجفی به جلوگیری از واردات برنج در فصل توزیع طی سال‌های اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: امسال نیز روند جلوگیری از واردات کماکان ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در سال جاری بیش از 110 هزار هکتار از اراضی شالیزاری ماشینی نشاء شد، پیش‌بینی کرد که بیش از 150 هزار هکتار از مزارع برنج استان به صورت مکانیزه برداشت شود.
استاندار گیلان با اشاره به اینکه تا سال گذشته سطح زیر کشت برنج در استان گیلان 238 هزار هکتار بود، افزود : به دنبال تثبیت و افزایش نسبی قیمت برنج، تسیهلات مناسب و ترویج کاشت این محصول امسال شاهد افزایش 500 هکتاری سطح زیر کشت برنج هستیم.
نجفی با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی‌های مثبت انجام گرفته در بخش مدیریت آب کمترین تنش را شاهد بودیم، گفت: در سال 92 مدت نشاء 47 روز بود که امسال به 20 روز کاهش یافت که نتیجه آن استفاده کمتر از آب بود.
وی با اشاره به کاهش چشمگیر تورم در کشور گفت: انتظار ما از بانک‌ها این است تا با کاهش سود بانکی بویژه در بخش کشاورزی، گام هایی مثبتی در بهره‌مندی بیش از پیش کشاورزان از تسهیلات ارزان قیمت برداشته شود.

901

کد خبر: 807084

وب گردی

وب گردی