معاون وزیر صنعت : مرکز تجاری ترکیه در قالب شرکت ایرانی ثبت شد

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: مرکز تجاری ترکیه در ایران در قالب شرکت ایرانی ثبت شده است هر چند سهامداران آن ترکیه‌ای هستند و قصد بازاریابی برای محصولات ترکیه در ایران را دارند.

به گزارش ایسکانیوز؛ مجتبی خسروتاج درباره افتتاح مرکز تجاری ترکیه در ایران، اظهار داشت: اوایل سال جاری نامه‌ای از اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی دریافت کردیم که در آن اشاره شده بود که در فضای مجازی جشنواره فروش پوشاک ترکیه‌ای قرار است در مرکزی به عنوان مرکز تجاری ترکیه در ایران افتتاح شود و در آن نامه ابراز نگرانی شده بود که آیا آنها دارای مجوز هستند یا خیر؟

او برای توضیح بیشتر افزود: این اخبار به مدیر کل مربوطه ما (موسوی، مدیر کل آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران) منتقل شد و ایشان نیز با نوشتن دو نامه به مقامات ترکیه اعلام کرد که اگر قرار است این مرکز به صورت دولتی مدیریت و ایجاد شود باید در قالب تفاهمنامه مشترک و با اعطای حقوق متقابل انجام شود و برای توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور اشکالی ندارند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: با بسیاری از کشورها موافقتنامه‌های دو جانبه به امضا می‌رسانیم و فعالیت‌هایی به صورت متقابل در دستور کار داشته و داریم.

خسروتاج گفت: اگر فعالیتی برای فروش کالا بوده و جنبه تجاری دارد آن نیز بر اساس مقررات انجام می‌شود.

او ادامه داد: برای واردات کالا در بخش نساجی و پوشاک و سایر موارد قوانین مشخص است بنابراین باید مطمئن شد که همه مجوزهای لازم آن گرفته شده است.

معاون وزیر صنعت گفت: بر این اساس بود که سفارت ترکیه در ایران رسما به ما نامه نوشت (قبل از آنکه مرکز تجاری در ایران افتتاح شود) و اعلام شد که یک شرکت ترکیه در ایران به ثبت رسیده تا در جهت بازاریابی محصولات خود در ایران فعالیت کند که همه قوانین و مقررات را نیز رعایت می‌کند.

خسروتاج گفت: هر نوع قوانین و مقرراتی که در بخش واردات باید رعایت شود توسط شرکت ترکیه‌ای یاد شده نیز باید طی شود.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: این شرکت (مرکز تجاری ترکیه در ایران) طبق قوانین ایران و مصوبات ما ثبت شرکت شده است و اساسنامه خود را نیز برای ما ارسال کرده است.

او تصریح کرد: این شرکت در جهت کار بازاریابی و فروش کالا در ایران می‌خواهد کار کند بنابراین تا اینجای کار خلافی انجام نشده است.

مرکز تجاری ترکیه در ایران در قالب شرکت ایرانی ثبت شده است

خسروتاج در توضیح بیشتر گفت: ثبت شرکت طبق قانون انجام و در قالب شرکت ایرانی ایجاد شده است اما سهامداران آن ترکیه‌ای هستند.

او افزود: همانطور که شرکت‌های ایرانی می‌توانند بروند و در ترکیه به ثبت برسند و فعالیت کنند بر اساس قانون شرکت‌های ترکیه‌ای نیز در ایران می‌توانند ثبت شده و فعالیت کنند و فعالیتی خلاف قانون و مقررات صورت نگرفته است.

معاون وزیر صنعت گفت: هر شرکتی که در ایران به ثبت برسد (شرکت خارجی) دیگر شرکت ایرانی می‌شود و طبق مقررات داخلی ایران فعالیت می‌کند.

او در پاسخ به این سوال که شرکتی که از آن نام می‌برید یک مرکز تجاری خارجی (مرکز تجاری ترکیه در ایران) است گفت: شرکت‌ها می‌توانند اسامی مختلف برای خود انتخاب کنند. شرکت‌های ایرانی نیز می‌توانند بروند در ترکیه و نام مرکز تجاری ایران در ترکیه انتخاب کنند و منع قانونی ندارند.

مرکز تجاری ترکیه در ایران اجازه خرده‌فروشی و عمده‌فروشی ندارد

خسروتاج افزود: این مرکز حق عمده‌فروشی و خرده‌فروشی کالا را ندارد زیرا ساختمانی که در آن فعالیت دارد اداری است و اجازه فعالیت تجاری ندارد.

ترک‌ها اگر می‌خواهند در ایران خرده‌فروشی کنند باید به مراکز تجاری بروند

او افزود: ترک‌ها اگر می‌خواهند عامل فروش باشند باید به مرکز تجاری بروند که در آن اجازه فعالیت خرده‌فروشی و عمده‌فروشی وجود دارد در غیر این صورت قابلیت انجام چنین کاری وجود ندارد.

معاون وزیر صنعت گفت: همزمان با افتتاح این شرکت در ایران از وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران همزمان با حضور وزیر آنها دعوت به عمل آمد اما با توجه به اینکه آقای نعمت‌زاده در هیئت دولت شرکت می‌کرد بنده در این مراسم حضور یافتم.

در مراسم افتتاح مرکز تجاری ترکیه در ایران شرکت کردم اما کار خلافی نکردم!

خسروتاج گفت: بنده در آن جلسه مقررات ایران برای واردات کالا را توضیح دادم و برای فعالان اقتصادی ترکیه مشخص کردم که هر قلم کالایی که می‌خواهند به ایران بیاورند باید شرایط قانونی را طی کنند به طوریکه در بخش پوشاک باید شریک داخلی داشته باشند و 20 درصد از تولید خود را صادر کنند و هیچ کار خلافی نکردم.

او گفت: برای توسعه تجارت همانطور که شرکت‌های ترکیه‌ای در ایران حضور می‌یابند شرکت‌های ایرانی هم می‌توانند بروند و در ترکیه حضور یابند.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: آیا واردات کالای قاچاق ترکیه به ایران خوب است؟ واردات به صورت رسمی باعث می‌شود که مقررات درباره آنها رعایت شود و عوارض گمرکی را نیز پرداخت کنند که در این خصوص مشکلی نیز وجود ندارد.

او گفت: ما به این شکل برای حمایت از تولید داخلی از طریق نظام تعرفه‌ای و کنترل‌های فنی و کیفی، کنترل انجام می‌دهیم که این شرکت (مرکز تجاری ترکیه در ایران) در قالب فعالیت رسمی حضور دارد.

خسروتاج در پاسخ به این سوال که بنا به اظهارات شما مرکز تجاری ترکیه اجازه فروش محصولات ترکیه‌ای را ندارد گفت: آنجا مرکزی برای فروش کالا نیست. به طور مثال در طبقه‌ای از این فروشگاه شعبه مرکزی با کیش ایرلاین قرار دارد و در یک طبقه دیگر آن شرکتی در قالب مبلمان و تختخواب فعالیت خواهد کرد که اگر قصد صادرات کالا به ایران دارد باید تابع قوانین و مقررات کشور ما باشد و سود و قوانین گمرکی را پرداخت کند.

او تاکید کرد: این شرکت (مرکز تجاری ترکیه در ایران) محل عمده‌فروشی و خرده‌فروشی نیست بلکه شرکت‌ها در آن صرفا بازاریابی می‌کنند.

لزوم تولید مشترک قبل از واردات کالا تنها مربوط به پوشاک است

او در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه خود وزارت صنعت دستورالعملی مبنی بر لزوم تولید مشترک برای صادرات کالا به ایران دارد پس تکلیف آن دستورالعمل چه می‌شود گفت: تولید مشترک تنها در بخش پوشاک مورد نظر ما است و در سایر بخش‌ها نباید حتما تولید مشترک اعم از واردات کالا صورت گیرد.

خسروتاج گفت: اگر کسی بخواهد واردات پوشاک داشته باشد باید شریک ایرانی برای خود انتخاب کند که دستورالعمل آن نیز نگاشته شده است.

پاسخ خسروتاج به اینکه چرا در سال اقتصاد مقاومتی تولید اشتغال مرکز وارداتی ترکیه در ایران تاسیس می‌شود؟

معاون وزیر صنعت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در سال اقتصاد مقاومتی اشتغال و تولید برای حضور بیشتر کالاهای ترکیه‌ای در ایران زمینه‌سازی شده است گفت: واردات تابع مقررات است و اگر می‌خواهیم هرگونه حمایتی از تولید داخلی انجام دهیم باید تابع قانون باشد.

او در پاسخ به اینکه آیا افتتاح مرکز تجاری ترکیه در ایران از میزان واردات کالای ترکیه‌ای می‌کاهد گفت: ما وظیفه داریم که جلوی واردات کالای قاچاق را بگیریم و به سمت رسمی آن را هدایت کنیم. شرکت‌های رسمی که همه قوانین را طی می‌کند و کنترل‌های فنی و کیفی درباره آنها انجام شده است می‌توانیم در خصوص آنها برنامه‌ریزی لازم انجام دهیم.

خسروتاج افزود: حال کسی که می‌گوید در چارچوب قوانین و مقررات در ایران فعالیت کند باید به آن بگوییم که این کار را نکن؟

معاون وزیر صنعت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تولیدکنندگان ما نیز می‌توانند مانند ترکیه در بازار آنها حضور یابند گفت: کشورها در رشته‌های مختلفی مزیت دارند به طوریکه ترکیه امروز در زمینه پوشاک دارای مزیت است و مزیت ما در ترکیه در زمینه پتروشیمی است که حتما آنها به ما نمی‌رسند.

صادرات ایران از ترکیه بیشتر است

او افزود: ما 3.5 میلیارد دلار در سال گذشته به این کشور صادرات داشته‌ایم که صادرات آنها به ایران 2.5 میلیارد دلار است و در 3 ماهه سال جاری 150 میلیون دلار ارزش صادرات غیرنفتی ما به ترکیه بوده است.

سیاست کلان ما توسعه روابط با کشورهای همسایه از جمله ترکیه است و به این مسیر ادامه می‌دهیم

خسروتاج در پایان گفت: سیاست کلان ما توسعه همکاریها با کشورهای همسایه است که در اقتصاد مقاومتی نیز بر توسعه پیوندهای منطقه‌ای با کشورهای همسایه تاکید شده است و با ترکیه نیز توسعه روابط با حفظ حقوق متقابل خواهیم داشت.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 807102

وب گردی

وب گردی