شهسواری: کار خودجوش فرهنگی تنها خطاب به مسئولان فرهنگی نیست/ کجای دنیا به تولیدات فرهنگی خارجی، یارانه می دهد؟

نویسنده کتاب «حرکت در مه»، گفت: کار خودجوش فرهنگی تنها خطاب به مسئولان فرهنگی نیست و همه باید در اجرای این فرمان در حد توان اقدام کنند.

محمدحسن شهسواری درباره سخنان مقام معظم رهبری در حوزه مسائل فرهنگی و تاکید بر فعالیت های فرهنگی خودجوش جوانان برای تبیین گفتمان انقلاب اسلامی، در گفت و گو با ایسکانیوز ، اظهار کرد: کار خودجوش فرهنگی بیشتر خطاب به متولیان فرهنگی در دانشگاه‌ها، نهادهای خودجوش و گروه های غیر دولتی است که که کار فرهنگی انجام می‌دهند، است.

وی با بیان اینکه نه در دوره قبلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را می‌شناختم و نه الان می‌دانم چه کسی بر سر کار است، گفت: فکر نمی کنم تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاثیر چندانی داشته باشد ولی در جزییات امر ممکن است هر وزیری طبق علائق شخصی به یک حوزه خاص فرهنگی علاقمند باشد و با توجه به روحیه وزرای دولت، قطعا در فضای فرهنگی تاثیرگذار خواهد بود، البته با توجه به میزان اندک بودجه فرهنگی کشور نمی توان انتظار تغییر یا بهبود اوضاع را داشت.

نویسنده رمان «میم عزیز» با بیان اینکه اعطای یارانه به آثار ترجمه، تولید فرهنگی داخلی را نابود می‌کند، اظهار کرد: نمی دانم کدام کشور دنیا به تولیدات فرهنگی خارجی در رقابت با تولید فرهنگی داخلی، یارانه می دهد.

وی گفت: به تازگی یارانه خرید کتاب در طرح‌های عیدانه و تابستانه داده می‌شود. براساس آمار خانه کتاب بیشترین آمار فروش کتاب ها مختص آثار خارجی و کتاب‌های ترجمه شده است. کتاب‌هایی که بیش از 90 درصد آنها، بی آنکه حق کپی رایت اثر را پرداخت کرده باشند به نوعی از ناشر و نویسنده خارجی به سرقت رفته و متاسفانه به این آثار یارانه تعلق می گیرد.

شهسواری در مورد دغدغه‌های اهالی فرهنگ در حوزه نشر گفت: تمامی نویسنده‌ها دغدغه‌های خود را دارند اما دو نکته ممیزی و یارانه کتاب در حوزه نشر به مسئولین فرهنگی مربوط می‌شود.

نویسنده کتاب «بهشت مغولی» درباره ممیزی کتاب خاطرنشان کرد: کتاب بایستی مانند روزنامه منتشر شود و که اگر مطلبی در آن خلاف واقع بود به وسیله شکایت توسط مدعی خصوصی و یا مدعی العموم مانند تمام کشورهای دنیا به دادگاه ارجاع داده شود.

502

کد خبر: 807173

وب گردی

وب گردی