شیرازی: دربی آلمان بازی جدی است نه شوخی/ برای حضور جباری یا طارمی هیچ شرطی نگذاشتیم/صداوسیما بازی را پخش نکند سراغ شبکه‌های ماهواره‌ای خواهیم رفت

اسپانسر سرخابی‌ها گفت: همه می‌دانید تیم‌های بزرگ دنیا مثل بارسا، رئال و منچستر سال‌هاست قبل از شروع بازی‌ها تورهای پیش فصل را برگزار می‌کنند که از برگزاری چنین دیدارهایی چند هدف دارند که مورد اصلی آن درآمدزایی است.

به گزارش ایسکانیوز، علیرضا شیرازی نماینده اسپانسر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در نشست خبری دربی 85 اظهار داشت: از آنجا که قرار است دو تیم در آلمان بازی کنند و اخبار ضد و نقیض در رسانه‌ها پیرامون این مسابقه زیاد است، تصمیم گرفتیم نشست خبری برگزار کنیم و موارد رسمی در این نشست اعلام شود.

وی در خصوص دلایل برگزاری چنین مسابقه‌ای در آلمان گفت: همه می‌دانید تیم‌های بزرگ دنیا مثل بارسا، رئال و منچستر سال‌هاست قبل از شروع بازی‌ها تورهای پیش فصل را برگزار می‌کنند که از برگزاری چنین دیدارهایی چند هدف دارند که مورد اصلی آن درآمدزایی است.

شیرازی افزود: به طور مثال رئال در همه جای دنیا طرفدار دارد و خیلی‌ها دوست دارند بازی این تیم را از نزدیک ببینند. به همین علت آنها پیش از فصل به آمریکا یا چین می‌روند و تور پیش فصل خود را برای هواداران‌شان برگزار می‌کنند.

وی ادامه داد: ما پیش از آغاز فصل، سال گذشته، برگزاری این بازی را پیشنهاد داده بودیم اما به دلیل دیر شدن قرار شد در نیم‌فصل سال گذشته این بازی برگزار شود. البته به دلیل برگزاری اردوی تیم ملی در امارات و اینکه حدود 7 بازیکن پرسپولیس قرار بود در این اردو حاضر باشند به این نتیجه رسیدیم که این بازی با این شرایط جذابیت لازم را نخواهد داشت و به همین دلیل این بازی را به پایان فصل یا قبل از شروع فصل موکول کردیم. از طرفی هم از سوی وزارت ورزش و ارگان‌های مربوطه موافقت برای انجام این بازی اتخاذ شد اما پس از آن به دلیل بازی‌های دو تیم در مسابقات آسیایی و همچنین انتخابات ریاست جمهوری و چون همه رسانه‌ها درگیر مقوله انتخابات بودند به همین دلیل قرار شد این بازی در تاریخ 25 تیر برگزار شود.

وی ادامه داد: ما از فروردین ماه به دنبال برگزاری این بازی بودیم اما بحث‌هایی مثل تغییر هیأت مدیره و مدیران دو باشگاه این موضوع را مسکوت نگه داشت به خصوص اینکه درباره باشگاه پرسپولیس این صحبت‌ها بیشتر مطرح بود. بعد از اینکه از طریق وزارت ورزش بحث ثبات مدیریت دو باشگاه قطعی شد برای تاریخ 25 تیر این بازی برنامه‌ریزی شد و ورزشگاه‌های مختلفی هم مد نظر ما قرار گرفت. البته برخی از باشگاه‌ها به دلیل اینکه زیر کشت می‌رفتند باعث شده بود تا ما گزینه‌های محدود داشته باشیم. ورزشگاه بیله فیلد را قطعی کرده بودیم اما چون ظرفیت این ورزشگاه کمتر بود به همین دلیل تصمیم گرفتیم به دنبال ورزشگاه‌های بزرگتری باشیم. ما با ورزشگاه کلن هم توافق کردیم اما ورزشگاه کلن در اختیار شهرداری کلن بود و در نهایت ورزشگاه بیله‌فیلد را انتخاب کردیم که میزبان این بازی باشد.

اسپانسر باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال خاطرنشان کرد: به دلیل اجلاس جی 20 پلیس آلمان نگران بود که دو تیم پر طرفدار ایرانی در آلمان با هم مسابقه کنند و شاید نتواند امنیت لازم را برقرار کند و برای ما این موضوع مهم بود که امنیت این بازی و بازیکنان چه قبل از مسابقه و چه بعد از مسابقه رعایت شود. در نهایت روز چهارشنبه پلیس فدرال آلمان موافقت خود را اعلام کرد و از طریق فدراسیون فوتبال آلمان نامه‌ای برای ایران زده شد و ما چون زمان کم بود خود باشگاه‌ها تصمیم گرفتند که بازی چند روز عقب بیفتد و به همین دلیل چون بحث درآمدزایی و تبلیغات بازی مهم بود بازی چند روز عقب افتاد. در نهایت تصویب شد که در تاریخ 31 تیرماه این بازی برگزار شود.

وی در مورد اینکه قرار بود سوپرجام ایران در تاریخ 30 تیر انجام شود، افزود: موافقت اولیه برای تاریخ 30 تیر بود اما از آنجایی که باشگاه نفت تهران از نظر مدیریتی آمادگی کامل ندارد به همین دلیل قرار شد زمان این بازی تغییر کند از طرفی دربی آلمان از تاریخ 31 تیر و راس ساعت 22 در آلمان خواهد شد به این ترتیب که اعضای دو تیم روز پنجشنبه عازم آلمان می‌شوند و روز یکشنبه بعد از بازی به ایران باز می‌گردند، ترجیحاً هم دو تیم همراه با یک پرواز مشترک و چارتر در این سفر حاضر خواهند شد البته ما برای این بازی از همه دعوت عام کردیم اما بحث دعوت خاص از افراد توسط خود باشگاه‌ها صورت می‌گیرد و قرار است پیشکسوتانی هم در این سفر حضور داشته باشند اما نام‌هایی که در فضای مجازی عنوان می‌شود من در جریان نیستم. همچنین طبق توافق قرار شده هر دو تیم به جای 3 تعویض 4 تعویض انجام دهند.

شیرازی درباره اینکه گفته می‌شود این بازی فضای شادی خواهد داشت و حتی صحبت از این است که مربیان دو تیم بازی کنند، تصریح کرد: طرحی در خیلی از باشگاه‌های دنیا انجام می‌شود که در چنین بازی‌هایی هواداران ترکیب تیم‌ها را می‌چینند و ما هم از ابتدا این برنامه را داشتیم که هواداران ترکیب تیم‌ها را انتخاب کنند تا 30 دقیقه قبل از بازی هواداران دو تیم می‌توانند از طریق پیامک در چیدمان ترکیب‌ها دخالت داشته باشند و در این شرایط طبیعی است که سرمربیان تیم‌ها هم تاکتیک خود را براساس نفراتی که درون زمین هستند انتخاب می‌کنند اما باید بگویم که این بازی یک بازی جدی است و شوخی نیست. به هر حال خیلی از هواداران آرزو داشتند که روزی بتوانند در چینش ترکیب تیم‌های محبوب خود دخالت داشته باشند و حالا نظرشان دیده می‌شود. سرمربی تیم‌ها هم می‌توانند نظرات فنی جز خودش را ببیند اما اینکه گفته می‌شود ما برای مثلاً مهدی طارمی یا مجتبی جباری شرطی گذاشته‌ایم، صحت ندارد، حتی هواداران می‌توانند با پیامک تعویض تیم‌هایشان را هم انجام دهند و در دقایق 30، 50، 70 و 80 می‌توانند در تعویض‌ها نقش داشته باشند.

اسپانسر مشترک دو باشگاه پرسپولیس و استقلال درباره موضوع بلیت فروشی این بازی و اینکه گفته می‌شود سرمربی‌های دو تیم از انجام این بازی رضایت ندارند، گفت: امروز در آلمان روز تعطیل است اما از فردا روی سایت باشگاه بیله فیلد آلمان بلیت‌فروشی آغاز می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم بین ۵ الی ۱۰ هزار تماشاگر به ورزشگاه بیایند اما چون بازی عقب افتاده و سر و صدای این بازی در ایران و در کل دنیا پیچیده احتمال می‌دهیم که تعداد تماشاگران بیشتر باشد. در خصوص بحث سرمربیان هم باید بگویم که در برگشت تیم استقلال از امارات من در پرواز با علیرضا منصوریان سرمربی استقلال به صورت مفصل صحبت کردم حتی این موضوع در نیم‌فصل سال گذشته هم به گوش برانکو رسیده بود و او هم موافقت خود را اعلام کرد. اصلاً اینطور نیست که مربیان دو تیم با این بازی مخالف باشند. اتفاقاً باشگاه‌ها موافقت خود را با انجام این بازی اعلام کردند و اگر قرار بود موافق نباشند که اصلاً این بازی برگزار نمی‌شد. در خصوص داور بازی هم باید بگویم که در برخی رسانه‌ها صحبت از علیرضا فغانی برای قضاوت این بازی نام برده شده اما ما صحبتی با فغانی نداشتیم و داور بازی هم آلمانی خواهد بود. با توجه به اینکه ورزشگاه بیله فیلد میزبان این بازی است به همین دلیل استانداردها نظیر انتخاب داور، آمبولانس، امنیت ورزشگاه و ... توسط این باشگاه انجام می‌شود. قیمت بلیت استادیوم هم برای ورود تماشاگران ۲۰ الی ۷۰ یورو عنوان شده است.

وی درباره اینکه شنیده می‌شود علی دایی به دلیل ارتباطاتی که با باشگاه بیله‌فیلد آلمان داشته در بحث گرفتن تخفیف از این ورزشگاه نقش داشته است، خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم بحث ما فقط ورزشگاه بیله‌فیلد آلمان نبود چرا که ما گزینه‌هایی مثل ورزشگاه کلن و برلین هم داشتیم. قیمت اولیه ورزشگاه بیله‌فیلد بالا بود و ما به مسئولان این ورزشگاه اعلام کردیم با این پول می‌توانیم ورزشگاه‌های دیگری را بگیریم و اعلام کردیم که اگر توافقی صورت نگیرد سراغ استادیوم‌های دیگر می‌رویم البته در جریان مکالمات علی دایی و علی اکبر طاهری هستم، حتماً هم بیله‌فیلدی‌ها مایل بودند که این بازی آنجا انجام شود. از طرفی حضور فردی مثل علی دایی در این بین بی تاثیر نبود.

شیرازی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود اگر استقلال یا پرسپولیس در این بازی حضور پیدا نکنند جریمه خواهد شد، اظهار داشت: اصلاً و ابداً همچین چیزی نیست. ما اسپانسر این دو باشگاه نیستیم بلکه به عنوان همکار تجاری با آنها همکاری می‌کنیم همچنین از طرق مختلف مثل تبلیغات، پیامک و ... به دنبال درآمدزایی هستیم اما این موضوع را تکذیب می‌کنم که اگر تیم‌ها به این بازی نیایند جریمه می‌شوند، بلکه اگر بیایند که پول خوبی گیرشان می‌آید و اگر هم نیایند از این درآمد محروم می‌شوند اما بحث جریمه در میان نبوده است.

اسپانسر مشترک دو باشگاه پرسپولیس و استقلال درباره اینکه این بازی باعث شده تا برنامه‌های سازمان لیگ تغییر کند، اظهار داشت: از ابتدا قرار بود ۲۵ تیر این بازی برگزار شود اما بعد از اینکه بحث تغییر زمان به وجود آمد باشگاه استقلال مخالفتی نداشت اما پرسپولیسی‌ها درگیر سوپرجام بودند. پس از آن بود که طاهری با مشورت با کادر فنی پرسپولیس اعلام کرد که حاضر هستند ۳۱ تیرماه در دربی به میدان بروند. اتفاقاً باید بگویم که برنامه‌های سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال زیر سوال نرفت بلکه آنها استقبال هم کردند چرا که هواداران پرسپولیس و استقلال بیشتر هستند و می‌توانند از این طریق درآمدزایی کنند. همچنین می‌توانم بگویم که باشگاه‌های دیگر هم قادر هستند از این طریق درآمدزایی کنند. کل درآمد این بازی به پرسپولیس و استقلال می‌رسد اما باید اعلام کنم که سازمان لیگ در این قضیه به ما خیلی کمک کرد، قطعاً برگزاری سوپرجام بسیار مهم است اما به هرحال باید بدانیم که فوتبال ایران بدون پرسپولیس و استقلال معنایی ندارد. خوشبختانه برای انجام شدن این بازی همه همکاری کردند و میل و اراده آنها به انجام شدن بازی بود.

وی در مورد اینکه برگزاری این دیدار چه رقمی نصیب باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال می‌کند، گفت: اینکه چه عددی در می‌آید مشخص نیست چون به بلیت فروشی، تبلیغات و مسائل دیگر وجود دارد. با توجه به اهمیت این بازی و سر و صدایی که آن ایجاد کرده قطعاً اسپانسرهای بیشتری پای کار می‌آیند و از طرفی هم باید بگویم که بیشترین درآمد از مشارکت مردم در انتخاب ترکیب‌هاست. هر هوادار با کمک ۵ هزار تومانی می‌تواند به انتخاب ترکیب کمک کند و هر پیامک برای حق رأی جهت تعویض بازیکنان ۲ هزار تومان است. حتی در خصوص درآمدهای این باشگاه که خیلی مواقع اخبار ضد و نقیض منتشر می‌شود باید بگویم درآمد پرسپولیس و استقلال مستقیماً به مشارکت هوادارانشان ارتباط دارد. در فضای مجازی خیلی مواقع گفته می‌شود که سامانه ۳۰۹۰ پول‌ها را مساوی تقسیم می‌کند اما این موضوع غیرممکن است. همه باشگاه‌ها حساب اختصاصی دارند و امکان ندارد که یک پیامک استقلال به نام پرسپولیس ثبت شود یا برعکس. اتفاقاً باید بگویم در مدتی که این همکاری آغاز شده باشگاه پرسپولیس ۱۲ میلیارد تومان از استقلال بیشتر دریافت کرده و این هم به دلیل مشارکت بیشتر هواداران این تیم است. همین حالا می‌توانم بگویم که درآمد پرسپولیس و استقلال حدوداً ۱۰ برابر تراکتورسازی است.

وی در مورد اینکه بازیکنان ۲ باشگاه هنوز مطمئن نیستند که این دربی برگزار شود، افزود: قطعی شدن دربی از طریق باشگاه‌ها به گوش بازیکنان دو تیم رسیده است. استقلال و پرسپولیس باشگاه‌های بزرگی هستند همانطور که باشگاه‌های رئال مادرید و بارسلونا در خارج از اسپانیا به مصاف هم می روند البته موضوعی هم باید توضیح دهم و آن اینکه برخی می‌گویند انجام پرواز چارتر برای دو باشگاه شاید با توجه به نتیجه احتمالی دربی مشکل‌ساز شود اما به هر حال ما محدودیت‌های پروازی داریم. دست ما نیست که بتوانیم دو پرواز جداگانه برای دو باشگاه بگیریم. البته آژانس هواپیمایی که کارها را انجام می‌دهد در تلاش است تا هوادارانی که ویزا دارند و می‌توانند این سفر را بیایند را جذب کند که در صورت پر شدن صندلی‌های هواپیما شاید بتوانیم برای هر تیم یک پرواز جداگانه بگیریم. اینکه برخی‌ها هم از بازی در آلمان ایراد می‌گیرند و می‌گویند چرا آنجا باید به عرض آنها برسانم که گزینه اول ما آلمان بود چرا که ایرانیان زیادی در این کشور حضور دارند.

شیرازی در خصوص بحث حق پخش دربی در آلمان افزود: بخش عمده درآمد هر باشگاه در دنیا از طریق حق پخش صورت می‌گیرد. یکی از دلایلی که باعث شد تا خبر قطعیت بازی دیرتر اعلام شود همین بود که ببینیم آیا بازی از تلویزیون ایران به صورت مستقیم پخش می‌شود یا خیر و آیا شبکه‌های خارجی که در ایران فعالیت مجاز انجام می‌دهند و زیر نظر وزارت ارشاد قرار دارند می‌توانند این بازی را پخش کنند یا خیر. تقاضاهایی هم از سمت شبکه‌های خارجی به ما داده شد و حتی رقم خوبی هم اعلام می‌کردند اما ترجیح دادیم که این بازی از تلویزیون کشور خودمان پخش شود. بحث حق پخش سالهاست که پرداخت نمی‌شود و صدا و سیما ریالی به باشگاه‌ها نمی‌دهد اما به هر حال بحث تبلیغات این مسابقه و مشارکت هواداران موضوع مهمی بود، ما مذاکراتی انجام دادیم و عقد قرارداد حدود ۳ هفته به طول انجامید که این موضوع باعث شد زمان از دست برود. حدود ۲ هفته قبل بود که مدیران پرسپولیس و استقلال قراردادشان را با صدا و سیما امضاء کردند هرچند که صدا و سیما آنطور که باید و شاید همکاری نکرده است و این موضوع ما را نگران کرده است. قراردادی که منعقد شده به سود صدا و سیماست و ما بنا به مصلحت کشور و اینکه هواداران ایرانی در داخل کشور بتوانند این بازی را ببینند ترجیح دادیم که این بازی از تلویزیون ایران پخش شود اما صدا و سیما تا امروز به تعهداتی که داده عمل نکرده و اگر این قضیه ادامه پیدا کند باید فکر دیگری کنیم! به طور مثال شورای بازبینی صدا و سیما ایراد گرفته که چرا بالای لوگوی پرسپولیس ستاره دارد! این مسائل کارشکنی است و شاید می‌خواهند تا شب آخر این موضوع را طول بدهند تا بازی را رایگان پخش کنند. ما تا امروز و فردا تصمیم نهایی را در این‌باره می‌گیریم. حتی ۱۰ قسمت هم آماده کرده بودیم که می‌توانست جزء برنامه‌های پر بیننده صدا و سیما قرار بگیرد و از کنار همین برنامه‌ها صدا و سیما می‌توانست درآمد خوبی کسب کند. البته در حیطه صدا و سیما نیست که بخواهد بگوید ستاره در بالای لوگو باشد یا نباشد اما اگر در شبکه‌های داخلی این بازی را پخش نکنیم به دنبال پخش آن در شبکه‌های ماهواره‌ای خواهیم رفت که پول بیشتری هم بابت پخش این بازی می‌دهند.

602

کد خبر: 807186

وب گردی

وب گردی