جای خالی آموزش به کودکان/ والدین باید از کودکی به فرزندان خود آموزش دهند

یک جامعه شناس معتقد است:آزار و اذیت کودکان را می توان یکی از بدترین نوع شکنجه جسمی و روحی دانست وکودکانی که چنین شرایطی را تجربه کرده اند، معمولا از مطرح کردن موضوع با والدین خود واهمه دارند، تصور کنید در این شرایط والدین کودک را تحت فشار قرار داده و ناآرامی کودک خود را به عوامل تحصیلی و... ارتباط دهند و او را مواخذه کنند بدون شک کودکان در این موقعیت کوچکترین جسارتی برای بازگو کردن اتفاقات تلخی که برایشان رخ داده را نخواهند داشت.

حمید فتاحی در گفت و گو با ایسکانیوز درباره حادثه غم انگیز آتنا اصلانی گفت: حادثه فوت آتنا اصلانی قلب ایرانیان را به درد آورد و کشورمان را در بحت و ماتم فرو برد.

وی ادامه داد:بارها دز سراسر دنیا اتفاق افتاده که یک فرد با نیت شوم اقدام به آزار و اذیت یک کودک کرده و در برخی موارد برای اینکه جنایتش فاش نشود اقدام به کشتن کودک کرده است.

این جامعه شناس گفت: برای پیشگیری از بروز آزار و اذیت کودکان در مرحل اول لازم است به کودکان خود آموزش دهید که در تمامی مواردی که برایشان اتفاق می افتد با والدین خود صادق باشند حتی اگر احتمال دهند پدر و مادرشان او را مواخذه خواهد کرد.

وی اضافه کرد: بسیاری از کودکان هنگامی که مورد آزاد و اذیت قرار می گیرند، ترجیح می دهند سکوت کنند و تنهایی را به شرکت کردن در جمع ترجیح می دهند.معمولا در چنین شرایطی کودکان احساس می کنند آلوده شده اند و حالت های وسواسی پیدا می کنند، معمولا از همه چیز می ترسند و واکنش های ناگهانی در مقابل لمس کردن حتی توسط والدین خود دارند.

فتاحی افزود: آزار و اذیت کودکان را می توان یکی از بدترین نوع شکنجه جسمی و روحی دانست کودکانی که چنین شرایطی را تجربه کرده اند، معمولا از مطرح کردن این موضوع با والدین خود واهمه دارند، تصور کنید در این شرایط والدین کودک را تحت فشار قرار داده و ناآرامی کودک خود را به عوامل تحصیلی و... ارتباط دهند و او را مواخذه کنند بدون شک کودکان در این موقعیت کوچکترین جسارتی برای بازگو کردن اتفاقات تلخی که برایشان رخ داده را نخواهند داشت.

وی بیان کرد: والدین لازم است با صبر و حوصله آموزش های هشدار دهنده را از سنین کودکی به فرزندان خود آموزش دهند و از آن ها بخواهند که در صورتی که فردی ناگهان به آن ها نزدیک شد و قصد لمس بدن او را داشت، هر چه سریع تر به والدین یا یک فرد بزرگتری که در اطراف حضور دارد اطلاع دهند.

این روانشناس تاکید کرد:باید به کودکان خود مهارت نه گفتن در مواردی که بر خلاف میل شان است را آموزش دهند و تا جایی که امکان دارد آن ها را با افراد غریبه تنها نگذارند و اجازه ندهند به مکان های خلوت بروند تا کمتر شاهد بروز حوادث تلخی و ناگوار این چنینی باشیم.

701

کد خبر: 807196

وب گردی

وب گردی