مراسم افتتاحیه اولین المپیاد ملی ورزش همگانی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد

مراسم افتتاحیه اولین المپیاد ملی ورزش همگانی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سراسر کشور، ۲۵ تیر ۱۳۹۶ با حضور بیش از ۹۰ تیم ورزشی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این مراسم که با حضور رئیس و مسئولان دانشگاه تهران، مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت ورزش و جوانان و حدود ۹۳ تیم دختران از دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، ضمن خوش‌آمدگویی به تیم‌های شرکت کننده در اولین المپیاد اظهار کرد: «برای دانشگاه تهران این موقعیت بسیار مغتنم است ما خیلی خوشحال هستیم توفیق میزبانی اولین المپیاد ورزش همگانی را داریم و امیدواریم میزبان خوبی برای شما ورزشکاران عزیز باشیم».

رئیس دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه در دانشگاه تهران ورزش فقط یک امر تربیت بدنی نیست، افزود: «آموزش و پژوهش صرفاً برای یادگیری نیست، به نظر ما مرزی بین آموزش، پژوهش و فرهنگ نباید قائل شد. همانطور که آموزش و پژوهش جنبه‌های مختلف یک انسان را پرورش می‌دهند ورزش هم جنبه‌های مختلف انسان را با صبر، همزیستی، رفاقت و کار گروهی آموزش می‌دهد».

دکتر نیلی احمدآبادی با بیان اینکه در عین رقابت باید رفاقت را فراموش نکنیم، تصریح کرد: «بسیاری از موفقیت‌های دانشجویان ما بستگی به همین جنبه‌ها و فعالیت‌های ورزشی دارد. لذا توسعه برنامه‌های ورزشی همواره باید در دستور کار دانشجویان قرار بگیرد».

وی خاطر نشان کرد: «اولین پیروزی، پیروزی اخلاقی، دوستی و کارگروهی است. رقابت‌ها بعد از اینها مطرح می‌شود و من از همه دستگاه‌های ذیربط که به برگزاری این المپیاد کمک کردند، قدرانی می‌کنم».

دکتر مجتبی صدیق، معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری، نیز در این مراسم ضمن قدردانی از دانشگاه تهران در برگزاری و میزبانی اولین المپیاد و با اشاره به اینکه وزارت علوم در سه بخش ورزش‌های همگانی قهرمانی و بین‌المللی فعالیت دارد گفت: «ورزش‌های همگانی در دانشگاه‌ها اجرا می‌شد اما در این چند سال اخیر تصمیم بر این بود که در سطح ملی همه دانشگاه‌ها در این بخش از ورزش مشارکت داشته باشند».

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری، با اظهار اینکه در بخش رقابت‌های علمی هم المپیاد دانشجویان را داریم، افزود: «در سطح وزرات علوم و دانشگاه‌ها تلاشمان بر این است که امکانات بیشتری را برای ورزشکاران فراهم کنیم، سرانه فیزیکی از ۱۸/‏۱ تا پایان سال به ۵۰/‏۱ متر مربع خواهد رسید».

دکتر صدیق با اشاره به اینکه در یکصد خوابگاه دانشجویی امکانات ورزش همگانی در سال گذشته فراهم شده و امسال نیز یکصد خوابگاه دیگر از این امکانات برخوردار خواهند شد، بیان کرد: «۲۶ درصد از دانشجویان ما تحرک بدنی مناسب در طول هفته ندارند و امیدواریم که این رقابت‌ها به افزایش ورزش همگانی کمک کند و ورزشکاران باید به این مهم توجه کنند و در کنار رقابت‌ها رفاقت‌ها را فراموش نکنند».

دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران، با اظهار اینکه دانشگاه تهران به همکاری بخش عظیمی از همکاران خود و سازمان‌های مختلف توانست افتخار برگزاری این رویداد بزرگ را پیدا کند، گفت: «المپیاد ورزش همگانی هرچند مقام قهرمانی ندارد اما یک امر مهم در آن است که باید قدر بدانیم و آن تلاش شما عزیزان در یک مشارکت جمعی است و این رویداد به نهادینه شدن فرهنگ ورزش همگانی کمک خواهد کرد».

معاون فرهنگی دانشگاه تهران ضمن تسلیت درگذشت نابغه ایرانی ریاضی، زنده یاد دکتر مریم میرزاخانی خاطر نشان کرد: «دکتر میرزاخانی نماینده شایسته‌ای برای دختران و زنان این مملکت بود و شک ندارم توسعه کشور در گرو فعالیت و مشارکت دختران و زنان پاینده و بلند پرواز این کشور خواهد بود».

دکتر محمد پورکیانی، مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ورزش را به عنوان یک مقوله اجتماعی و ابزار مهم با کارکردها و تأثیرات گسترده برشمرد که نقش ارزنده‌ای در دنیای امروز ایفا می‌کند.

وی افزود: «ورزش و فعالیت بدنی جزئی از فرهنگ هر ملت است و ورزش همگانی ابزاری برای سلامتی، نشاط، رشد ظرفیت‌های اخلاقی، اجتماعی و عاطفی همه آحاد جامعه به ویژه در نسل جوان است».

دکتر پورکیانی خاطر نشان کرد: «با عنایت به ضرورت فعالیت‌های جسمانی و توسعه ورزش‌های همگانی و نظر به سیاست‌های سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر اولویت ورزش همگانی در بین دانشگاهیان به ویژه قشر فهیم و فرهیخته دانشجو به فعالیت‌های ورزشی و هم‌چنین تأکیدات مسئولان عالی نظام درباره اهمیت ورزش‌های همگانی اداره کل تربیت بدنی اقدام به طراحی و اجرای اولین المپیاد ملی ورزش‌های همگانی با مشارکت کلیه بخش‌های آموزش عالی کشور کرده است».

وی در پایان گفت: «بدون تردید برگزاری این رویداد ملی دانشگاهی الگوی شایسته‌ای از تعامل و هم افزایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود برای همه بخش‌های آموزش عالی کشور است.

در پایان سوگند نامه از سوی دانشجویان ورزشکار شرکت کننده در مراسم قرائت و پس از برگزاری مراسم رژه مشعل اولین المپیاد ملی ورزش همگانی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سراسر کشور افروخته شد.

201

کد خبر: 807291

وب گردی

وب گردی