دلیل فرونشست زمین  در ایران  چیست ؟

کاهش آب های زیر زمینی می تواندپدیده کارست را به دنبال داشته باشد و پیشروی آن به شهر ها فرونشست زمین را تشدید می کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از زیست آنلاین، اصغر ناطقی کارشناس حوزه اقلیم شناسی می گوید : خاک ها اهمیت زیادی در حفظ آب ایفا می کنند و همین خاک می تواند نقش تاثیر گذاری در حوادث و اتفاقاتی که به صورت طبیعی رخ می دهد ایفا کند مثلا همین خاک‌های سست و رسی در اثر تحمیل بار زیاد ناشی از ساختمان‌های بلند‌مرتبه واکنش نشان می‌دهند و این واکنش به صورت نشست بیش از حد خاک نمود پیدا می کند.
این کارشناس در ادامه می گوید : بررسی ها نشان می دهد که عمده دلیل فرونشست زمین در ایران در اثر عواملی همچون افت سطح آبهای زیر زمینی و ریزش کارست است.
وی در توضیح پدیده کارست می گوید : وقتی ابها از کوهها به سمت سازندهای دارای املاح نمکی و گچی زیاد سرازیر میشوند سبب می شود که آبها شور شوند و از سوی دیگر آب ها املاح را به مناطق پست داخلی و کویرها و دریاچه های فصلی هدایت کنند.در واقع در این مناطق درجه حرارت بالا است و باعث می شود که مقدار تبخیر بیش از اندازه باشد.
ناطقی در ادامه می گوید : وقتی آبها تبخیر می شوند و سطح شوری آب زیاد میشود ،بیابان زایی رخ می دهد ،چون پوشش گیاهی مناطق نیمه بیابانی نمیتواند در نواحی شور باقی بماند منطقه تبدیل به بیابان می شود و به این طریق بیابان ها به سمت روستاها و شهر ها پیشروی می کند . حتی اگر این آب تبخیر نشود خاک شور شوری آب را در منطقه بالا می برد.
در این حالت باز هم پوشش گیاهی از بین می رود و زمین قابلیت کشاورزی اش را از دست می دهد که نمونه آن فرونشست زمین اطراف سد لار است .
وی در ادامه به پشروی کارست به شهرها نیز اشاره کرده و می گوید : کارست ها به شهرها نیز راه پیدا می کنند و بررسی ها در تهران نشان داده است که نشست زمین در برخی از نقاط نتیجه شکستن کارست است
این کارشناس حوزه اقلیم در ادامه بهترین راه را برای کاهش تاثیر کارست زهکشی و آبخیزداری عنوان کرده و می گوید :درست قبل از اینکه این آبهای شیرین به سازندها و گنبدهای نمکی برسند و شور شوند باید آنها را به سمت مناطقی که به آنها نیاز داریم منتقل و این آب را مدیریت کنیم . در این حالت این آبها هم به مصرف می ریند و هدر نمی روند و هم باعث افزایش شوری خاک در مناطق پایین دست یا بالا امدن سطح آبهای شور نمی شوند که مناطق نیمه بیابانی و استپی را تبدیل به بیابان کنند.
وی با اشاره به مدیریت آب در این بخش می افزاید :وقتی این آب ها مدیریت شوند در نتیجه بارش باران شوری خاک بیابان ها بعد از گذشت مدت زمانی از بین می رود و شوری خاک در آن مناطق کاهش پیدا می کند و در نتیجه گیاهان دوباره رشد کرده و قابل کشت می شوند . در چنین مواردی خاک استحکام خود را حفظ کرده و از فرونشست زمین نیز جلوگیری می شود.

703

کد خبر: 807754

وب گردی

وب گردی