جزئیات تفاهم نامه  ایران و قرقیزستان در حوزه دارو/  چند درصد داروهای  ایران تولید داخل است؟

دکتر دیناروند، توسعه بازار صادرات دارو و تجهیزات پزشکی را از اهداف سفرهای وزیر بهداشت کشورمان به سایر کشورها عنوان کرد و افزود: ماموریت ما در کشور قرقیزستان هم همین مسئله است و سفر به این کشور فرصت خوبی برای توسعه بازار صادرات است چرا که این کشور جز کشورهای اوراسیا است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از پایگاه خبری سازمان غذا و دارو ، دکتر رسول دیناروند در حاشیه بازدید از آکادمی دارویی قرقیزستان و مذاکره با مسئولین دارویی این کشور با بیان این که این کشور از لحاظ تامین داروی خود وابسته به خارج از کشور خودش است، گفت: حدود ۹۷ درصد داروهای کشور ایران تولید داخل است .


معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به علاقه مندی کشور قرقیزستان برای حضور شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی ایران و سرمایه گذاری این شرکت ها در کشور خود، افزود: طی تفاهم نامه میان ایران و قرقیزستان در حوزه دارو تجهیزات پزشکی مقرر شد ثبت داروهای ایرانی با سرعت بیشتری در قرقیزستان صورت گیرد و بزودی هیاتی ایرانی از بخش خصوصی برای بررسی نحوه اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه به این کشور سفر خواهند کرد.


رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر این که ثبت دارو در کشور قرقیزستان به دلیل این که جز کشورهای اتحادیه اروپا است باعث ورود داروی ایران به سایر کشورهای اتحادیه اوراسیا خواهد شد، افزود: ما می توانیم داروهای تولید داخل را در این کشور ثبت کنیم تا بازار ۱۸۰ میلیونی روسیه و کشورهای عضو اوراسیا را مورد هدف خود قرار دهیم.

دکتر دیناروند افزود: قرقیزستان می تواند دروازه ورود دارو و تجهیزات ایران به کشورهای اتحادیه اوراسیا باشد.

معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر ضرورت استفاده بخش خصوصی از فرصت ایجاد شده، افزود: در دوران تحریم های سنگین، تبادلات ایران با دنیا و کشورهای غربی متوقف شده بود و سد تحریم باعث محدودیت ورود شرکت های ایرانی به بازار جهانی شده بود.

دکتر دیناروند با اشاره به این که صادرات در حوزه دارو بسیار سخت و مشکل است و نیاز به ثبت دارد، افزود : پس از برجام، افزایش صادرات به شکل معنی داری افزایش یافت و به حدود ۲۰۰ میلیون دلار رسید، در حالیکه در اواخر سال ۹۰ و ۹۱ میزان صادرات دارو به زیر ۱۰۰ میلیون دلار رسیده بود و حتی در دوران تحریم بازار افغانستان را هم از دست داده بودیم.

وی در پایان با اشاره به توسعه روابط بین المللی در دوران پسابرجام، افزود: از ده سال گذشته ۶ قلم داروی ایرانی در قرقیزستان ثبت شده است و می توانیم صدها قلم دارو در این کشور ثبت کنیم و با بازار ۶۰۰ میلیون دلاری رقابت کنیم.

701

کد خبر: 808015

وب گردی

وب گردی