عصرهای تابستان در سراب وزیر بازارچه ، مسجد وسقاخانه 120 ساله قدم بزنید

محله فروزش یا همان "سراب وزیر" سابق در محدوده منطقه 11؛ به جا مانده از دوران ناصری است که روزهای بلند تابستان و اوقات فراغت فرصت مناسبی برای بازدید از این محله طهران قدیم و بناهای تاریخی آن است.

به گزارش ایسکانیوز بخشی از طهران قدیم در محدوده مرکزی شهر قرار گرفته است که محله فروزش با قدمتی کهن که در روزگار دور "سراب وزیر" خوانده می شد؛ از جمله آن هاست.

محله فروزش یا سراب وزیر از دوره ناصری تا امروز محل زندگی و فعالیت شخصیت های به نامی بوده است. قدیمی ها هنوز این محله را به نام "مهدیخانی" می شناسند که برگرفته از نام " مهدی موش " خزانه دار دربار ناصرالدین شاه بود است و خود داستانی دارد.

به گفته نصراله آبادیان ؛ پروژه حفاظت از تنها بازارچه چوبی شهر تهران که در محله فروزش قرار دارد در راستای حفاظت از بافت کهن و تاریخی طهران قدیم با مشارکت سازمان میراث فرهنگی شهر تهران انجام شده است.

شهردار منطقه 11 در این باره گفت: بازارچه 120ساله چهارسوق چوبی از جمله بناهای منحصر به فرد باقی مانده از زمان قاجار است که در تقاطع کوچه های زندی، توسلی، میثم و رضایی مجد در خیابان فروزش نزدیک خیابان مولوی واقع شده و با چوب به شکل مخروطی شکل مسقف شده است و به همین علت آن را چهارسوق چوبی نامند.این بازارچه سرپوشیده که اکنون نیز دایر است تمام ویژگی های یک بازار کامل را دارد ویک گذر تاریخی ارزشمند برای رونق گردشگری است.

همچنین بازارچه نائب آقا، سقاخانه عزیز محمد، حسینیه مسلمیه، مسجد 122 ساله "قندی" یادگار مرحوم "سید هاشم قندی" نیز در خیابان فروزش قرار دارند که علاقمندان می توانند برای گشت و گذار تابستانه در گذرها و محله های طهران قدیم که هنوز حال و هوای یکصد سال پیش را در خود دارند؛ به میدان وحدت اسلامی، خیابان فروزش بروند.

700

کد خبر: 808081

وب گردی

وب گردی