تهران- ایسکانیوز: عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه شصت و هفتمین نشست شورای اجتماعی در جمع خبرنگاران درباره ادعای آمریکا مبنی بر دعوت از ایران برای مبارزه با تروریسم اظهار داشت: به آمریکایی ها به دلیل رفتارهای دوگانه ای که داشته اند اعتماد نداریم.

وی ادامه داد: در بخش مبارزه با تروریسم حقوق بشر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای و ده‌ها عنوان دیگر آمریکایی‌ها رفتارهای دوگانه‌ای داشتند و پیش خود، خودی و غیرخودی را تقسیم می‌کنند.

وزیر کشور تأکید کرد: در مسئله مبارزه با داعش شواهدی علیه برخی از همین کشورهایی که ائتلاف بزرگی به سرکردگی آمریکا تشکیل داده‌اند وجود دارد آنها پشتیبانی مالی لوجستیکی، سیاسی و خدماتی داشتند و اکنون هم ایفای نقش می‌کنند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه وظیفه خود می‌دانیم که همواره با تروریسم مبارزه کنیم گفت: خود ما هم قربانی تروریسم بوده‌ایم و اکنون هم مورد تهدید تروریسم هستیم به ویژه اگر این موضوع در کشورهای اسلامی همچون سوریه ، عراق و هر کشور اسلامی دیگری باشد با اولویت بازتری با این مسئله (مبارزه با تروریسم) برخورد می‌کنیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه از حمایت‌های سیاسی پشتیبانی خدماتی به دولت‌‌ها و مردم سوریه و عراق ابایی نداریم افزود: ما حمایت‌های خود را انجام خواهیم داد و آن را اعلام خواهیم کرد در عین حال زمان شاهد خواهد بود و شما هم خواهید دید که آمریکا مثل همه موضوعات دیگر در القاعده، برج‌های دوقلو، اشغال افغانستان در صدد گسترش تروریسم بود در اینجا هم به دنبال همین است.

وزیر کشور تصریح کرد: تجربه نشان می‌دهد آمریکا همواره به دنبال مسائل و منافع خودش بوده است جدای از آنها ما کمک‌های خود را به مردم و دولت عراق انجام خواهیم داد.

رحمانی فضلی با اشاره به شصت و هفتمین نشست شورای اجتماعی کشور و مباحث مطرح شده در آن گفت: این جلسه شورای اجتماعی درباره جایگاه موضوعات و مسائل اجتماعی در برنامه ششم است، برنامه و ستادهای مرتبط با مسائل اجتماعی در دستگاه‌های اجرایی و معاونت راهبردی وزارت کشور تشکیل شد.

وی ادامه داد: شورای اجتماعی در این جلسه گزارشی را درباره موضوعات اصلی اجتماعی همانند وفاق اجتماعی، رضایتمندی اجتماعی، ‌نشاط اجتماعی، آسیب‌شناسی اجتماعی و طراحی برای رفع این آسیب‌ها ارائه کردند بنابراین در این جلسه پیش‌نویسی تدوین خواهد شد که بر اساس ان سیاست‌ها تدوین شده و به دولت تقدیم خواهد شد.

وزیر کشور با بیان اینکه شورای  اجتماعی به عنوان مرجع اصلی مباحث اجتماعی حتما حضوری فعال و قوی در تدوین برنامه ششم خواهد داشت افزود: این جلسه مرحله نهایی این نشست بود که برای همدلی و درک موضوعات مشترک در حوزه اجتماعی با تمام دستگاه‌های اجرایی جلسات کارشناسی و پیگیری‌های جدی شده است.

وی بیان داشت: از مجلس شورای اسلامی وقتی درخواست کرده‌ام تا طی یک ساعت مسائل مهم اجتماعی را در صحن علنی مطرح کند حتی در جلسه دولت هم موضوعات اجتماعی را حدود دو ساعت مطرح کردیم و رئیس جمهور هم 30 دقیقه درباره اهمیت موضوعات اجتماعی و توجه برنامه ریزی درباره آن صحبت کرده است، جمع‌بندی این جلسه این بود که موضوعات اجتماعی با محوریت وزارت کشور صورت گیرد، ‌برنامه‌ها و پروژه‌ها از سوی وزارت کشور تصویب شده و به دولت ارائه شود.

وزیر کشور گفت: با پیگیری مسائل اجتماعی و رسیدن این موضوعات به جایگاه مناسب برنامه‌ها را در قالب بودجه سالانه وضع خواهیم کرد تا پاسخ مناسبی به مردم دهیم و نتیجه آن نشاط اجتماعی در جامعه باشد.

رحمانی فضلی سمن‌ها را از موضوعات اصلی موضوعات اجتماعی عنوان کرد و افزود: پایه و مبنای ما مردم هستند و سمن‌‌ها یکی از غالب‌های موثر و ساختارهای مهمی است که می‌تواند مردم را متشکل، هدفمند و موثر در درون یک نهاد اجتماعی هدایت کند.

وزیر کشور گفت: در وزارت کشور جلسات متعددی با تشکل‌ها و سمن‌ها تشکیل شده حتی جلسه مهمی هم با حضور رئیس جمهور برگزار شد، پیش نویس قانون سمن‌ها با مشارکت خود آنها فراهم خواهد شد تا برای تصویب به مجلس فرستاده شود.

وی درباره حضور گشت‌های انصار حزب‌الله بدون کارت شناسایی اضافه کرد: سخنگوی وزارت کشور در این زمینه صحبت کرده است، هر فعالیت اجتماعی باید مبتنی بر قانون باشد و در این حوزه هم متولی وزارت کشور است.

رحمانی فضلی درباره مدیریت شهری و  ابزار نظارتی وزارت کشور در انتخاب شهرداری‌ها گفت: مدیریت شهری موضوعی بسیار مهم و تعین کننده است و ما باید هر چه می‌توانیم وظیفه دولت را در ادره انمور شهرها به مردم واگذار کنیم و این نگاه اصلی دولت است.

وی ادامه  داد : اگر موضوعات مختلف مدیریت شهری به صورت یکپارچه هدایت شود دولت در موضع حاکمیت و اعمال ان هیچ گاه نمی تواند وظایفش را بر مابقی دستگاه‌ها واگذار کند،‌وظیفه دولت سیاست گذاری،‌نظارت و تشویق و حمایت است،‌ما به دنبال این هستیم که بتوانیم در یک پیشنهاد جامع از تجربیات متفاوت شهرداری‌های با تجربه استفاده کنیم.

رحمانی فضلی افزود: دولت باید سیاست نظارتی داشته باشد در بعضی موارد دولت اختیارات لازم را ندارد برای نمونه حکم شهرداری‌های شهرهای بالای 200 هزار نفری را وزیر کشور صادر می‌کند اما اگر در وزارت کشور در این زمینه اشکال در برنامه‌ای پیدا شود و شرایط به مرحله‌ای برسد که ما با یک خاطی در شهرداری‌ها مواجه باشیم دیگر اختیار با دولت نیست و این با روح نظارت حاکمیتی مخالف است.

وی اضافه کرد: دولت نمی‌تواند به عنوان حاکمیت اصلی و مسئول اجرای نظارت‌ها بر نحوه گسترش شهرها و چگونگی آن، مسائل اجتماعی و کالبدی شهرها،‌ ارتباط شهرها با مناطق پیرامونی چشم‌پوشی کند.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: در برخی موارد  فعالیت و اقداماتی که حافظ شرایط زیست محیطی مناسب شهروندان در حوزه شهری باشد مورد توجه دولت قرار نمی‌گیرد و در برخی موارد هم دولت ابزار نظارتی کافی هم ندارد.
کد خبر: 80868

وب گردی

وب گردی