تهران- ایسکانیوز: با بهره گیری از مدل های سرمایه گذاری و فناوری های جدید در حوزه آب و آبفا می توان تنش های آبی موجود و بحران های آتی کشور را مدیریت کرد.


مهندس ابوالفضل شفیعی، عضو شورای ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی درباره کاربرد و ترکیب مدل های سرمایه گذاری با پروژه های انتقال و توسعه فناوری های حوزه آب اظهار کرد: کار مدل سازی برای سرمایه گذاری و به کارگیری فناوری و تکنولوژی های روز دنیا مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان در دنیا بارها تجربه شده و تنها لازم است با انتخاب روش های متناسب با شرایط فنی،اجتماعی و اعتقادی کشور در چند منطقه(برای استفاده در شرایط متنوع آب و هوایی و اقلیمی) در ابعاد صنعتی اجرا و نتایج آن رونمایی و در بین متخصصان و سرمایه گذاران منتشر می شود.


وی در ادامه بیان کرد: تا فضای قابل اجرا و مطمئن برای ارائه مدل های موفق سرمایه گذاری در فضای اقتصاد دانش بنیان در بین سرمایه گذاران بخش خصوصی و مدیران، مسوولان و متخصصان مرتبط ایجاد شود، که در این راستا خوشبختانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت های متنوعی را در قالب پرژه های مشترک با وزارت نیرو و بخش خصوصی توانمند و متخصص ارائه کرده است.


عضو شورای ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست گفت: ما وقتی در این موضوع موفق خواهیم شد که مدل های سرمایه گذاری و توسعه دانش را در ابعاد واقعی و قابل لمس در محیط های متنوع اجرا کرده تا فضای عدم اعتماد رو از روی این صنعت برداریم و بعد از انجام این نمونه های واقعی و صنعتی و مدل های بازگشت سرمایه در بازه زمانی مناسب شاهد شکوفاهی و توسعه کاربرد فناوری های نوین صنعت آب و آبفا در کشور و از همه مهمتر بهره مندی مردم از این فناوری ها حتی در دورترین روستاهای محروم خواهیم بود.


شفیعی با بیان اینکه ما باید مدل های سرمایه گذاری را در راستای حمایت از دولت و استفاده از توان بخش خصوصی در جهت سیاست های نظام توسعه دهیم گفت: با این روش مدیران تصمیم گیر دولتی از قید و بندهای موجود آزاد شده و می توانند به جای مدیریت عرضه آب به مدیریت تخصیص و استقرار دیدگاه حاکمیتی آّب برای نظام پرداخته و کمتر به تصدی گری این حوزه مشغول شویم.


وی اظهار کرد: البته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر دستگاه های مرتبط نیز باید خیلی بیشتر از گذشته مدل های سرمایه گذاری و مدیریت انتقال دانش و تجاری سازی را در کشور عرضه کنند تا شاهد جهش بزرگی در این حوزه باشیم.


عضو شورای ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی با بیان اینکه دیگر همه روش های سنتی در عرصه آب و آبفا نمی توانند پاسخگوی نیازهای کشور باشند، افزود: ما برای اینکه در حوزه آب و آبفا اقتدار داشته باشیم و به موفقیت برسیم باید از تکنولوژی های روز با مدل های بومی خود استفاده کنیم.


وی یاد آور شد: با توجه به تاکیدات آقای دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ما باید در فضای تجاری سازی وارد شویم و بایستی حمایتهای خود را برای حرکت سریعتر چرخه تجاری سازی درقالب شرکت های دانش بنیان این حوزه با توجه به بازار و نیاز بالای کشور بکار بگیریم.


34درصد حجم کل بازار آب دنیا متعلق به دانش و فناوری


عضو شورای ستاد آب، خشکسالی،فرسایش ومحیط زیست تصریح کرد: در حال حاضر در دنیا حدود 500 میلیارد دلار به طور متوسط در بخش آب هزینه می شود که حدود 172 میلیارد دلار آن سهم دانش فنی و سرمایه گذاری مبتنی بر فناوری بوده که در اصل می توان گفت 34 درصد حجم کل بازار آب در دنیا متعلق به دانش و فناوری است.


چین صاحب ثبت 28 درصد کل patent های حوزه آب


شفیعی با تاکید بر اهمیت حوزه فناوری وتکنولوژی صنعت آب در دنیا گفت: چین در حال حاضر در دنیا صاحب اقتصاد برتر بوده ودر سال 2012تنها این کشور، 28 درصد کل patent های حوزه آب را به ثبت رسانده و بر روی آنها در حال سرمایه گذاری بوده و این نشان دهنده اهمیت حوزه آب برای بزرگترین اقتصاد دنیاست.


عضو شورای ستاد آب، خشکسالی،فرسایش ومحیط زیست خاطرنشان کرد: طبق محاسبات سازمان بهداشت جهانی سرمایه‌گذاری در بخش آب به ازای هر یک دلار 3 تا 34 دلار سود در پی خواهد داشت که هرچه این کشور ها کمتر توسعه یافته باشند، کارهای زیرساختی انجام دهنده این عدد و بهره وری آنها بیشتر خواهد بود، در همین راستا قرار بوده تا پایان سال 94 که زمان اتمام برنامه توسعه پنجم است ضریب پوشش و بهره مندی آب را به 92 درصد برسانیم اما ضریب بهره مندی و پوشش آب در مناطق روستایی در سال 90، 75 درصد بوده و در سال 92 باید به عدد 86 می رسید که متاسفانه در سال 92 این ضریب به 77 درصد رسیده و تنها دو درصد پیشرفت داشته و با این روند موجود مشخص است که سرمایه گذاری چندانی در این حوزه نشده و مسلما به آن عدد در سال 94 نمی رسیم.


شفیعی درباره وضعیت منابع آبی کشور گفت: در حال حاضر مصرف منابع آبی کشور ما در حدود 100 میلیارد متر مکعب بوده که حدود 92 درصد آن در بخش کشاورزی و کمتر از هشت درصد آن در حوزه صنعت و آب شرب مصرف می شود.


وی درادامه گفت: نکته حائز اهمیت در آمارها این است که با توجه به مصرف بالای حوزه کشاورزی، راندمان و بازدهی این حوزه بسیار کم بوده و به ازای هر یک متر مکعب آب مصرفی، حدود 850 گرم محصول تولید می کنند این در حالی است که در سایر کشورهای دنیا به طور متوسط حدود دو کیلوگرم محصول تولید می شود.


شفیعی همچنین بیان کرد: با توجه به مصوباتی که در راستای افزایش راندمان حوزه کشاورزی داشته ایم اما تاکنون پیشرفت ها نتوانسته نیاز دولت و مردم راجوابگو باشد.


عضو شورای ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست با تاکید بر این موضوع که آب یک شریان حیاتی برای همه کشور ها است گفت: آب موجب ارتقای سطح بهداشت و سلامتی کشور بوده و اقتدار نظام و ارتقاء شاخص های اجتماعی،سیاسی،امنیتی و اقتصادی کشور را نیز فراهم می کند لذا بایستی به این کالای استراتژیک باسیاست گذاری های کلان و فراهم کردن زیرساخت های توسعه آن در سطح کشور توجه ویژه ای داشت.


وی با توجه به اهمیت حوزه آب اظهار کرد: در آینده ای نه چندان دور هر کشوری که دارای منابع آبی و یا فناوری های تامین یا تصفیه آن باشد اقتدار داشته و می تواند ابراز نظر های بین المللی کند.


شفیعی افزود: لذا به همین دلیل کشور ما نیز برای داشتن اقتدار در دنیا و خاورمیانه اقتدار باید تکنولوژی های مورد نیاز و به روز را به کار گیرد زیرا روش های عادی سالیان سال بوده که دیگر پاسخگو نیاز های فنی و مدیریتی نیست.

کد خبر: 80880

وب گردی

وب گردی