تهران-ایسکانیوز: روز گذشته خبر سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به نیویورک بر روی خروجی های سایت های داخلی و خارجی قرارگرفت. خبری که احتمال داده می شد، پیش تر رسانه ای شود و انتشارش بر تمام احتمالات عدم حضور رئیس دولت یازدهم در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل پایان بخشد. خبری که صبح امروز با اعلام مواضع دو مقام رسمی دولت مورد تردید قرار گرفت و قطعیت آن همچنان در هاله ای از ابهام است.

بر اساس اخباری که دیروز منتشر شد، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران 31 شهریور ماه عازم نیویورک خواهد شد تا در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل که هر سال در نخستین روزهای پاییز آغاز می شود، حضور یابد و به ایراد سخنرانی بپردازد.

رئیس دولت یازدهم، پیش از این نیز در اجلاس مجمع عمومی سال گذشته سازمان ملل متحد حضور یافته و در سخنرانی خود طرح جهان عاری از خشونت را ارائه کرده است. این طرح از سوی مجامع بین المللی مورد استقبال قرار گرفت. روحانی در پایان سفر خود و در راه بازگشت به ایران، در تماسی تلفنی از سوی کاخ سفید، با اوباما رئیس جمهوری آمریکا صحبت کرد. در این مکالمه کوتاه بر اراده هر دو طرف برای حل و فصل پرونده هسته ای ایران تاکید شد.

بر اساس پیش بینی رسانه های غربی، روحانی در سفر احتمالی خود به آمریکا نیز با اوباما دیدار خواهد داشت. بر اساس اعلام منابع غیر رسمی، تماس تلفنی سال گذشته اوباما، زمینه ای برای دیدار دوجانبه سران ایران و آمریکا درحاشیه مجمع عمومی سازمان ملل است که در صورت حضور روحانی انتظار می رود که این مهم از سوی ایران پاسخ داده شود.

حاشیه پیرامون حضور رئیس جمهوری ایران در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در شرایطی ادامه دارد که سفر حسن روحانی به نیویورک همچنان قطعی نشده و از سوی دیگر نیز  مقامات آمریکایی و کاخ سفید گمانه زنی خاصی در خصوص دیدارهای احتمالی به خلاف سال گذشته مطرح نکردند. اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران سه شنبه این هفته، راهی نیویورک خواهند شد تا نخستین دور مذاکرات خود با گروه 1+5 پس از صدور بیانیه مشترک ظریف و اشتون را به مدت دو روز آغاز کنند. تنها 6 روز فرصت برای حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل باقی است و تاکنون خبری قطعی از سفر روحانی به نیویورک از سوی نهاد ریاست جمهوری اعلام نشده است.

این در حالی است که الهام امین زاده، معاون حقوقی رئیس جمهوری و عباس عراقچی، عضو ارشد مذاکره کننده تیم هسته ای امروز از عدم قطعیت برنامه های رئیس جمهوری در پنجاه و سومین اجلاس سالانه سازمان حقوقی مشورتی آسیایی – آفریقا سخن گفتند. عباس عراقچی همچنین در مورد سفر رئیس جمهوری به آمریکاگفت نهاد ریاست جمهوری به موقع اعلام خواهد کرد و تا آنجا که بنده اطلاع دارم ایشان هنوز تصمیم قطعی را نگرفتند و تصمیم قطعی منوط به نظر ایشان است.

همچنین امین زاده در حاشیه این اجلاس در جمع خبرنگاران تصریح کرد: حسن روحانی رئیس‌جمهور برای رفتن به نیویورک برنامه دارد اما هنوز قطعی نشده است.

شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل پایان شهریور ماه با حضور سران کشورهای مختلف در نیویورک مقر این سازمان برگزار می شود.

 

 

 
کد خبر: 80940

وب گردی

وب گردی