تهران- ایسکانیوز: مذاکرات ایران و روسیه برای کاهش تعرفه واردات کالاهای ایرانی به روسیه آغاز شد .


عضو هیات مدیره اتاق ایران و روسیه با اعلام این مطلب از عزم ایران برای افزایش حجم صادرات به روسیه خبر داد و افزود:برنامه های عملی برای تحقق این هدف در دستور کار اتاق ایران و روسیه قرار گرفته است . یکی از مهمترین موارد تعرفه صادرات کالاهای ایرانی به روسیه است که قرار است در قالب مذاکراتی مساله مورد بررسی قرار گیرد .


هادی تیزهوش تابان گفت: یکی از مهمترین مشکلات بر سر راه افزایش تجارت میان ایران و روسیه ، مساله تفاوت تعرفه است. روسیه با کشورهای مشترک المنافع، تعرفه ای یک سوم تعرفه واردات با ایران دارد این در حالی است که ایران کشور همسایه روسیه است و نزدیکی دو کشور شرایط را برای کاهش تعرفه واردات کالای ایرانی به این کشور فراهم کرده است .


وی در پاسخ به این سئوال که در گام اول حجم صادرات مواد غذایی ایران تا چه سقفی قابلیت افزایش دارد، گفت: در صورت مدیریت صحیح ایران می تواند میزان صادرات مواد غذایی به روسیه در عرض یکسال به دو برابر افزایش دهد.


هادی تیزهوش تابان گفت: با توجه به اتفاقاتی که بین روسیه و غرب بر سر مساله اوکراین رخ داد و منجر به تحریم های دو جانبه غرب و روسیه بر ضد هم شد، بهترین فرصت برای افزایش مبادلات تجاری بین ایران و روسیه به وجود آمد.


وی ادامه داد: بخش غذایی روسیه در سال 40 میلیارد دلار واردات دارد چرا که خاک روسیه توان تولید محصولات کشاورزی ندارد، همین مساله فرصت مناسبی را برای ایران فراهم کرده است.


تیزهوش تابان گفت: این تنها ایران نیست که موقعیت را برای افزایش تجارت آماده می بیند بلکه چین و مصر نیز اعلام آمادگی کرده اند که بخشی از نیازهای روسیه را تامین کنند، اما در مورد محصولاتی که زود فاسد می شوند، ایران فرصت بهتری دارد. این فرصت از آن جایی ناشی می شود که فاصله آستارا تا مسکو را کامیون های ایرانی می توانند در عرض سه روز طی کنند و علاوه بر آن با روسیه مرز دریایی هم داریم که می تواند ما را در وضعیت بهتری برای مبادلات با این کشور قرار دهد.


این عضو اتاق ایران- روسیه با اعلام این که بزرگترین مشکل صادرات ما ضعیف بودن زیر ساخت ها است، به مشکلاتی که در بخش حمل و نقل و بسته بندی محصولات کشاورزی وجود دارد اشاره کرد و رفع این مشکلات را از عوامل مهم برای رشد صادرات ایران دانست.


تیزهوش تابان گفت: روسیه بیش از 85 درصد مواد غذایی خود را وارد می کند که این رقم در سال به حدود 40 میلیارد دلار می رسد، در حالی که سهم ایران از این معاملات حدود 500 میلیون دلار است و این بسیار ناچیز است.


او با تشریح وضعیت صادرات ایران به روسیه، پیش بینی کرد که در صورت وجود یک مدیریت درست، می توان در همان سال اول، حجم صادرات مواد غذایی را به یک میلیارد دلار افزایش داد.


وی در پاسخ به این سئوال که آیا روس ها کالای خاصی را برای واردات از ایران اعلام کرده اند یا خیر، گفت: فعلا در مذاکرات مقدماتی آنها خواستار واردات صیفی جات و مرکبات از ایران هستند.


تیزهوش تابان گفت: در صورتی که اشتباهات قبل را تکرار نکنیم و کالاهای با کیفیت صادر کنیم، می توانیم یک بازار مستمر بین ایران و روسیه داشته باشیم و به روند خروج از رکود اقتصاد کمک کنیم.


وی در مورد برنامه های اتاق ایران- روسیه گفت: روز 7 مهر امسال، اجلاس روسای جمهور  پنج کشور حوزه دریای خزر در آستاراخان روسیه برگزار می شود. قرار است در این اجلاس بخش خصوصی هم حضور داشته باشد و اتاق ایران- روسیه هم چند نماینده به این اجلاس می فرستد.


او افزود: روز دوم آذرماه نیز استان گیلان نمایشگاهی در آستراخان برپا خواهد کرد با عنوان توانمندی های جمهوری اسلامی ایران و قرار است در این نمایشگاه توانمندی های ایران به ویژه در بخش خصوصی به دید عموم بگذاریم.


تیزهوش تابان، با اشاره به صحبت هایی که در مورد به صرفه نبودن کشاورزی در ایران به دلیل کمبود آب شده است گفت: باید به صورت تخصصی این مساله پرداخته شود. محصولاتی کمتر آب مصرف می کنند را بیشتر تولید کنیم، برای محصولات دیگر از سیستم بهینه سازی استفاده کنیم و در حد توان هم به تولیدات فرامرزی بپردازیم.

کد خبر: 80980

وب گردی

وب گردی