خرم‌ آباد-ایسکانیوز: لاشه گوزن زرد خالداری که امرداد ماه سال جاری در باغ وحش کاسیت خرم آباد جان داده بود تاکسیدرمی شد تا این مدرک قابل بررسی درباره این حادثه به جای رفع ابهام در موزه‌های تاریخ طبیعی محیط زیست جای گیرد.


روی بدن این گوزن زرد جای سوراخی بود که به باور بعضی کارشناس‌ها بر اثر اصابت گلوله ایجاد شده بود. این گوزن زرد خال‌دار توسط اداره محیط زیست لرستان به عنوان امانت به باغ وحش کاسیت خرم آباد که تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی لرستان است.


گوزن زرد


اینکه یک گوزن در باغ وحشی که در مناطق کوهستانی شهر خرم آباد قرار دارد با شلیک گلوله کشته شده باشد آنقدر مساله مهمی بود که لاشه جانور برای بررسی بیشتر به تهران فرستاده شد. هرچند مسوولان دانشگاه علوم پزشکی لرستان پیش از آن روده این گوزن را از بدن آن خارج کرده بودند.


سازمان محیط زیست پس از بررسی لاشه اعلام کرد که سوراخ روی بدن گوزن که باعث مرگ او نیز شده ازبرخورد شاخ یک حیوان دیگر به وجود آمده است.


اما ایمان معماریان، دامپزشک حیات وحش، که لاشه گوزن را دیده نظر دیگری می‌دهد: «چیزی که من از علائم بالینی گوزن مشاهده کردم و همچنین صحبتی که با دامپزشکی که معاینه روی گوزن را انجام داده بود کردم برای من ثابت کرد که سوراخ جای گلوله بوده است.»


معماریان نظریه ورود شاخ یک حیوان دیگر به بدن این گوزن زرد را رد می‌کند: «شاخ سوراخ نمی‌کند بلکه وارد بدن می‌شود و مستقیم هم بیرون نمی‌آید و پاره‌گی به وجود می‌آورد. به علاوه ضربه شاخ به نخاع نمی‌رسد در حالی که این گوزن از ضایعه نخاعی فلج شده بود.»


مدیر روابط عمومی محیط زیست استان لرستان هم از مشاهدات همکارانش صحبت میکند: «چیزی که همکاران ما دیده بودند جای گلوله بوده است. شاید شکلی از لاپوشانی انجام شده است. مسوول باغ وحش تصویر رادیولوژی را به ما نشان داده است. این تصویر نشان می‌دهد که گلوله‌ای در کار نبوده اما در اینکه این تصویر واقعا مربوط به این گوزن باشد جای تردید است.»




این گوزن زرد خالدار در منزل شخصی یک شهروند دوستدار محیط زیست تاکسیدرمی شد. آقای حسینی، شهروند دوستدار محیط زیست، بارها با هزینه از وقت و بودجه شخصی حیوانات را برای اداره محیط زیست تاکسیدرمی کرده است.
این گوزن زرد خالدار در منزل شخصی یک شهروند دوستدار محیط زیست تاکسیدرمی شد. آقای حسینی، شهروند دوستدار محیط زیست، بارها با هزینه از وقت و بودجه شخصی حیوانات را برای اداره محیط زیست تاکسیدرمی کرده است.


 

gavazn2

 

gavazn3
کد خبر: 81038

وب گردی

وب گردی