به نظر می رسد در جریان مذاکراتی که در چند هفته گذشته بین ایران و کشورهای اروپایی و امریکا صورت گرفت طرف غربی با خطوط قرمز، نگرانی و حساسیت ما بیش از گذشته آشنا شد اما در رابطه با موضوعات اساسی مورد اختلاف، اتفاق خاصی نیافتاده است. فکر نمی کنم فضا برای دیدار روحانی و اوباما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل فراهم باشد اما احتمال دیدار جان کری وزیر خارجه امریکا و ظریف هست. تصور نمی کنم در نیویورک اختلافات بطور کامل حل شود.

 

تهران-ایسکانیوز: اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد هفته دیگر آغاز خواهد شد و به نظر می رسد حضور رئیس جمهوری ایران در این اجلاس بیش از سفر قبلی او به نیویورک اهمیت داشته باشد چراکه مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 در حاشیه این اجلاس صورت خواهد گرفت. این مذاکرات نخستین دور از مذاکرات ایران با گروه 1+5 است که پس از تمدید مهلت 4 ماهه مذاکرات انجام می شود. حمیدرضا آصفی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه ایران در ارزیابی مذاکرات آتی تاکید کرد که امکان رسیدن به توافق نهایی در این مذاکرات وجود ندارد چون مذاکرات پیچیده و دشوار است و ممکن است برخی اختلافات جزئی حل و فصل شود. به گفته او در دو ماهه گذشته و در فرآیند مذاکرات رویداد خاصی مبنی بر حل اختلافات اساسی حادث نشده است.

حضور رئیس جمهوری ایران در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل تا چه اندازه می تواند در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران در پرونده هسته ای موثر باشد؟

حضور روحانی ، سخنرانی که قرار است در مجمع ایراد کند و گفت و گویی که با همتایان خود انجام می دهد می تواند فضای مناسبی ایجاد کند که در پیشبرد سیاست های جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف مفید و سودمند باشد، از جمله در مذاکرات هسته ای ولی رسیدن به نتیجه نهایی به این باز می گردد  که اراده طرف های مقابل چگونه باشد. اگر آن ها بخواهند  واقعیت های اصلی جمهوری اسلامی ایران را مد نظر قرار دهند، به حقوق هسته ای ایران احترام بگذارند و از برخورد تبعیض آمیز پرهیز کنند می توان به نتیجه رسید در غیر این صورت گرچه حضور روحانی می تواند برای ایجاد فضا مفید باشد اما طبیعی است که تاثیرگذاری محدود خواهد بود. در هر حال رسیدن به نتیجه نهایی به عوامل مختلف بستگی دارد و یکی از عوامل حضور روحانی و گفت و گوهایی است که ایشان می کنند. البته عوامل متعددی باید فراهم شود.

برخی رسانه های غربی از احتمال دیدار روحانی و اوباما در حاشیه اجلاس مجمع عمومی خبر می دهند. ممکن است این احتمال قوت بگیرد و این دیدار انجام شود؟

قبول نمی کنم فضا برای ملاقات دو رئیس جمهور فراهم باشد و فکر نمی کنم در دستور کار قرار بگیرد. ظریف و جان کری احتمال دیدارشان هست و اگر فضا برای پیشبرد کار هسته ای باشد دیدار خواهند کرد.

تخلیل شما از مذاکرات چیست؟ به گفته طرف های مذاکره کننده ایرانی و اشتون اختلافات در جریان مذاکرت همچنان باقی است و این در شریطی است که رسانه ها از احتمال به نتیجه رسیدن نهایی مذاکرات در نیویورک خبر می دهند؟

به نظر می رسد در جریان مذاکراتی که چند هفته گذشته بین ما و کشورهای اروپایی و امریکا صورت گرفت طرف غربی با خطوط قرمز، نگرانی و حساسیت ما بیش از گذشته آشنا شد اما در رابطه با موضوعات اساسی مورد اختلاف اتفاق خاصی نیافتاده است. ایران شفاف، پاسخگو و مسوولانه عمل کرده است. مذاکره کنندگان ما از منافع ملی دفاع کردند. با این همه تصور نمی کنم در مذاکرات نیویورک اختلافات به طور کامل حل شود. ما اگر در مذاکرت بتوانیم بعضی از این اختلافات را به میزان کم حل کنیم، توفیق است ولی اگر تصور داشته باشیم که این مذاکرات در نیویورک به نتیجه برسد شک دارم چون مذاکرات پیچیده و دشوار است.

آیا این امکان وجود دارد که برخی اختلافات جزئی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی حل و فصل شود؟

بله. امکان حل و فصل اختلافات کمتر و جزئی تر وجود دارد.

چرا از سمت رسانه های غربی احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات در نیویورک قوت گرفته است؟ 

بالاخره هر مذاکره ای بهتر از مذاکره نکردن است. آن ها از این دید نگاه می کنند. طرف های غربی هم تحلیل خود را دارند ولی این تحلیل رسانه ها است و مسولین رسمی طرف مقابل در اینباره هنوز اعلام موضع نکرده اند.

دیدارهای دوجانبه ایران در جریان مذاکرات در دوماه گذشته و پس از تمدید مهلت 4 ماهه، محدود به آمریکا و روسیه بوده است، آیا دیدارهای دوجانبه فنی ، معاونین وزرای امور خارجه ایران و آمریکا و دیدارهای رسمی وزرا و روسای جمهوری ایران و روسیه، نشان از ایجاد تعادل در وزنه مذاکرات هسته ای ایران ندارد؟

«آمریکا» در خصوص پرونده هسته ای با ایران دچار مشکل بوده لذا طبیعی است که با آن ها بیشتر صحبت و تفهیم کنیم؛رویکردی که تاکنون اتخاذ کرده اند غلط است و باید حقوق ایران را به رسمیت بشناسند. در مورد روسیه به عنوان کشوری که رویکردش همواره به ایران نزدیک بوده و منطقی تر و واقع بیینانه تر با پرونده هسته ای برخورد کرده لازم است که دائما تعامل و تبادل نظر صورت بگیرد.

آیا در حال حاضر نزدیکی بی سابقه روسیه و ایران در اثر فشار بین المللی و تحریم های ناشی از آن است؟  

قبل از فشارهای بین المللی، رویکرد روسیه به ایران نزدیک بوده اما حرف شما درست است؛ فشار ها و شرایط کنونی بین المللی و مشکلاتی که روسیه در فضای بین الملل دارد باعث نزدیکی به این کشور در مقطع کنونی به ایران شده است.

 
کد خبر: 81432

وب گردی

وب گردی