تهران- ایسکانیوز: موسویان گفت الگوهای عملیاتی و گزینش عقود اسلامی که هم اکنون در صنعت بانکداری ایران اجرا می شود؛ در بلند مدت آسیب های جدی را بانکداری اسلامی وارد می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان مدیر گروه فقه اقتصادی مرکز جهانی علوم اسلامی با اشاره به اهداف بانکداری بدون ربا و اسلامی اعلام کرد: این قانون در سال 63 توسط نمایندگان مجلس مصوب شد تا در شیوه ارائه تسهیلات، پرداخت وام، ارائه اعتبارات بانکی مبتنی بر قرض و بهره و... می توان مبانی اصول فقهی لحاظ شود و آن را به بانکداری بدون ربا نزدیک کرد.

عضو هیات علمی پژوهشکده اندیشه اسلامی ادامه داد: اما یک سری از مشکلات همچون نارسایی هایی از نظر قیمت به جهت الگو سازی، نبود تناسب میان ساختار قانون و بانک ها و البته دخالت بیش از حد دولت ها در امور بانکی، منجر به آن شده تا بانکداری اسلامی بیش از 30 سال در تلاطم و عدم اجرای صحیح به سر ببرد.

این کارشناس امور بانکداری اسلامی با تاکید بر روش ها و ابزارها مورد نیاز برای جاری کردن بانکداری اسلامی در عملیات بانکی افزود: صنعت بانکداری ایران به جهت دوری از ربا و اسلامی شدن نیاز به روش ها و ابزارهایی دارد به طوری که باید برخی از تعاریف را تغییر داد.

وی گفت: به عنوان مثال اگر کلمه "مدت دار" از سپرده سرمایه گذاری مدت دار"، حذف شود بانک می تواند به صورت قانونی سپرده های سرمایه گذاری روز شمار و بدون محدودیت زمانی را طراحی و اجرا کند.

موسویان با اشاره به محدودیت ها و تغییر رویکرد اجرایی این نهاد پولی و مالی در جهت ترویج بانکداری اسلامی اضافه کرد: مثلا بانک ها در اجرای طرح های عمرانی و تولیدی ورود و یا حضوری مستقیم ندارند و این می تواند به "الزام" تغییر شکل دهد و یا اینکه بانک ها به هیچ وجه حق ندارند در تولید اشیاء تجملاتی یا احداث و ساخت شعبه های پرهزینه سرمایه گذاری کنند.
کد خبر: 81571

وب گردی

وب گردی